probleempje met mn mixer

jwhagenbeek

Ouwe rot
op 1 kanaal heb ik het probleem dat een kant wegvalt als er lager volume binnenkomt en als ie dan een signaal boven een bepaald volume binnenkrijgt gaat ie met een klein plopje weer aan t werk en blijft ie t even doen en als er te lang een lager signaal binnenkomt valt t kanaal weer weg... wat kan dit zijn!

dat was mijn vermoeden ook maar ik vroeg me af hoe dat zou kunnen werken als een soort noise gate omdat dan al het zachte geluid zou moeten wegvallen en niet pas na een tijdje (hoewel dat ook t enige kanaal met kraak op de gain potmeter is). ben vooral benieuwd hoe dit technisch zo kan...

Mogelijk slecht contact door oxidatie/vuil bij bv insert idd.
Een schakelaar kan ook een oorzaak zijn, evenals een slechte soldeerverbinding.

ok ik ben een nooop maar is het niet zo dat als er een kleine afstand tussen de geleiders is dat de electronen bij een bepaalde spanning pas kunnen springen????

ok ik ben een nooop maar is het niet zo dat als er een kleine afstand tussen de geleiders is dat de electronen bij een bepaalde spanning pas kunnen springen????

Daar komt er wel op neer.

bv bliksem. (voorbeeld in het groot ;) )

ja dat was mijn idee ook al en dan zou het de gainpotmeter kunnen zijn maar naast dat ik deze vraag stelde om mn mixer te kunnen repareren (volgens mij inderdaad eens goed schoonmaken en contactjes solderen) vind ik het vooral een interessante vraag hoe deze symptomen kunnen ontstaan überhaupt.
is de frequentie van geluid hoog genoeg om niet te onderbreken tussen de golven en waarom vanaf een bepaald volume ineens wel en helder geluid en niet een tussenweg met een hoop ruis ofzo

nee hoor, alleen een heel klein beetje vuil werkt kennelijk als een soort van vreemde weerstand.
hoe het komt weet ik nog steeds niet, alleen is het wel een bekend insert probleem.
als er een heel klein beetje vuil tussen de schakelcontacten zit, dan doet het bij lage signalen niets, en als je dan een beetje gas geeft, dan werkt het opeens wel....

:mega:

Back