S50 ext bus

etaoin

Brodgar Tech
De Roland S50 heeft een DB25 connector achterop met daarop een gebufferde databus, adresbus en wat control lines. Ik vroeg me zomaar af of Roland daar ooit iets mee gedaan heeft? Hij hangt aan de controller CPU, dus het is in ieder geval niet bedoelt voor geheugenuitbreiding.

N.B. ik bedoel dus niet de 9-pins controller connector voor muis / tablet.

En nu we het er toch over hebben.... iemand die een schema heeft liggen van het jack board? De rest heb ik online gevonden, alleen zat daat het jack board niet bij.

bedoel je de scsi interface ?

misschien iets van een aparte extra ( monochrome of zo ) monitor aansluiting.
wat trouwens wel raar is , is dat er wel cd-roms zijn voor de s50 -library, maar geen scsi aansluiting is op de s50 ?

misschien iets van een aparte extra ( monochrome of zo ) monitor aansluiting.

Nee, er is geen enkele twijfel over wat voor signalen erop staan, want dat staat keurig gedocumenteerd in het schema (databus 0-7, adresbus 1-8, en vier control-signalen. Oftewel: de processorbus).

De vraag was meer: wat is het idee van Roland geweest om die bus naar buiten te brengen? Het zou voor een rom of ram cartridge kunnen zijn (RD, WR, CS klinkt als geheugen...), maar die kan dan eigenlijk alleen voor opslag bedoeld zijn geweest, wat gezien het aantal adreslijnen (slechts 8 ) nooit heel spannend geweest kan zijn.

wat trouwens wel raar is , is dat er wel cd-roms zijn voor de s50 -library, maar geen scsi aansluiting is op de s50 ?

Zijn die cd's officieel van Roland? Maar nee, er zit geen scsi op en er kan ook geen scsi in.

Wat technisch niet onmogelijk is, is om aan de aansluiting een externe scsi interface te hangen. Het vierde signaal op de bus is de reset, dus dat suggereert dan weer een extern iets met een processor(tje). Maar dan zou er ook een alternatief OS rond moeten zwerven met support voor zo'n interface, en die heb ik ook nog nooit gezien.

Maar of er ooit iets geweest is voor die poort was nou precies mijn vraag...

misschien heetten ze alleen S50library , zou kunnen, en waren ze alleen bedoeld voor de s550 samplers met scsi.
spannend die onverklaarde uitgang
echt een uitdaginkje voor de sherlock holmes onder de synthforummers....

ik denk dat het een mislukte voorbereiding was voor scsi.

:mega:

* 'For future use'..... oh, toch niet :P

Zag je vroeger idd wel vaker en in 99 van de 100 gevallen bleef de mogelijkheid onbenut ;{
In de gebruikershandleiding wordt de betreffende connector helemaal niet genoemd en in zelfs in de service manual geen woord over de functie.... vreemd.

ik denk dat trouwens aangezien het precies genoeg signalen zijn om een scsi controller eraan te hangen.

sterker nog, ik ben benieuwd wat er gebeurt als je er een scsi controller aanhangt.

:mega:

http://www.synthark.org/Roland/S_Family.html

Als ik hier kijk.. dan kan je aan een s50 een monitor en een roland DT100 digitizer aanhangen..
dus het zou zo maar kunnen, dat die ext poort voor 1 van die 2 dingen is.. (of voor beide, mits je de juiste kabel heb.. dat leert het internet me niet)

kan het mishebben natuurlijk :)

tres bien, weet ik dat ook weer..
geen idee verder, ik heb niet eens zo'n ding.. maar vond het wel een geinige google-oefening..

Back