[theorie] crossmoduleren en een flesje water.

JohnnyBusca

rocket scientist
Ola!

Ik liep hier op mijn werk wat na te denken met een flesje van 0,50 liter in mijn hand dat nog maar voor 1 vijfde gevuld was. Ik was over een JAVA probleem aan het nadenken en gooide het flesje in de lucht om het vervolgens weer op te vangen. Het flesje maakte 1 omwenteling...

Toen keek ik naar de baan van het flesje door de lucht....

De snelheid van roteren is niet constant, omdat er nog voor 1 vijfde vloeistof in het flesje zit. De vloeistof remt de draaiing als het ware. Als ie over de helft is dan stimuleerd ie juist de draaiing. Als het een vaste stof was geweest, bijvoorbeeld, een hamer waar het zwaardere deel vast zit, dan is de snelheid middels dit type formule te beschrijven:

Code:
rotatiesnelheid = beginsnelheid + hoek * gewichtverhouding...
gewichtverhouding = begingewichtverhouding

Bij een vloeistof veranderd de gewichtsverhouding constant dus die is gerelateerd aan de rotatiesnelheid:

Code:
rotatiesnelheid = beginsnelheid + hoek * gewichtverhouding
gewichtverhouding = begingewichtverhouding + hoek * rotatiesnelheid.

Als je nu ipv rotatiesnelheid VCO1 schrijft en ipv gewichtverhouding VCO2 schrijft en ipv hoek tijd.

Voor de eerste:
Code:
VCO1 = beginsnelheid + tijd * VCO2
VCO2 = begingewichtverhouding
= FM volgens mij

Voor de tweede:
Code:
VCO1 = beginsnelheid + tijd * VCO2
VCO2 = begingewichtverhouding + tijd * VCO1.
= crossmodulatie volgens mij.
Dus de frequentie van de draaiing van een hamer zou je als een FM modulatie kunnen zien en de frequentie van de draaiing van een flesje met een vloeistof als Crossmodulatie...

Pak je M3X en crossmoduleer twee VCOs met een lange frequentie en kijk naar de LEDjes...
Gooi daarna een flesje de lucht in en kijk goed.. Zelfde wavevorm... :)

Toch?

Flesje bier?

Op je werk?

Beter! ;)

Choco is ook fijn.

Zou dat anders moduleren omdat het een extra vertragingsfactor heeft omdat het dikker is?

Vorm

Vorm

Wat je beschrijft is een vorm van wederzijdse beinvloeding (cross-modulatie).. maar valt niet direct te vergelijken met de manier waarop dit bij een synthesizer kan/zal gebeuren.

Een belangrijke factor bij de baan die je flesje beschrijft is de massa-traagheid van de inhoud (het water), gecombineerd met een middelpunt-vliedende kracht (het water zal in veel gevallen aan één kant van het flesje blijven zitten.. wat tevens het 'centrum' van de draaiing vormt).

Ik vind het grappig hoe je keer op keer paralellen probeert te trekken tussen alledaagse verschijnselen.. en synthesizers, maar ik vrees dat er maar weinig gevallen zijn waarbij het verband echt duidelijk aantoonbaar is.

Maar.. blijf opmerkzaam en hou je ogen open.. ik kan het over het algemeen wel waarderen ;)

Leuke theorie...

Na 20 maal lukt het trouwens steeds beter om het flesje een looping te laten maken en te vangen. Heb je al geexperimenteerd met 1 draai voorover, 1 draai achterover, en dan 2 voor over, 2 achterover etc???

-C-

Re: Vorm

Re: Vorm

Origineel geplaatst door CraZ
Een belangrijke factor bij de baan die je flesje beschrijft is de massa-traagheid van de inhoud (het water), gecombineerd met een middelpunt-vliedende kracht (het water zal in veel gevallen aan één kant van het flesje blijven zitten.. wat tevens het 'centrum' van de draaiing vormt).
Is dat niet in een synth met de amount van je FM (of cv2) te regelen... stroop is bijna dicht en water is helemaal open?

Origineel geplaatst door C738
Leuke theorie...

Na 20 maal lukt het trouwens steeds beter om het flesje een looping te laten maken en te vangen. Heb je al geexperimenteerd met 1 draai voorover, 1 draai achterover, en dan 2 voor over, 2 achterover etc???

-C-
Ik zal je zeggen hoe ik op dit idee gekomen ben...

Ik had een CD vast toen ik een keertje naar huis liep en onder het strijps bultje liep..

Ik draaide de CD om.. Van links naar rechts....
Toen dacht ik.. Is het moeilijk om tegelijkertijd om een andere as te laten draaien...
Dus van links naar rechts en tegelijkertijd van boven naar beneden...

Vervolgens dacht ik.... boven naar beneden eens zo snel, dus dat hij weer de oorsponkelijke stand aan neemt...

