[Doepfer] Nieuwe modules aangekondigd! A-167 / A-196 / A-137

JohnnyBusca

rocket scientist
Doepfer heeft weer 2 nieuwe modules aangekondigd
De A-167 en de A-196

De A-167 Analog Comparator / Subtractor / Offset Generator
Deze module vergelijkt twee inputs en geeft een gate output terug. Comparators zijn erg handig vooral in combinatie met VCAs. Je kunt er van allerlei voltage controlled switches mee maken. Ikzelf heb al een comparator in een formant en ik gebruik hem vaak. Deze doepfer variant ga ik dus ook aanschaffen, want deze kun je ook als source bron (niets aansluiten en dan staat de offset op een output) en als substracter (ingang signaal 1 - signaal 2 komt op een uitgang) gebruiken.
50 EURO: Info: http://www.doepfer.de/A167.htm

De A-196 PLL. Phase Locked Loop
Dit is een heel interessante module. Hij heeft een VCO, phase comparator en een LPF aanboord. Dit is een module die je niet vaak tegenkomt. De toepassing is mij nog niet helemaal duidelijk. Hij vergelijkt de interne VCO met een extern signaal via een comparator. Er zijn drie type comparators aanboord en de gate uitgang van die comparator gaat door een LPF. De uitgang van het filter dient als control voltage van de interne VCO. Zo 'corrigeert' ie de interne VCO min of meer. Er staat een heel verhaal beschreven en ik denk dat het het beste is om dat zelf eventjes door te nemen.
75 EURO: Info: http://www.doepfer.de/A196.htm

Doepfer wordt in heel de modulaire wereld bewonderd om zijn creatieve modules en om de frequentie van nieuwe modules. Deze keer hebben ze weer een nieuw type module uitgebracht in de vorm van de PLL. Doepfer, petje af!

Attachments

• doepfer196_167.jpg
    doepfer196_167.jpg
    11,6 KB · Bekeken: 132
Laatst gewijzigd:
Ehmmm.... is dit niet een superluxe manier om twee VCO's aan elkaar te syncen qua fase?

Maar je kunt hem als freq vermenigvuldiger gebruiken zegt meneer Doepfer.

En dat enge dos programma is toch een puls response van een PLL terwijl je zo'n ding met een oscillerend signaal moet voeden.

Er zijn momenten dat je blij bent zonder modular. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Ehmmm.... is dit niet een superluxe manier om twee VCO's aan elkaar te syncen qua fase?
Ik zou het echt niet weten. :)

Ehmmm.... die PLL is wel grappig om als schema uit te knutselen. Wat ik denk dat het is is dat je twee signalen gaat vergelijken en als ze niet overeen komen je er een (met een frequentieshifter) in tijd gaat verschuiven zodat ze over elkaar te leggen zijn. Dan moet de freq wel overeen komen. Anders krijg je zoals ze beschrijven een bijprodukt dat 'vermenigvuldiging' van de 2 bron signalen is.

Bijv bij een RME Adat kaart wordt PLL gebruikt om een inkomend digitale blokpuls te gebruiken om de eigen intern clock mee te syncen. Dan wil je helemaal geen bijprodukten. Dat eerste verhaal weet ik niet zeker maar dat 2e wel.

Origineel geplaatst door fuse
Ehmmm.... die PLL is wel grappig om als schema uit te knutselen. Wat ik denk dat het is is dat je twee signalen gaat vergelijken en als ze niet overeen komen je er een (met een frequentieshifter) in tijd gaat verschuiven zodat ze over elkaar te leggen zijn. Dan moet de freq wel overeen komen. Anders krijg je zoals ze beschrijven een bijprodukt dat 'vermenigvuldiging' van de 2 bron signalen is.
Ik ga het vanavond eens proberen met aparte modules. Ik blijf het vaag vinden.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik ga het vanavond eens proberen met aparte modules. Ik blijf het vaag vinden.

