Korg 01 wfd

Frannie D.nl

Nieuwkomer
Hallo forumleden.

Mijn Korg 01 wfd onthoudt geen data in de sequencer. Echter ik krijg niet de melding " low battery" . Ik denk dat ik toch uit voorzorg de batterij vervang. Of is het toch iets anders? Kan je die batterij zelf vervangen?
Alvast bedankt en met vriendelijke greot.

Fran . ;)

De batterij vervangen kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik denk eerlijk gezegd dat het wat anders is (al weet ik niet wat). Zolang hij aan staat zou de sequencer namelijk wel data moeten onthouden. Pas als hij uit staat komt de batterij in actie. Bovendien zou je dan ook zien dat geluiden anders gaan klinken, omdat hij ook de parameters niet meer onthoud van de programs en performances. Geen idee wat het is, maar ik denk eerder aan een defect geheugen ic of iets dergelijks, omdat het zo specifiek optreedt bij de sequencer.

Zolang de Korg aanstaat onthoudt hij gewoon alles. Maar gaat de spanning eraf, dan is de sequencer leeg. Maar ik kan natuurlijk ook de data saven op een flop en weer inladen.

Maar heb je geen problemen met je programs en performances die opeens anders gaan klinken?

Nee, ik merk niets vreemds. Alles klinkt gewoon normaal. Alleen dat de sequencer leeg is als de spanning eraf gaat.

Dan is er niets mis mee ;-)

Het is normaal dat de sequencer leeg is als de spanning er af geweest is.
Je hoort eerst te saven voor je hem uitzet.

De backup batterij is voor de RAM patches, sounds.
Vervangen hoeft niet als je geen battery low melding hebt.

De meeste korgs uit die tijd hebben een batterij houder waarin cr2032 batterij ingaat, die kan je zelf vervangen met een minimum aan handigheid met een schroevendraaier.
De RAM patches ben je dan wel kwijt en zal je opnieuw moeten inladen.

:biertje:

Dat is natuurijk helemaal waar. De batterij is inderdaad alleen voor de patches. Zoals ik al zei merk je bij een lege batterij dat je patches raar gaan klinken, omdat hij z'n parameters niet kan onthouden.
De sequences onthoudt hij alleen als de stroom er op blijft staan. Zet je de 01/w uit, zul je de sequences via floppy weer moeten inladen. Daarom gebruik ik bij mijn 01/rw altijd een computer als sequencer.

Back