Studio PC, vervangen of upgraden?

synthkey

Stamgast
Mijn studio PC vertoont sinds kort wat gebreken, langzame hardeschijven, cubase loopt regelmatig vast enzovoort. Ik wil graag deze problemen verhelpen, mijn budget is beperkt.
Wat zou de beste oplossing zijn? Eerst deze pc upgraden, of gewoon een hele nieuwe pc samenstellen?
Ook belangrijk is de opslag ruimte, we hebben nu allemaal kleine (400gb tot 1tb) USB 2.0 schijven aan de pc hangen, liever koop ik hier een grote (usb 3.0?) schijf voor in de plaats.
Dan moet het moederbord uiteraard wel USB 3.0 ondersteunen. Het OS wil ik zowieso graag laten draaien vanaf een interne SSD schijf.
Conclusie: Deze pc upgraden (aangezien mijn budget wenselijk), of een nieuwe pc samenstellen?

Attachments

• HD.jpg
    HD.jpg
    22,9 KB · Bekeken: 149
  • hardware.jpg
    hardware.jpg
    34,2 KB · Bekeken: 125
  • SPECS.jpg
    SPECS.jpg
    28,5 KB · Bekeken: 123
Upgraden lijkt me alleen een optie als je slechts 200 Euro te besteden hebt.
Heb je rond de 500 - 1000 Euro te besteden, dan is een nieuw systeem zeker aan te raden.
Je hebt dan USB3 onboard, Sata600, veel snellere CPU, SSD, etc, etc.
Dus als het kan: stel een nieuwe samen en verkoop deze voor een paar honderd Euro.

Wat is je overig gebruik van de pc? Je kan upgraden met een goed mobo een processor met onboard GPU, geheugen en een SSD voor tussen ongeveer tussen de 350 en 450 euro.

we hebben nu allemaal kleine (400gb tot 1tb) USB 2.0 schijven aan de pc hangen, liever koop ik hier een grote (usb 3.0?) schijf voor in de plaats.

daar is je grootste bottleneck

degradeer die schijven tot backup en hang 2TB schijven intern via sata

hoe zet je hem in. ik bedoel, ik heb iets dikkere specs maar jouw specs zouden voor mijn muziekwerk waarschijnlijk ook al voldoende zijn. iemand anders die allerlei zware east west shizzle draait komt met mijn pc niet eens toe.

Ik heb laatst dit lijstje voor mezelf gemaakt, omdat ik een softsynth wil hebben die ik nu niet kan draaien op m'n Core i3

Intel Core i7 3770K (een van de snelste volgens div. benchmarks) 298 euro
Aus P8Z77-V LE (met 3 PCI sleuven) 132 euro
OCZ Vertex 4 128GB (ook de snelste ) 99 euro
Corsair Vengeance pc12800 DDR3 2x4GB 35 euro

totaal 564 euri

Omdat je zegt dat je sinds kort de gebreken ervaart en dat software vastloopt, zou je ervoor kunnen kiezen om eerst je computer softwarematig een onderhoudsbeurt te geven. Blijkbaar heeft het voorheen wel goed gewerkt en dan lijkt upgraden overbodig.

Komt het probleem doordat je muziekproject te groot/zwaar is? Werken kleinere, simpelere projecten wel goed? (Wat Gijs hierboven zegt) Is je CPU de bottleneck, laden samples te langzaam o.i.d.? Dan wordt de hardware een beperking, anders zou ik het eerst softwarematig zoeken.

bijvoorbeeld:
- Windows schijf defragmenteren (als dit geen SSD is)
- data schijven defragmenteren
- SMART status van je harde schijven checken.
- snelheid testen van je harde schijven (werkt iets bijv. veel trager dan zou moeten?)
- vastlopende software volledig verwijderen en opnieuw installeren.
- Windows opnieuw installeren

Het makkelijkste zou zijn als je een image van een goede, verse installatie terug zou kunnen zetten.

Een SSD als bootschijf werkt sowieso erg prettig, ook als je geen muziek maakt omdat alles net even wat soepeler laadt. De externe schijven naar intern verplaatsen zou ook kunnen helpen voor een vloeiender data-overdacht. (Wat Rvooh zegt)

Als ik mijn PC zou vervangen zou ik het ook meteen goed doen: dat gaat je geld kosten en dat heb je niet. Dus ga voor een upgrade. Ik heb ook mn PC ge-upgrade door er alleen een SSD in te hangen. Dat scheelt al een hoop. Als je dan een nieuwe PC koopt later dan kan je die SSD in je nieuwe computer stoppen. (en daarnaast heb je meteen een schone installatie wat ook goed doet)

Een leuk trucje is : Koop een Sata600 bordje ( 20 euro) voor in de PCI-express poort en hang daar een SSD aan (bijvoorbeeld die ik hieboven noem). Je moet dan wel iets instellen in de BIOS en het beste is ook even Windows 7 installeren

Back