Wat is dit allemaal

Het stotter-effect kun je op meerdere manieren bereiken. Voordat ik een pagina vol ga typen over hoe je dat doet - wat heb je tot je beschikking?

Je kunt een snelle tremolo gebruiken met een blokgolf, of een gate waarbij je het juiste sidechain signaal gebruikt, of alles intekenen, of een LFO op de VCA zetten.

Het stotter-effect kun je op meerdere manieren bereiken. Voordat ik een pagina vol ga typen over hoe je dat doet - wat heb je tot je beschikking?

Je kunt een snelle tremolo gebruiken met een blokgolf, of een gate waarbij je het juiste sidechain signaal gebruikt, of alles intekenen, of een LFO op de VCA zetten.

KS Rack4, Ableton LIve, Virus B, Virus C, Andromeda A6, Roland Vsynth GT en een behringer virtualiser 3d

als ik het zo beluister.. zou het me niet eens verbazen als het een gitaar + heel veel fx is.. en dat ie gewoon tokkelt.
maargoed..
t zijn iig zeer korte nootjes..
het zou me niets verbazen als ze er een delay over hebben gegooid, die echo'd op de volgende note.. en waarschijnlijk een lfo vastgeplakt aan het filter.. dat .. of de velocity vastgeplakt aan het filter..
beetje gate beetje reverb. en je krijgt al heel snel dit soort dingen
zoiets nadoen in een synth.. hmmm apregiator aan je synth.. synth -> filter(velocity aan cutoff en of lfo aan cutoff -> gate -> synced delay (lfo aan mix)-> reverb

ja idd, het is een gitaar met een delay erop.

lijkt er op dat er een compressor in het feedbackpad zit, zo dat de delay geluiden langzaam opkomen.

klinkt ook als een analoog delay pendaal.

Gitaar (of op gitaar lijkende synthpatch) door een reversed reverb 100%wet, dat naar een echo-send, mss nog iets van enhancer of chorus om aan te dikken.. volgens mij heb je dan 't hoofdingredient al aardig.
En daaronder zit de baspatch van helemaal in het begin, rond 0:20 begintie al. Die dimmen ze beetje rond 05:00 en dan komt er een nieuwe bij op 05:10, ik hoor in 't nieuwe geluid vco's detuned, chorus aan, phaser, echo, a whole bunch! misschien wel dezelfde baspatch wie weet, of een bewerkte echo ervan.. moeilijk te zeggen

De delay-techniek die ze gebruiken voor 't basje, is een 8e noten sequence, met daarover een echo in triolen (1/6 geloof ik). Daardoor krijg je tussen je 8e noten, 16e noten. als je dat gwoon met je handen speelt, speel je de helft van wat je hoort, net of je 16e noten speelt :P

mooi nr!

Laatst gewijzigd:
KS Rack4, Ableton LIve, Virus B, Virus C, Andromeda A6, Roland Vsynth GT en een behringer virtualiser 3d

Gebruik de AutoPanner in Ableton Live , zet de fase op 0 zodat zowel de oranje als groene lijn over elkaar heen vallen, en kies een blokgolf uit.

ja idd, het is een gitaar met een delay erop.

ahet zou me niets verbazen als ze er een delay over hebben gegooid

Als je dit zonder de tremolo zou horen zou het een doorlopend geluid zijn - ebow-achtige sustain. De reden dat het geen delay is is omdat dit veel te precies is, en als je niet exact meespeelt met het tempo hoor je het misgaan (en dat gaat het niet). Het tempo van de tremolo zou zelfs gekoppeld kunnen zijn aan de stepsesquencer zodat het precies in sync blijft.

Een tremolo? Hmm dat hoor ik er niet in, al kan je daar wel een soortgelijk effect mee krijgen.. blokgolf-tremolo is een gater, en ja het krijgt daarmee de suggestie van een gesequenced lijntje ; daar is dan ook alles mee gezegd.
Ik hoor een dikke modulaire synth/bas patch met (ten minste) 2 van elkaar ontstemde VCO's (uiteraard kán de geluidsbron een sample zijn die 't modulaire circuit ingaat), dat gaat door de nodige filters welke weer filter-mod krijgen van envelopes, over het totaal een phaser en een delay om het phaser-effect mooi te "scatteren".

Stotter-effect klinkt zo anno nú, en dit nr is vrij oud.. vind het daarom eerder een sequence dan een stotter-effect ; stotter effect is de lazy-man's tric.. je creeert slechts een restvorm, terwijl een sequence die bouw je op van scratch ; dat kan je horen.

Laatst gewijzigd:
Back