AMD of INTEL processor

Rootical

Stamgast
Mijn pc is toe aan een update, ik loop nu vast in Reason met m'n oude DUO core processor.
Nu wil ik eigenlijk ff een budget upgrade kitje aanschaffen, maar de i5 processors van Intel blijven in verhouding met de AMD's zo duur.
heeft iemand ervaring met deze kit en Reason of soortgelijke DAW: http://www.alternate.nl/html/produc...M-P23_(FX)-_FX6100_-_8GB/967743/?tk=7&lk=4850
neem aan dat de videokaart géén belangrijk element is in dit geheel, dus een cheapo passief gekoeld videokaartje voor het PCI-E slot erin.
En verder een SSD schijf uiteraard.

ik heb wel het idee dat het Reason verhaal hierin meetelt, want op dit moment is de rack extension sandbox niet bepaald cpu vriendelijk. Er komt een update aan die het cpu gebruik omlaag moet brengen.

Ik ga binnenkort ook upgraden want mij quadcore zucht ook onder de predator re. Maar ik zou gelijk voor een i7 gaan en dan diegene die binnen je budget het beste scoort op http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php. Als je het propellerforum checked vind je genoeg info over dit onderwerp, er zijn mensen die succesvol met amd cpu's werken maar ook een hoop die proplemen hebben hierdoor door verkeerde (goedkopere) chipsets op moederborden. Volledig voor intel gaan geeft de meeste stabiliteit.

Als je het goedkoop wilt hoduen zou je op het pheads forum kunnen vragen welke moederborden je het beste kan pakken bij AMD cpu's. Vergeet niet in je eerste post aan te geven dat je het niet wilt hebben over intel vs amd, want dat is niet de info die je zoekt.

ik heb wat meer info gewonnen, de amd wordt gebruikt voor grafisch, maar voor het rekenwerk wint de Intel het.
wist me ook te vertellen dat een nieuwe generatie moederbord ook belangrijk is, met name de SATA3 ingang wat je ssd direkt dubbel zo sneller laat werken (sata2 loopt blijkbaar al tegen die beperking aan)
maar de nieuwste i5 zou het volgens hem makkelijk vol moeten kunnen houden, mits je de pc echt dedicated voor je DAW houd.

Dit zou goed genoeg moeten zijn om Reason vlekkeloos te draaien:

Kingston HyperX 3K 120GB 2.5" SATA600
intel Core i5 3450 3.1GHz 6MB LGA1155
Kingston HyperX Blu - 4GB 1600MHz PC3-12800
Radeon EAH6450 SILENT/DI/1GD3 - 1GB - PCI-E
MSI B75MA-P45 - Socket 1155 - Micro-ATX
Intel B75 - 4 x DDR3 - SATA600/USB3.0
600watt voeding

Jeetje beetje een kortzichtig verhaal. vraagt iemand een processor brult iedereen INTEL.
Behalve Niel dan:mega:

mag wel iets specifieker.

kies een processor met veel cache. hoe meer hoe duurder de processor.

Intel of AMD maakt niet veel uit. Als je aan een budget verbonden bent kies dan het 'beste' van de vorige generatie.

hyperthreading heeft geen voordeel audio (betaal je wel veel extra voor).

High precission event timer bv wel.

Dus behalve de cpu moet je dus ook een mainboard kiezen die de features die je zoekt ook ondersteund.

Bottleneck en cpu en ram verspiller is toch windows 7. WTF helemaal uitgekleed 500MB footprint.

Dus kort samengevat, bulk je van het geld koop je een high en intel maar anders zal een AMD je meer Bogusmips per euro geven.

Kingston HyperX Blu - 4GB 1600MHz PC3-12800
Ik zou er daar zeker 4 van nemen, dus totaal 16GB geheugen. Of liever nog 2 reepjes van 8, afhankelijk van het aantal DDR slots op je moederboard kan je dan later nog eens keer 16GB toevoegen.

Overigens is het Corsair geheugen in mijn ervaringen beter dan Kingston.

En neem gelijk een goede SSD voor je OS, bijvoorbeeld een Samsung 830 series.

Een videokaart is niet altijd meer nodig, de i5/i7's hebben al een videofunctie ingebouwd zitten.

Back