Modulars en vaag is dubbelop. ;)

PLL

PLL

Phase-locked Loops worden best veel gebruikt eigenlijk.. elke digitale radio-tuner is er mee uitgerust. Je kunt ze gebruiken (=configureren..) als frequentie-vermenigvuldiger, demodulator (FM/AM.. maar dan meestal toegepast in de Mhz range), frequentie-trackers... en ze worden bij wordclock circuits nog al eens gebruikt om het clocksignaal te zuiveren.

De standaard opbouw is alsvolgt:

pll.jpg

De toepassingen binnen de A-196 zijn lichtelijk beperkt.. maar daardoor niet minder interessant. Door slim met een frequentie-divider te werken kun je de A-196 harmonischen laten maken.. maar zoals Doepfer zelf al aangeeft zijn dit slechts 'pseudo' harmonischen.. omdat de OSC alleen blokgolven kan produceren..

Maar goed.. ingewikkelde portamento effecten.. continu zichzelf-corrigerende frequentieverlopen.. wazige harmonische 'locking' effecten.. het moet allemaal mogelijk zijn met dit beestje..

Ik zou er wel eens wat mee willen experimenteren.. ;)

Re: PLL

Re: PLL

Origineel geplaatst door CraZ
Phase-locked Loops worden best veel gebruikt eigenlijk.. elke digitale radio-tuner is er mee uitgerust. Je kunt ze gebruiken (=configureren..) als frequentie-vermenigvuldiger, demodulator (FM/AM.. maar dan meestal toegepast in de Mhz range), frequentie-trackers... en ze worden bij wordclock circuits nog al eens gebruikt om het clocksignaal te zuiveren.

De standaard opbouw is alsvolgt:

pll.jpg

De toepassingen binnen de A-196 zijn lichtelijk beperkt.. maar daardoor niet minder interessant. Door slim met een frequentie-divider te werken kun je de A-196 harmonischen laten maken.. maar zoals Doepfer zelf al aangeeft zijn dit slechts 'pseudo' harmonischen.. omdat de OSC alleen blokgolven kan produceren..

Maar goed.. ingewikkelde portamento effecten.. continu zichzelf-corrigerende frequentieverlopen.. wazige harmonische 'locking' effecten.. het moet allemaal mogelijk zijn met dit beestje..

Ik zou er wel eens wat mee willen experimenteren.. ;)
Shit... Nu MOET ik hem wel kopen.. ;)

En ja hoor, ze hebben weer een module aangekondigd!

A-137 Wave Multiplier
Hij gaat weer rond de 100 euro kosten en het zal een wave processor achtige module worden.

A-137 is a so-called Wave Multiplier. The basic idea of a wave multiplier is to multiply the waveform of an incoming signal (e.g. triangle/saw/sine from a VCO) within one period of the waveform. This leads to additional harmonics of the incoming signal. The A-137 is a very sophisticated wave multiplier that offers much more features, more controls and more dramatic waveform manipulations than other wave multipliers available so far. All parameters are voltage controlled. These are the prospective features:

Controls:
  • Input Level
  • Multiples (manual control)
  • Harmonics (manual control)
  • Symmetry (manual control)
Inputs/Outputs:
  • Audio In (also suitable for control signals)
  • Multiples CV In (with attenuator)
  • Harmonics CV In (with attenuator)
  • Symmetry CV In (with attenuator)
  • Audio Out (resp. processed control signal)

The Multiples parameter (manual and ext. CV) defines the number of basic wave multiplications within one period. The Harmonics parameter (manual and ext. CV) adds more harmonic content by sharpening the waveform edges and adding overshoot peaks, and works a little bit like the resonance control of a VCF. With the Symmetry parameter (manual and ext. CV) the symmetry of the wave multiples within one period is modified. As it is a little bit difficult to describe the three parameters only by words we have some pictures available that explain the parameters. For all pictures the input is a sine wave and can be recognized best in the upper left picture. Examples with triangle or saw as input signal will follow soon.
We are not sure if the three terms Multiples, Harmonics and Symmetry are the optimal names for the functions. Maybe we will find more suitable names for the final module.
To simplify matters the pictures show only the variation of one parameter while the two others remain unchanged. Remember: all three parameters can be modified at the same time with 3 different control voltages !

