Ik heb voor een zacht prijsje een Roland G800 op de kop getikt. Bij de restauratie ben ik op een (ernstig?) probleem gestoten.
Het toestel had een hele resem problemen:
Daar deze Eproms vrij oud zijn, terug checksum test meerdere malen herhaald - alles was OK. Ook memory dump van de Eproms gemaakt en vergeleken met de gedownloade versie - OK.
Tenslotte alles terug netjes gemonteerd en ingeschakeld, opstart zag er als volgt uit:
Jammer genoeg hangt het systeem bij dit scherm. Geen enkele knop werkt.
Ik heb ook de reset procedure geprobeerd, de batterij verwijderd en teruggeplaatst, niks helpt.
Wat ik al weet is dat de reset lijn op het CPU board ok is én dat een manuele hardware reset werkt (pin 4 van IC3 laag maken).
Ik ga nog enkele metingen doen op de adresbus, databus, I/O bus en de kloksignalen (ervaring heeft me geleerd dat deze vorm van blokkeren soms te wijten is aan latchup van de adres/databus).
Ook ga ik de Eproms er weer uithalen en verifiëren met de programmer.
Misschien kent hier iemand dit probleem en kan me sneller op de goede weg helpen (hopelijk geen defecten aan CPU of XPGS board).
Het toestel had een hele resem problemen:
- Schakelde soms niet in (LCD bleef blank).
- LCD werkte slecht (knipperen, strepen).
- backlight driver schakelde uit.
- verschillende drukknoppen werkten niet.
- drukknop kapjes afgebroken.
- LCD vervangen door nieuwe met LED backlight.
- Backlight driver componenten verwijderd (R60, R61, R62, C49, C50, C51, Q5, FL17 en T1) en 5V verbonden met de backlight connector op het CPU board ( CN11).
- Alle 126 drukknoppen vervangen (verschillende werkten niet meer, dus maar ineens besloten om ze allemaal te vervangen
). - Drukknop kapjes hersteld.
- Bodemplaat opgeschuurd en opnieuw gelakt.
- Keyboard volledig gereinigd.
- Backup batterij vervangen.
- Voeding volledig nagemeten (is ok).
Daar deze Eproms vrij oud zijn, terug checksum test meerdere malen herhaald - alles was OK. Ook memory dump van de Eproms gemaakt en vergeleken met de gedownloade versie - OK.
Tenslotte alles terug netjes gemonteerd en ingeschakeld, opstart zag er als volgt uit:
Jammer genoeg hangt het systeem bij dit scherm. Geen enkele knop werkt.
Ik heb ook de reset procedure geprobeerd, de batterij verwijderd en teruggeplaatst, niks helpt.
Wat ik al weet is dat de reset lijn op het CPU board ok is én dat een manuele hardware reset werkt (pin 4 van IC3 laag maken).
Ik ga nog enkele metingen doen op de adresbus, databus, I/O bus en de kloksignalen (ervaring heeft me geleerd dat deze vorm van blokkeren soms te wijten is aan latchup van de adres/databus).
Ook ga ik de Eproms er weer uithalen en verifiëren met de programmer.
Misschien kent hier iemand dit probleem en kan me sneller op de goede weg helpen (hopelijk geen defecten aan CPU of XPGS board).
Laatst gewijzigd: