Akai S5000 probleem

renepela

Ouwe rot
Zojuist heb ik min of meer op de gok een Akai S5000 gekocht. Het bedrag was dusdanig laag dat ik de gok wel durfde te nemen. Ik wilde vroeger altijd een sampler, maar kon me dat toen niet veroorloven. Nu dan toch, uit nostalgische overwegingen, toch een Akai S5000 V2 gekocht.

Ik vrees alleen dat er een klein probleempje mee is.
Als ik hem aanzet gaat hij zoek naar disks. Die vindt hij kennelijk niet, want na een tijdje zoeken krijg ik de melding "Divide error". Er zit wel een interne harddisk in volgens mij, want die hoor ik echt een gigantische kolere herrie maken namelijk.

Het OS is versie 2.14, dat zie ik in beeld staan.
Verder staat er in de link onderhoek "64" en daarnaast "72Mb". Heb ik dus 64 + 72 MB intern geheugen?
Verder staat er nog een groot kruis door "Adat" en het toetsenbord. Er zit wel USB in.
Dus volgens mij werkt dat allemaal wel.
Hij wil puur niet doorstarten.
Moet ik nog iets van een OS disk hebben of zo, of hoort dat op die niet werkende harddisk te staan?
Hoe fix ik dit?

Wat je op het scherm ziet is normaal, behalve die 'Divide Error' dan. Lijkt er inderdaad op dat je 64 + 72MB geheugen hebt. Dat ADAT en toetsenbord met een kruis erdoor is normaal; er zit geen ADAT expansie in en er is geen toetsenbord aangesloten. Het is niet dat hij van disk hoeft op te starten of iets, maar misschien dat er iets mis gaat bij het mounten. De disks worden alleen gebruikt voor opslag van sample data. Heb je hem al met USB proberen op je PC of Mac aan te sluiten en Ak.Sys te draaien?

Wat ik zo gauw op internet vind met deze error zijn SCSI errors, iets met de terminator die aan moet staan (of juist niet). Enfin, ik snap de ballen van SCSI, maar ik denk dat je het in die hoek moet zoeken. Als ik jou was zou ik eerst die SCSI drive er eens uithalen en kijken of hij het dan wel gewoon doet. Google maar eens op Akai S5000 Divide Error.

Die 64 in de hoek betekent dat ik 64 MB polyfonie heb. Het getal er naast is het geheugen. Er zit dus 72 MB geheugen in.
Die divide error is nadat ik de HD eruit gehaald heb en er weer in heb gestopt ook opgelost.
Maakt alleen nog steeds een hoop herrie.
Is er geen manier om er iets van een flash drive of zo in te zetten? Dus een SD kaart of zo?

Geen idee. De belangrijkste reden dat ik mijn S5000 destijds heb weggedaan was omdat ik klaar was met dat geklooi met externe SCSI schijven en/of steeds na iedere powerdown via een trage en niet altijd stabiele USB verbinding alle samples over te zetten. Ik vond het een mooi apparaat, maar opslagmedia van vroeger zijn k*t. Heb wat dat betreft bewondering voor het masochisme van de mensen die nog steeds apparaten met floppies enzo gebruiken.

64 dit zijn het aantal stemmen en 72 MB dit is je werkgeheugen.
Het beste is om je Os opnieuw te installeren je weet namelijk niet welke instellingen
de vorige eigenaar heeft gemaakt.
http://www.akaipro.com/s5000/?tt=5 ( onderaan de lijst )

Verder kun je de USB kaart eruit halen misschien is dit het probleem :)
ook even de interne HD ontkoppelen .

Heb je dit gedaan dan opnieuw opstarten , hij zal nu ook een kruis aangeven bij de USB kaart omdat deze nu verwijderd is .

't is echt de HD die wat onbetrouwbaar is.
Nou wil ik eigenlijk af van dat herrie ding en ik overweeg het volgende:
1) Een sata naar scsi convertor kopen (die bestaan voor ongeveer 150 dollar, maar gaan van sata naar 68 pins scsi)
2) Aan de sata kant van die convertor koop ik een 64 GB SSD drive (die zijn stil en niet meer zo heel duur)
3) Aan de scsi kant prik dan een 65-50 pins convertor en dan zou het in theorie moeten werken.

