PDF-bestanden over modulatie

Trypta

Nieuwkomer
Beste mensen,

ik ben zelf bezig met het produceren van Hardstyle en af en toe wat Techno, heb inmiddels wat basiskennis vergaard over de werking van synths. Werk zelf vooral met Sylenth 1. als vaste uitvalsbasis, maar ik zou wat meer de diepte in willen om met wat complexere synths te kunnen gaan werken. Zijn er mensen die me wat links naar PDF-bestanden kunnen sturen, zodat ik me theoretisch wat beter kan onderbouwen wat betreft modulatie in het algemeen?

Greeets,

Trypta

modulatie is in de meeste gevallen een LFO en/of een ENV die o.a. de pitch, pulsewidth, filter freq of het vca level beinvloed...
tussen elke bron (LFO/ENV) en de bestemming (OSC,PW,CUTOFF,VCA) zit een diepte regeling...
andere vormen van modulatie zijn o.a. de pitchbender, de arpeggiator, de sequencer en het toetsenbord...

en dat is het wel zo'n beetje, echt meer valt er verder niet te zeggen over modulatie...

Behalve dan dat de arpeggiator, de sequencer en het toetsenbord (klavier) geen modulatoren zijn, maar triggers.

Maar ze kunnen toch de toonhoogte/filtercutoff/pulsbreedte enz... veranderen?
Dat maakt ze modulatoren.

Een trigger is een signaal wat aangeeft wanneer iets begint. En heeft meestal een korte tijdsduur.
Een gate is ook een signaal dat aangeeft wanneer iets begint, maar ook wanneer iets eindigt. Dit word oa gebruikt voor noten en hun lengte. Triggers worden oa gebruikt om drum geluiden te starten.

Het is wel zo dat toetsenborden/sequencers/arpeggiatoren gates en/of triggers als uitgang hebben, maar ook modulatie signalen. Anders hoor je maar 1 toonhoogte.

Voor de TS:
http://rhordijk.home.xs4all.nl/G2Pages/index.htm
http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm

modulatie is in de meeste gevallen een LFO en/of een ENV die o.a. de pitch, pulsewidth, filter freq of het vca level beinvloed...
tussen elke bron (LFO/ENV) en de bestemming (OSC,PW,CUTOFF,VCA) zit een diepte regeling...
andere vormen van modulatie zijn o.a. de pitchbender, de arpeggiator, de sequencer en het toetsenbord...

en dat is het wel zo'n beetje, echt meer valt er verder niet te zeggen over modulatie...

Nou ja, je kunt ook een LFO met een LFO moduleren. Of een ENV aan een LFO hangen, toch?

Back