En maar oefenen en bijna onder een autolopen.... DAT IS MOEILIJK!!

We leven in een 3d wereld dus de derde as er ook bij. Dat lukte me niet.... 's avonds toevallig naar schoonspringen gekeken en die kunnen het wel..

De conclusie:
Als de frequentie van een draaiing precies een integer veelvoud is, dan wordt dat meteen beloond met een hoger cijfer! Hetzelfde als met 3 VCOs bij elkaar mixer... Een integer veelvoud ligt lekker in het gehoor en er verschijnt een glimlach! :)

Nu vervang je de CD met een flesje met water en dan krijg je dit verhaal...

hmmmmmm :eureka:

Offtopic: Een schoonspringer hardsyncen... das lachen! :)

mmm..dat bankje bij nolet is toch niet zo goed uitgepakt merk ik ;)

Origineel geplaatst door olafmol
mmm..dat bankje bij nolet is toch niet zo goed uitgepakt merk ik ;)
hmmm.. http://www.angelfire.com/mo/moes/exo.html

Dit is met jongleer balletjes, jammer is dat het gewicht dan homogeen is.. :( (en dat de plaatjes er niet zijn )

Bij bowlingballen is het gewicht niet gelijk verdeeld... hmmm, maar jongleren met bowlingballen is niet interessant.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik zal je zeggen hoe ik op dit idee gekomen ben...

Ik had een CD vast toen ik een keertje naar huis liep en onder het strijps bultje liep..

Ik draaide de CD om.. Van links naar rechts....
Toen dacht ik.. Is het moeilijk om tegelijkertijd om een andere as te laten draaien...
Dus van links naar rechts en tegelijkertijd van boven naar beneden...

Vervolgens dacht ik.... boven naar beneden eens zo snel, dus dat hij weer de oorsponkelijke stand aan neemt...

En maar oefenen en bijna onder een autolopen.... DAT IS MOEILIJK!!

We leven in een 3d wereld dus de derde as er ook bij. Dat lukte me niet.... 's avonds toevallig naar schoonspringen gekeken en die kunnen het wel..

De conclusie:
Als de frequentie van een draaiing precies een integer veelvoud is, dan wordt dat meteen beloond met een hoger cijfer! Hetzelfde als met 3 VCOs bij elkaar mixer... Een integer veelvoud ligt lekker in het gehoor en er verschijnt een glimlach! :)

Nu vervang je de CD met een flesje met water en dan krijg je dit verhaal...

hmmmmmm :eureka:

Snap niet hoe het komt, maar opeens moet ik aan die documentaire over geluidscomposities denken die van de week op TV was :D

.......:confused:

ZO herkent men een echte synth-FREAK: Bij het opgooien van een flesje drinken, de VCO-verhoudingen berekenen..

:halleluja

Origineel geplaatst door Arv
hmm Johhny jouw theorieen zijn erg grappig maar helaas kloppen ze niet zo....
Ik weet het. De formules kloppen niet helemaal, maar als je naar het gedrag kijkt, dan zie je het wel. Iets wat ik vroeger bij regeltechniek gehad heb, zelf regelende, terugkoppelende, feedback systemen..

Is ditzelfde niet te bereiken door een LFO op de LFO te zetten? LFO 1 voor de draai die hij normaal (zonder vloeistof) zou maken en LFO 2 (de vloeistof) om LFO 1 te laten versnellen/vertragen. Zo zou ik dat iig patchen. En ditzelfde kan dan natuurlijk ook bij vco's. misschien slaat het nergens op maar het zou kunnen toch?

op een modulaire synth wel ;)

Origineel geplaatst door Sander02
Is ditzelfde niet te bereiken door een LFO op de LFO te zetten? LFO 1 voor de draai die hij normaal (zonder vloeistof) zou maken en LFO 2 (de vloeistof) om LFO 1 te laten versnellen/vertragen. Zo zou ik dat iig patchen. En ditzelfde kan dan natuurlijk ook bij vco's. misschien slaat het nergens op maar het zou kunnen toch?
Precies... Dit beschrijft de hamer.

Met vloeistof verandert LFO2 ook nog.. :)

Je zou een glazen flesje kunnen uitrusten met enkele contacten aan de binnenkant en dan wat kwik erin doen.
Als je dit dan ophangt, en op de juiste manier bedraad heb je wel een hele maffe controller.
Net als een kwikschakelaar...

-C-

Origineel geplaatst door C738
Je zou een glazen flesje kunnen uitrusten met enkele contacten aan de binnenkant en dan wat kwik erin doen.
Als je dit dan ophangt, en op de juiste manier bedraad heb je wel een hele maffe controller.
Net als een kwikschakelaar...

-C-

FCO

Fluid Controlled Oscillator

Back