Nog liever zou ik gewoon intern een 64 GB SD kaartje hebben zitten i.p.v. die harddrive. Iemand daar ervaring mee?

Tot slot nog een vraag. Ik zou graag een externe cd speler aansluiten om de akai cd's die ik heb in te kunnen lezen.
Ik neem aan dat een standaard pc drive dit niet kan. Hoe kom ik aan een externe scsi cd speler die ook de akai cd's kan inlezen?

Hoe je er aan komt weet ik niet, maar ze bestaan wel want ik had er eentje bij mijn S5000 (externe SCSI CD Rom speler). Die heb ik er toen bij gekocht/verkocht. Misschien een advertentie in 'Te koop gevraagd' plaatsen, misschien heeft iemand er nog wel eentje liggen.

Nou wil ik eigenlijk af van dat herrie ding en ik overweeg het volgende:
1) Een sata naar scsi convertor kopen (die bestaan voor ongeveer 150 dollar, maar gaan van sata naar 68 pins scsi)
2) Aan de sata kant van die convertor koop ik een 64 GB SSD drive (die zijn stil en niet meer zo heel duur)
3) Aan de scsi kant prik dan een 65-50 pins convertor en dan zou het in theorie moeten werken.

Realiteitscheck: Voor de totaalprijs van al die uitbreidingen koop je ook een tweedehands Akai Z4, en dan kun je gewoon direct IDE en USB-drives en -sticks gebruiken. Niet wat je wil horen, maar helaas wel de realiteit...

Externe scsi cd-speler zou ik van Marktplaats halen en niet hier. Hier weten mensen nog waarvoor je ze kunt gebruiken en vragen ze daardoor relatief veel ;) Op Marktplaats gaan ze weg als oud vuil.

Het OS staat overigens gewoon in flash, als het daar door de vorige eigenaar tenminste naar weggeschreven is. Je hebt vanaf de installatie-floppy de optie op naar flash of harddisk weg te schrijven.

Ben het gedeeltelijk met je eens etaoin. USB is echter ook op de Z4 slechts de 1.1 standaard en dus eigenlijk te traag om daar een externe HD of iets dergelijks aan te hangen.
Interne IDE is wel een voordeel inderdaad, maar ook IDE is een uitstervend iets op termijn en bovendien is het nog steeds iets mechanisch terwijl ik liever iets van flash geheugenkaartjes zou gebruiken.
Het liefst zou ook dus toch iets van SATA naar SCSI hebben (en dat bestaat ook) zodat ik SATA drives kan gebruiken.
Eventueel zelfs een SATA SSD disk. Uiteraard benut ik door de relatief trage SCSI bus dan niet de snelheid van SSD, maar het is wel lekker stil. Dus eigenlijk biedt ook een Z4/Z8 niet helemaal wat ik zoek en is IDE daar het enige voordeel voor mij. 24 bits 96 KHz samplen is in ieder geval voor mij niet nodig.

Even over die scsi cd rom drive. Ik kan er op marktplaats zo eentje vinden en die zit nog in een nette behuizing ook. Ik vraag me alleen af of ik dan ook de Akai cd's in kan lezen. Regelt het besturingssysteem van de sampler dit, of moet de drive dit ook ondersteunen? Ik hoop op het eerste, want dan kan ik dus elke extrene scsi cdrom speler aansluiten.
Ik vraag me ook of of ik dan rechtstreeks de audio van een muziek cd in kan lezen. 't Is immers al digitaal en het zou m.i. maf zijn als je dat weer moet resamplen.

Nog liever zou ik gewoon intern een 64 GB SD kaartje hebben zitten i.p.v. die harddrive. Iemand daar ervaring mee?

