Transformers

EDP

elke dag pannekoeken
robots in the skies...

maar nu even serieus.
Ik heb een aantal compressors met in en output een transformer.
blijkbaar is dat heel hip.
Maar deze uit een sm57/58 halen schijnt ook weer heel goed te zijn. Meer laag en top hoog is dan het resultaat.

kan iemand mij uitleggen waar deze precies voor zijn hoe het werkt en wat het met het geluid doet?

Ja, ik snap die hipe ook niet met in en output trafo's, ze tasten je geluid wel aan, om een goed laag te halen moet je veel koper er op hebben maar dat is juist weer slecht voor het hoog dus moet je een compromie maken.
Meestal lukt dat best goed en zal het geluid er niet direct op achteruit gaan maar zonder lijkt mij gewoon beter.
Vooral met buizenbakken waar ook een eindtrafo inzit, zitten best een hoop verschillen en kan veel uitmaken voor de klank.

trafo´s ziitten in apparaten om een redelijk perfecte galvanische scheiding , en impedantie aanpassing op apparatuur onderling voor mekaar te krijgen.

je kan best trafo´s weghalen, maar of dingen dan beter gaan werken, dat durf ik hardop te betwijfelen.

ik heb het dan wel over echte oude professionele vintage apparaten, zoals neve, telefunken, ant, enz..

:mega:

In 'disguise' man kom op :P

haha... uhmm.... altijd gedacht dat ze het over skies hadden. weer een illusie minder.

@ j.baars
bij dit filmpje halen ze dat ding er uit. meer dan een tutorial is het ook niet.

en een vergelijking

ik vindt dit nogal een zooitje crap.

je kan best de trafo uit een mic slopen, alleen kan je hem daarna niet meer op een echte mic input aansluiten, ( eentje die trafogebalancerd is).

dan zal hij door misaanpassing absoluut niet meer goed klinken.
:koffie:

Leuke mod, maar:

Ik heb niet alle comments gelezen, dus misschien wordt daar als notie gemaakt van het volgende:
Als je phantom power op de mic zet zonder trafo, kan het membraan dan niet naar de knoppen gaan?
Ik weet dat een SM57 geen phantom power nodig heeft, maar er zijn tal van situaties te bedenken waarin er toch phantom power op de SM57 terecht komt.

Nog een kleine toevoeging:
De vraag of een trafo de geluidskwaliteit verbetert of verslechtert is niet altijd zomaar met ja of nee te beantwoorden denk ik. (zie Richard 2000 en J.Baars posts).
Er moet ook worden opgepast met appels/peren. Een goede lijntrafo kost veel geld (100,- euro ofzo). Zo'n ding zit niet in een SM57.

dan zal hij door misaanpassing absoluut niet meer goed klinken.
:koffie:

ik vind het geluidsvoorbeeld best overtuigend moet ik zeggen.
maar als ik het goed begrijp moet je in het geval van een sm57 goed oppassen of je phantom aanstaat?

trafo´s ziitten in apparaten om een redelijk perfecte galvanische scheiding , en impedantie aanpassing op apparatuur onderling voor mekaar te krijgen.

kun je dit uitleggen zodat ik het ook begrijp? wat is een galvanische scheiding?

Back