Er staan allerlei plaatjes bij van wavevormen die eens flink onder handen genomen worden.
Bijvoorbeeld:
Het veranderen van de Harmonics parameter van laag naar hoog. De andere twee parameters blijven onveranderd.
wm_02.gif

info: http://www.doepfer.de/A137.htm

Toch weer leuk..

Laatst gewijzigd:
Doepfer brengt wel heel veel uit de laatste tijd is het niet?

Zit daar een kudden malloten lekker modules te bedenken en te ontwerpen en maakt het ze niet uit hoeveel ze ervan verkopen?

Als daar dan toch zoveel vakkennis zit mogen ze ook wel eens een keer een analoge bak ontwerpen. ;)

Volgens mij is het stomme dat doepfer gruwelijk veel verkoopt.
Er gaan vrachtwagens modules richting amerika. :)

Doepfer iets semi-modulars of synthje maken.. na de ms-404 denk ik niet...

Was die geflopt dan of zo?

Maar er is wel een markt voor polyfone analoge synths lijkt me.

Het gros monofone bas bakken hebben we zo zonderhand wel gezien. ;)

Als de A6'en nu nog voor 3000€ over de toonbank nieuw gaan zullen er vast wel fabrikanten zijn die het aandurven om zoiets te bouwen.

En die oudere bakken gaan ook maar een bepaalde tijd mee. Als die allemaal overleden zijn (ja het leven is hard) dan zal de vraag naar dat soort synths nog steeds blijven bestaan IMHO.

Of software moet toch zo eng goed worden dat het niet meer nodig is. (maar daar geloof ik niet in)

Wat zou er mis zijn met een 16 stemmige 3x VCO synth met midi.

Zou ome Bob hier al mee bezig zijn?

Voor 20 jaar geleden gingen er al synths voor duizenden pietermannen over de toonbank en dat zal nu ook nog wel zo zijn. Want de romplers hebben het nu zwaar ipv de analoge synths. (zie maar die Motif ES die ze helemaal vol moeten stouwen met samples omdat hij anders te brak zou klinken)

Ik weet niet of er veel mensen zijn die 3000 euro voor een nieuwe synth uitgeven.
Waarschijnlijk heb je meer kans op 30 mensen die een moduletje voor 'maar' 100 euro kopen. ;)

En ja hoor, ze hebben weer een module aangekondigd!

A-137 Wave Multiplier
Hij gaat weer rond de 100 euro kosten en het zal een wave processor achtige module worden.
Ze hebben nu wat meer info hierover.

De voorkant:
a137.gif

Het principe ziet er als volgt uit met 4 'folding stages':
A137_block.gif

De folding stages werkt als volgt:
A137_principle.gif

Ik snap nog niet helemaal waarom er vier van die folding stages achter elkaar zitten. Wellicht heeft de tweede stage pas invloed als de gefolde vorm bijvoorbeeld bij de upper clipping boven de lower clipping uitkomt of door toevoeging van de overshoot bij de harmonics.

Ik heb een A-116 wave shapper en daar kun je heel minimaal je sound mee veranderen. Dit lijkt een hele stap verder te gaan. Interessant.

Ik heb een A-116 wave shapper en daar kun je heel minimaal je sound mee veranderen. Dit lijkt een hele stap verder te gaan. Interessant.
Ze hebben nu wat audio demos.

Dit is de patch:
A137_Patch.gif

http://www.doepfer.de/A100_sounds/A137_1.mp3
http://www.doepfer.de/A100_sounds/A137_2.mp3

en de laatste maar die gebruiken meerdere LFOs.
http://www.doepfer.de/A100_sounds/A137_3.mp3

Vooral het tweede voorbeeld laat veel horen vind ik.
http://www.doepfer.de/A137.htm

doepfer is nu weer met wat bizars bezig..

Buiten de MS50 en MS20 filters ook een orgel controller! :)
B4_all_medium.gif

http://www.doepfer.de/B4.htm

Maar ook DIY keyboards.. Zo kun je je eigen 10 octaafs midicontroller maken.. :)

Gekke duitsers!
http://www.doepfer.de/home_e.htm

En de mixer 138b en de switches worden verbeterd... goede zaak! :)

Laatst gewijzigd:
Back