Niet met SD maar wel met CF

*Forumlid CJAN verkoopt YAMAHA SCSI to IDE converters (voor 45,- dacht ik)
*IDE CF reader van Conrad
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/974837/IDE-naar-CompactFlash-converter-met-inbouwframe/SHOP_AREA_37572&promotionareaSearchDetail=005

*Eventueel IDE verlengkabel van Conrad
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/980420/IDE-kabel/SHOP_AREA_37573&promotionareaSearchDetail=005

Met deze onderdelen heb ik een SCSI CF cardreader gebouwd die 100% werkt met de AKAI XL serie (laden, saven en formatteren)

Er bestaan ook IDE-SD readers. Mogelijk werkt dit ook, maar heb ik geen ervaring mee
e2009102258329.jpg

en dus eigenlijk te traag om daar een externe HD of iets dergelijks aan te hangen.

Vergis je niet... Een Akai sampler is op z'n interne harddisk niet heel veel sneller. De snelheid is niet gelimiteerd door de bus, maar door de sampler zelf.

Maar een IDE-CF adapter is maar een paar euro (edit: behalve bij Conrad, de duurste elektronicazaak ter wereld ;) ), dus IDE biedt op zich een goedkopere weg naar flash geheugen dan SATA.

De Akai regelt het lezen, dat hoeft de cd-rom drive niet te ondersteunen.

Je zou eventueel ook nog kunnen kijken naar een zo'n PATA SSD van Transcend, maar voor de prijs en het formaat kom je met CF ook prima weg.

CF is inderdaad ook prima. Ga ik me daar eens in verdiepen. Ben ik in ieder geval van die mechanische delen af die zo'n herrie maken. Die SCSI schijf die er nu inzit is loopt echt op z'n laatste benen. Soms foutmeldingen en maakt meer herrie dan de gemiddelde ariane raket.

En dan is ie waarschijnlijk nog steeds een stuk stiller dan de Conner drives die in de Emax samplers zaten :D

Ik ga in mijn Z4 waarschijnlijk ook een CF gebruiken. Ik heb er nu een 80GB IDE in zitten. Die is redelijk modern (en dus vrij stil), maar toch...

Ik heb sinds kort een CF reader ingebouwd in mn Akai S5000 en E-MU ESI4000
aanrader! Direct verlost van die #*% herrie

En men moge het masochisme noemen, maar ik ben op zoek naar een S950 :W

Had ook eerst wat scsi troubles, maar het bleek aan de kabel zelf te liggen

Had ook eerst wat scsi troubles, maar het bleek aan de kabel zelf te liggen

SCSI is op zich ook niet heel moeilijk, alleen merk je dat weinig mensen nog een bus-structuur gewend zijn, omdat alle moderne interfaces point-to-point zijn.

Ethernet was vroeger ook een bus (in de 10Base2 tijd, zei opa, die nog meters daarvan aangelegd heeft), inclusief terminators. Dat is met 10Base-T ook point-to-point geworden.

Aangezien Conrad duur is, vroeg ik me af of iemand een goedkoop adresje weet waar ik een IDE CF of SD drive vandaan kan halen.

Ik vraag me trouwens af of iets dergelijks ook mogelijk is ter vervanging van de floppy drive. Als ik ook extern CF of SD kaartjes kan invoeren is het helemaal makkelijk. Dan heb ik interne flash drive ter vervanging van die herriemakende harddisk en kan ik CF/SD kaartjes gebruiken i.p.v. floppies.

IDE-CF converters haal ik van eBay uit China. Daar komen die van Conrad ook vandaan, alleen heb je ze als je ze direct besteld al voor een paar dollar inclusief verzenden. De kwaliteit is gelijk; zoals gezegd, die van Conrad zijn ook gewoon Made in China.

Er is eigenlijk maar één floppy-emulator die met SD werkt, en dat is de HxC:

http://hxc2001.free.fr/floppy_drive_emulator/

Dat lijkt me een beetje overkill als je USB hebt in je sampler (en dus ak.Sys kunt gebruiken voor over overzetten).

Back