Roland Jupiter 6 Europa upgrade ervaring?!

Ik heb het 2 of 3 jaar terug door Maarten Halmans (Artefacts) erin laten zetten aangezien ik zelf technisch gesproken elektrotechnisch gesproken geen kennis van zaken heb. Dat gezegd ben ik vanaf het eerste moment blij dat ik het heb laten doen. Bijna alle parameters via midi CC aansturen, meer arpeggiator modes en nog een berg mogelijkheden die ik niet eens gebruik maar voor een ander waarschijnlijk wel erg interessant zullen zijn. Ik weet niet of je de lijst van mogelijkheden gezien hebt op de Synthcom site? Hier kun je ook een handleiding met foto's downloaden mbt installeren.
Sinds kort heb ik ook de stepsequencer door. Het is niet echt een stepsequencer zoals je (ik) zou hopen maar waar het op neer komt is dat je kunt bepalen op welke stappen je arpeggiator wel of geen noot speelt. Hiermee kun je dan gebroken arpeggio's spelen. Alsof je je 101 arpeggio met een trigger uit je 808/909 aanstuurt met rustnoten ertussen, zeg maar. Als je wilt, mag je het zelf komen zien bij mij. Ik zit wel in Rotterdam maar wie weet, goed te combineren met een bezoek aan de Noodlebar.
Eindconclusie; Ik vind het de investering van (hooguit) 300 euro zeker waard geweest. Als je hem er zelf in kunt zetten, is het natuurlijk nog interessanter.

Evert

Bedankt voor je reactie. Ik ben op de hoogte van welke extra functies erbij komen en daar kijk ik dan ook erg naar uit. Vooral de CC's en bij versie 2.0 de extra patchmemory :okdan:

Heb jij hem zelf bij synthcom besteld?! Ik heb gisteren een bestelling geplaatst maar nog niks van ze gehoord. Ik zag dat hun website al jaren niet meer is geupdate. Hoop dat ze nog bestaan. :)

bij mij zat ie er al in toen ik m kocht, maar volgens mij is het alleen maar een ic verwisselen, verder niks. de arpeggiator is bruikbaar en muzikaal, clockmultiplexer is ook tof. ook een voordeel naast de al genoemde is dat je upper en lower over 2 midikanalen kunt aansturen, waardoor je m dus als 2 synths kunt gebruiken (2 en 4 stemmig)
verder handig dat ie trigger in naar midiklok vertaald zodat je een ouwe (swingende) drumdoos als masterklok kunt gebruiken, en zeker niet te versmaden vind ik de random patchgenerator (met waarschijnlijkheidsfaktor per parameter zodat je niet 9 van de 10 keer ruis krijgt) waarmee de duistere en bizarre kanten tevoorschijn komen van de jp-6 die toch vaak als lief en vriendelijk klinkende synth wordt beschouwd.
het enige wat niet ondersteund wordt qua CC is pitchbend, dit schijnt technisch lastig uitvoerbaar te zijn
verder zit die er bij mij al een tijdje in dus het zou kunnen dat er inmiddels een nieuwe nog uitgebreidere versie bestaat, maar hoe dan ook een aanrader :halleluja

Ik heb een maand of drie geleden een Europa-kit ingebouwd.
Het is zonder problemen te doen maar je moet wel soldeer-ervaring hebben.
Voor mij geen enkel probleem; De juiste apparatuur en ervaring.
De microprocessor moet er uit en daarvoor in de plaats komt een socket met een nieuwe processor.
Daarnaast moeten ook nog een aantal printbanen worden omgeleidt.

Ik had hem wel zelf besteld in de VS. Ik meen mij te herinneren dat er niet direct gereageerd werd maar wel binnen een paar dagen. Ik heb daarna wel iets gelezen dat er nog maar 1 van de 2 Synthcom oprichters is overgebleven waardoor reacties wat langer kunnen uitblijven.
Wat ik overigens ook relaxed vind, is de mogelijkheid om local off te kiezen waardoor arpegiator midiinfo naar je sequencer verzonden wordt.

Ik had 'm zelf de 13e besteld, en de 26e was 'ie hier. Je gaat er geen spijt van krijgen.

(de JP6 moest weer weg, vanwege dat ding in m'n avatar)

ik moet zeggen dat ik alleen maar problemen heb sinds mijn mod er in zit.
en krijg ook geen antwoord op mijn vragen/emails.

Hoe bedoel je geheugen? Je wilt sounds opslaan?
Mbt de handleiding, die heb ik van de bijgeleverde CD afgehaald. Staat die er niet op, of heb je geen CD, zou ik een mail sturen naar Synthcom.

Back