Realistic MG 1 probleem

mhond

bleepboxes
Een paar jaar geleden heb ik voor weinig een realistic mg 1 gekocht. deze was nog nooit opengemaakt dus zat binnenin nog het bekende plakspul. Ook waren er 2 switches kapot en
miste een aantal knoppen. Ik heb alles schoongemaakt en de sliders/switches en knoppen vervangen met zon mooie set die ze op ebay aanbieden. Hij werkte prima tot ik tijdens opnames vorige week opeens problemen kreeg.

De toetsen geven de juiste toonhoogte en opeens doen ze dat niet meer. na een paar keer proberen doen ze opeens weer wel en werkt alles weer prima. Is dit een probleem met de voltage verdeling van het keyboard? en? heeft iemand eerder dit probleem gehad met zijn/haar mg1? ik hoor het graag! alvast bedankt!

Ik zit eerder te denken aan een slecht contact tussen keyboard en voiceboard.
Kan ook ergens een slechte soldeer zitten.
Vooral de voeding naar het keyboard zou ik eens goed nakijken en eventueel uitmeten als hij het toevallig eens niet doet

:biertje:

Wat ik een keer gehad heb met een Prodigy is dat één zekering aan de secundaire kant stuk was, waardoor de voeding maar op één helft van de trafo draaide en daardoor ternauwernood genoeg ingangsspanning had. Dan had ik soms een perfect werkende Prodigy, en dan zomaar opeens stortte de VCO's in.

Geen idee of dat bij de MG1 van toepassing kan zijn, maar het is eenvoudig te checken in ieder geval.

je bedoelt dat ie opeens vals is/volledig verkeerde tracking heeft en dan weer normaal?

ik had dit probleem. met een oscillator was zowel met keyboard als external cv.
toen leek mij dat dat iets exponentieel conversie te maken had.
en bleek de pot waarmee je de V/octaaf instelt, een intern los contact te hebben.

op de print aan de achterkant rechts (vanachter gezien) zitten 2 regel pots naast elkaar voor V/octaaf afstelling, voor osc1 en osc2. als je die beweegt terwijl je speelt dan merk je snel genoeg of dat het is.
dan moet je die opnieuw solderen of vervangen,

niet met te instelling pielen, want dan moet je hem opnieuw tunen : )

ha! bedankt voor al jullie tips!.. ik ga dit allemaal even checken. ik moest m zowieso ooit nog uit elkaar halen om die tulp uitgangen om te zetten naar jack en een filter in.. in te bouwen
denk alleen dat de tijd nu wat eerder gekomen is .. misschien zie ik gelijk de boosdoener wanneer ik m open heb ;)

dank!

Back