Synths en hun opvolgers

Mark-T

Budget lid
Ik heb een Roland JX-1, een rare eend in de bijt, maar dat terzijde. In de video's waarin de JX-1 in al zijn glorie wordt gedemonsteerd, werd door iemand genoemd dat de JV-30 een veel beter alternatief zou zijn. Want de JV-30 zou dezelfde klank-engine hebben als de de JX-1 plus meer.
Letterlijk genomen is dat ook zo. Maar het grote verschil is dat de JX-1 slechts 32 samples in het beperkte sample-geheugen heeft en de JV-30 enkele honderden.
Dat vertaalt zich in dat de JV-30 heel veel neutrale klanken kent en de JX-1 een paar grootse klanken heeft, waar de concurrentie het nakijken naar heeft.
De RS-50 is een vergevorderde opvolger van de JX-1, na de JV-30/35, XP-10 en RS-5.
Er zitten veel goede klanken in, maar de basis blijft een SoundCanvas, met betere akoestische klanken, maar de unieke geluiden van een JX-1 zitten er niet in.

Ik heb onlangs een Yamaha S30 besteld, die ik altijd al had willen hebben. Welke synth van mijn collectie ga ik daarmee vervangen? De Roland RS-50 of de JX-1? Je zou verwachten dat ik de JX-1 de deur uit zou doen, maar de RS-50 heeft me veel meer teleurgesteld als zijnde een plastic alternatief voor een Roland XV/Fantom. De RS-50 heeft geen unieke klanken en de JX-1 wél.
Sorry Synthforummers, maar de JX-1 gaat blijven, ookal zouden er slechts 2 klanken van bruikbaar zijn.

Een opvolger voor een synth hoeft dus niet altijd beter te zijn. De JX-1 is uniek...

Laatst gewijzigd:
Back