Pitch van Kick bepalen

MiDi G

Stamgast
Hoe kan je snel en duidelijk de pitch van een audio sample kick achterhalen met Ultrabeat van Logic.
Ik zie namelijk altijd de pitch van een audio sample als C3 staan.
Hoe heeft men dit bedacht?
Want stel dat je een audio sample kick in G hebt en die zet je in Ultrabeat dan staat hij gewoon weer op C3 en klinkt ook als C3. Tenzij je de pich weer veranderd natuurlijk
Zet Ultrabeat de samples die je erin laat dus automatisch op C3 en weet ik dus zeker dat wat er aangegeven word ook daadwerkelijk de noot is?

groet Guido

In ultrabeat wordt de sample standaard op c3 gezet. Zegt niets over de daadwerkelijk toon. Kan net zo goed een g of een b zijn. Bovendien hebben kicks niet altijd een duidelijke pitch.

ach so, gaat het daar om... idd, een drumsound zit gewoon onder een bepaalde toets maar de toonhoogte, die je normaal gesproken zou verwachten bij een 'single sound' dat in zijn geheel dus verspreid zou zitten over de complete keyrange, heeft er verder niets mee te maken... dus gewoon je verder niet druk over maken...

ultra beat kan volgens mij ook automatische pitch detectie doen.

dus als je kick een pitch heeft dan...... nou ja lees gewoon de handleiding over pitch detectie.

Met een 808 kick moet het wel lukken. maar zoals dcreater al zij bij veel kicks niet.

ach so, gaat het daar om... idd, een drumsound zit gewoon onder een bepaalde toets maar de toonhoogte, die je normaal gesproken zou verwachten bij een 'single sound' dat in zijn geheel dus verspreid zou zitten over de complete keyrange, heeft er verder niets mee te maken... dus gewoon je verder niet druk over maken...

Pcies... idd niet druk over maken.

Hoe kan je snel en duidelijk de pitch van een audio sample kick achterhalen met Ultrabeat van Logic.
Ik zie namelijk altijd de pitch van een audio sample als C3 staan.
Hoe heeft men dit bedacht?
Want stel dat je een audio sample kick in G hebt en die zet je in Ultrabeat dan staat hij gewoon weer op C3 en klinkt ook als C3. Tenzij je de pich weer veranderd natuurlijk
Zet Ultrabeat de samples die je erin laat dus automatisch op C3 en weet ik dus zeker dat wat er aangegeven word ook daadwerkelijk de noot is?

groet Guido

C3 is bij veel samples de standaard noot waar de originele sample word geladen.

Veel modere samplers hebben ook pitch detectie methodes en kunnen automatisch de goede noot bepalen.

Dit is voor veel percussie niet belangrijk. In veel hiphop producties laden veel producers bv een 808 kick dmv pitch detectie en spelen daar dan een baslijntje mee.

Er zijn ook house producers die hun kick tunen op de grondtoon van hun track.

Laatst gewijzigd:
C3 is middle C. (in sommige gevallen C4)

Dit is dus de default noot waar samples bij samplers worden ingeladen.

Ik schreef net samples waar ik samplers bedoelde.

Hey maar de OP is gevlogen:D

Bedankt voor jullie reacties, het is me een stuk duidelijker geworden. pitch detectie is wel erg handig ja.
Ik wou dit graag weten omdat ik had begrepen dat de kick in dezelfde noot als de grondtoon van je muziekstuk zou moeten zijn of in elk geval in een van de noten in de scale van die grondtoon. Tip: Had zelf ook gezien dat je met Melodyne ook goed kunt zien welke noot bijvoorbeeld de kick is. Mooi programma.

groet Guido

Back