Hardware spring reverb opties

johan

They all want cake...
Ik ben op zoek naar een mooie hardware spring reverb om wat extra toe te voegen aan mijn geluiden.

De opties zijn de Vermona Retroverb Lancet, de Vermona ReTubeVerb of de ekdahl moisturizer.

Wat geniet jullie voorkeur?
Wat is zowat de beste springreverb?
Zijn er nog andere opties in het 19 inch formaat?

Ik ben niet op zoek naar DIY projectjes, tenzij er zich een goede ziel aanbiedt die mij een kant en klaar doosje kan knutselen.

Wat denken jullie?

Ik weet niet of je per se nieuwe spullen wilt, maar mocht dat niet het geval zijn:

AKG BX5
Tapco 4400
Masterroom
Fairchild
D&R reverb II

En niet 19" exemplaartjes:
AKG BX10, BX15, BX20 en BX25
Great British Spring reverb
Roland Space echo (krijg je er gratis een tape echo bij :D)

Furman REV1,
Fostex 3180

Mocht je interesse hebben dan heb ik een Spring reverb driver en reverb tank te koop van Benidub.
Is geen 19".... het leuke hieraan is dat de spring tank los is en je dus kunt wisselen.

Ik had niet verwacht dat er zoveel opties zijn. In ieder geval al bedankt voor de hulp!
Het hoeft niet per sé 19 inch te zijn, gewoon een goede unit die een tijdje meegaat zonder reparaties of vervangstukken.

Iemand ervaring met de ekdahl? Het lijkt wel leuk, maar zit hij ook op gelijk niveau qua geluid als de andere units?

Je kan ook een leuk modular rackje in elkaar zetten met daar een springreverb in, een leuk filter, een input module en een VCA....kan je veel kanten mee op en ook uitbreidbaar als je daar behoefte aan hebt.

Heel wat research voor de boeg!

Zijn er extreme geluidsverschillen tussen de units?
Zijn er die echt tegenvallen qua klank?

Hou er rekening mee dat de reverb op de ekdahl erg lo-fi is geen mooi klinkende veer maar wel erg gaaf ....heb ém zelf.

Met gaaf bedoel je dan het feit dat je makkelijk de veren kan manipuleren?

Yep.......je kunt er heel subtiel tot flink aanhalen met je handen of een plectrum.

ben een tijdje geleden voor die boss gevallen de reverb is vrij subtiel een beetje vreemde veren constructie (iets met Z) en klinkt ook anders dan mn andere veren units. een verengalm is gewoon een vrij herkenbaar geluid en die boss klinkt naar mijn idee wat natuurlijker. echter is een extreem verengalmpje op zijn tijd ook fijn. let wel dat die boss vrij snel overstuurd

Ik heb staan een Boss RX-100, een Frontline met EQ en de Moisturizer. In de Macbeth M5 zit ook nog een springreverb die ik af en toe los gebruik, maar die telt eigenlijk niet mee natuurlijk :)

Ik vind de Moisturizer toch wel een heel fijn apparaatje hoor.....de veer klinkt erg lekker en je kunt er natuurlijk veel meer mee door het (multimode) filter en de vele aansluitingen achterop. De optie om de veren bovenop te manipuleren gebruik ik eigenlijk nooit maar het is wel leuk bedacht natuurlijk.

Leuk is ook dat je de aansluiting van de veren kunt loshalen en er iets anders tussen kunt patchen, of ipv de veren een delay op het filter aansluiten of zo. Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, maar je hebt echt veel mogelijkheden! Wel moet je ook met deze bak uitkijken voor oversturing, bij een bepaalde stand van het filter en vooral de resonantie. Maar dan draai je gewoon de input gain een tandje terug en dan is het opgelost.

Back