doepfer A100 module mods

jwhagenbeek

Ouwe rot
Doepfer modules zijn leuk maar kunnen ze leuker?
een draadje over modificeren van doepfer A100 modules

op deze site zijn al wat mods te vinden:
http://www.timstinchcombe.co.uk/index.php?pge=mods

de eerste module die ik wil modden is een A161
http://www.doepfer.de/A100_pictures/doepfer_a161.jpg
een simpele mod die misschien wel heel interessant is...
de A161 is een clocksequencer die aan een A160 (clock devider) is gekoppeld. Op de printplaat van de A161 zitten twee bussen, 1 voor het doorlussen aan de A160 en 1 voor de voeding. De bus voor de voeding wordt niet gebruikt omdat de module zn voeding krijgt via de A160. Ik wil de niet gebruikte bus (de onderste) gebruiken om de A161 zonder kabels door te lussen naar een 8 kanaals summing mixer om zo een 8 stap sequencer te maken.

ik post morgen even wat foto's. is een mooi sequencertje geworden! en makkelijk te maken
ik zou t ook voor anderen kunnen modden maar dan gaat alleen de mod al gauw richting de 70,-
ruwe schatting
8 alpha potmeters met knoppen: 16,-
een minijack uit: 1,-
aluminium plaatje maken 5,-
8 diodes: 0,00
1 uur werk... ehm 38,- tja ik moet ook kunnen eten :P

snel een plaatje geschoten toen ik nog niet de schroefjes had aangedraaid en er nog geen kabels in de weg zaten :)
P1010839.jpg

dank je voor de fijne links, lekker

ik heb zelf ook 2x de a160 en 2x de a161.

De mod klint aardig alleen vind ik 8 steps te beperkt.

Het zou leuker zijn als de 8 steps ook onafhankelijk t/m een halve step te vertragen zijn.

Zo bied de sequencer een hoop meer timing variatie.

Kun je eens uitleggen hoe jouw mod precies werkt en wat het kan???

Mischien kunnen we dit nog toevoegen aan jouw ontwerp.

:koffie:

ik heb zoals in het eerste bericht staat de ongebruikte voedingsbus omgebouwd tot aansluiting voor de potmeters. Tussen de potmeters en de trigger/gate outs van de 161 zitten diodes om geen stroom de verkeerde kant op te krijgen. De 161 heeft een eigen counter dus je kunt heel makkelijk de trigger onderbreken en er een andere trigger op zetten. en ja dat was mn volgende idee om t toe te voegen.

foto's komen waarschijnlijk na t weekend... zit nu al een tijdje met de sequencer te spelen. en is echt een positieve uitbreiding op mn modular! wil alleen nog een kleine bug eruit halen en dat is dat alle middelste pootjes van de potmeters aan elkaar verbonden zitten met als resultaat dat als 1 van de potmeters geen geen weerstand heeft tussen het middelste pootje en de 0V dan loopt alles naar die 0V. Dom foutje eigenlijk maar had t voor nu even geaccepteerd omdat ik al heel blij ben met t resultaat. maar moet dus nog 8 extra diodes ertussen solderen. er moeten dus in totaal 16 diodes in de sequencer.

ja filmpje met demootje ga ik wel maken dit weekend. ik ga ook t schema even uittekenen zodat iedereen t zelf ook kan maken. Zat net op de fiets te bedenken dat 2x 8 diodes wel een erg veilige oplossing is, na iedere potmeter een diode is voldoende. Ik ga ook een mooi layoutje maken voor een frontje (vind ik ook leuk om te doen) misschien ga ik er een stuk of 10 maken. dus als iemand interesse heeft? geef maar door... ow maar t is niet mn bedoeling om hier erg veel van te maken omdat ik nog genoeg knutsel projecten heb liggen

misschien een glide functie erbij!!!! extra leuk om t filter mee aan te sturen
http://www5b.biglobe.ne.jp/~houshu/synth/Glide0301.GIF
alleen een extra potmeter op t frontje maakt t wel erg vol. heb nu de knoppen van de potmeters weggelaten en dat werkt ook prima en die alpha pots hebben eigenlijk best een design waardige shaft :)

Laatst gewijzigd:
ja filmpje met demootje ga ik wel maken dit weekend. ik ga ook t schema even uittekenen zodat iedereen t zelf ook kan maken. Zat net op de fiets te bedenken dat 2x 8 diodes wel een erg veilige oplossing is, na iedere potmeter een diode is voldoende. Ik ga ook een mooi layoutje maken voor een frontje (vind ik ook leuk om te doen) misschien ga ik er een stuk of 10 maken. dus als iemand interesse heeft? geef maar door... ow maar t is niet mn bedoeling om hier erg veel van te maken omdat ik nog genoeg knutsel projecten heb liggen

op de fiets bedacht ie ;-] hihi hofmannetjuh moment
leuke uppers voor simple modules;-]
:engel:

hey jwhagenbeek!! super.

Leuke mod en ziet er redelijk simpel uit voor mij dan.

bedankt voor het delen.

Kun je ipv de diodes ook een led gebruiken.

Zo hebbie meteen visuele feedback.

Leuk filmpje. klinkt erg goed.

:halleluja:halleluja:halleluja

ja is vrij simpel... let wel dat je wat moet bedraden (8stuks) en wat baantjes (3stuks) moet cutten op de A161 zelf.
nee geen leds gebruiken! of je moet er een weerstandje tussen zetten. voor zover ik weet zuigen leds als ze branden alle "stroom" of "spanning" of zoiets weg. je moet bij een led altijd ook een weerstandje plaatsen, mits dit al ergens in t circuit in serie zit, maar ik sta dan niet in voor t resultaat.
vind t wel jammer dat ik niet even een interessantere patch heb gemaakt als demo en dat t geluid opgenomen is met t crappy microfoontje van de camera maar goed t ging om t idee om te laten zien dat t werkt.

Back