muziekleer en je vaardigheid in solfège

schmutz

Dr.Patient
In het 2013 wil ik graag een opleiding volgen op de hku. ik ga jullie niet een heel persoonlijk verhaal vertellen alleen ff dit.

Toelatingstoets bestaat uit:

solfège (intervallen, drieklanken, inclusief omkeringen, ritmisch dictee en melodisch dictee) maar ook op je kennis van muziektechnologie, geluidsleer en rekenvaardigheid.

Iemand mss tips kwa boeken of internet sites waar je dit goed kan oefenen?

schuz

ik snap denk ik wel wat hij bedoeld met niet persoonlijk verhaal: dat hij niet in dit topic verder wilt uitwijden over de persoonlijke redenen waarom/hoe enzovoort die opleiding te volgen.
leid allemaal af van zijn vraag

ik heb solfegeles en muziektheorie lessen gegeven daar. ik weet niet hoe het er nu allemaal op de HKU aan toe gaat.

je zou voor solfege, muziekleer, enzovoort ...een combi van een leraar en zelf studie en solfege-software kunnen kiezen. helemaalzelf doen gaat denk ik erg traag en moeizaam

voor muziektechnologie en geluidsleer zou je kunnen beginnen in de bib naar boeken te speuren...hier in Amsterdam is er wel wat te vinden.
Heel veel boeken over studio, muzieksoftware , synthesizers, enzovoort behandelen vaak als, basiskennis inleiding of extra hoofdstuk dit soort zaken. Ik denk dat de basis gewoon heel goed moet zitten. je moet het niet alleen kennen maar ook ervaring hebben met toepassen in de praktijk

en voor rekenen moet je terug naar school! eh...ik weet verder niet wat ze van je verwachten op dat gebied.

Ik vermoed dat je zowieso al toch een solide achtergrond moet hebben om je aan deze cursus te wagen. Je hoeft idd geen persoonlijke details te geven, maar als dit je eerste cursus (heb ik zo een vermoeden aangezien je naar bron materiaal vraagt) is, dan maak je weinig kans. De punten dat je hebt opgenoemd is materiaal voor gevorderden, dat leer je aan in een conservatorium. Natuurlijk is zelf studie mogelijk maar dan liefst, zoals MarsMusica zei met een leraar. En dan zal het ook enige tijd vragen.

Je kan altijd eens het hku zelf raadplegen, zij zullen je wel weten te vertellen wat je slaagkans is en welke stappen je dient te nemen om je klaar te stomen.

Natuurlijk is zelf studie mogelijk maar dan liefst met een leraar.

"zelfstudie met een leraar" is natuurlijk een tegenspraak. Maar goed, waar het allemaal om draait werd eens goed samengevat door een theoriedocent KonCon Den Haag: "solfège is een manier van leven."
Als je dat begrijpt, dan is voorbereiding toelatingsexamen zonder docent heel goed mogelijk.
Als je dat niet begrijpt, denk dan na over een andere studie, tenzij je al heeeel erg goed (en lang) thuis bent in datgene wat bij de opleiding die je wilt gaan volgen de hoofdmoot vormt. Als je bijv. een briljant, creatief en origineel sound designer bent met een geweldig portfolio en je bakt op het toelatingsexamen voor de opleiding Sound Design niks van de theorie en de solfège, dan nemen ze je toch graag aan.

"solfège is een manier van leven." Als je dat begrijpt, dan is voorbereiding toelatingsexamen zonder docent heel goed mogelijk.

ik ben zelf een kei in solfege. was te Sweelinck Conservatorium de enige die in een keer slaagde zonder enige vorm van voorbereiding.
Dit heb ik misschien ontwikkeld doordat ik van af dag een dat ik een gitaar in mijn handen had, allemaal verbanden zag en hoorde, tussen tonen en akkoorden. Die verbanden zien/horen werden door het herhalende karakter eigenlijk solfege-lessen. Ik heb het dus 'per ongeluk' aangeleerd.
Niet iedereen heeft die drang om verbanden te leggen, en vanuit mijn ervaring met solfege-lessen zie je duidelijk dat de een het zonder moeite aanleert en de ander onherstelbaar solfege-doof lijkt te zijn. het is dus ook aanleg.
Uiteindelijk heb ik,raar maar waar, een soort absoluut gehoor ontwikkeld.

Als je bijv. een briljant, creatief en origineel sound designer bent met een geweldig portfolio en je bakt op het toelatingsexamen voor de opleiding Sound Design niks van de theorie en de solfège, dan nemen ze je toch graag aan.

een geweldig portfolio klinkt als iemand die de studie al niet meer hoeft te volgen en al aan het werk kan gaan! :-) Wat normaal voor de toelating ingeleverd moest worden zijn drie muziekstukken van je zelf. niet meer of miinder. het zal vast nu niet heel anders gaan.
Maar ik denk niet dat als je uitblinkt in Sound Design, je onmiddellijk wordt aangenomen.
Je krijgt in de eerste twee jaren ook solfege, muziektheorie en compositie. Daar moet je dus weldegelijk toe in staat zijn al om allerlei opdrachten en ook examens in te doen.

ik weet niet hoe het nu op de HKU er aan toe gaat maar normaliter in dat soort gevallen wordt je eerst een jaartje vooropleiding geadviseerd/ aangeboden of mnisschien zelfs toch eerst nog een jaar zelf-scholing

ik ben zelf een kei in solfege. was te Sweelinck Conservatorium de enige die in een keer slaagde zonder enige vorm van voorbereiding.

Mag ik ook een beetje ijdeltuiten? In 1978 was ik de tot dan toe eerste en enige student aan het conservatorium van (toen nog) Arnhem (tegenwoordig (ArtEZ) die direct als eerstejaars werd toegelaten voor de vervolgstudie Theorie der Muziek, na o.a. een modulerend vierstemmig muziekdictee, na één keer voorspelen op de piano, foutloos en zonder haperen te hebben neergeschreven tijdens het mondelinge examen, onder de vorsende blikken van een vijf man sterke examencommissie bestaande uit directeur, adjunct en drie theoriedocenten. Ook ik had nooit een solfègeboekje doorgebladerd.

Uiteraard is dat allemaal volledig offtopic. Maar hier op SF dis it hele topic offtopic, want Google geeft direct TONNEN aan hapklare, bruikbare informatie, in alle soorten en maten, over oefenmateriaal en oefensoftware voor solfège. Er hier naar vragen vind ik eigenlijk een vreemde détour.

heb zelf vooropleiding HKU gedaan en een kort jaartje C&P.

De toelating is vrij pittig, als je echt veel aanleg hebt zou je het zelf kunnen leren maar het is wel aan te raden om een leraar te hebben.

Ik heb zelf tijdens de vooropleiding bijles gehad in solfege bij de lokale muziekschool. Er was geen speciale solfege les maar een saxofoon leraar wilde mij best solfege les geven.

Wat je vooral moet oefenen is:

Intervallen herkennen
Akkoorden herkennen
Lezen en begrijpen van bladmuziek

Toen ik toelating deed was solfege klassikaal, gewoon met een opdrachten blad enzo, niet mondeling wat wel echt chill is hoor, heb ook weleens toelating gedaan en toen was het mondeling, zit je in een klein kamertje met 8 leraren die je allemaal serieus aankijken als er gevraagd word welk interval er wordt gespeeld.

Ik vergeet vast nog een paar dingetjes hier en daar dus neem niet alles wat ik zeg te letterlijk over.

HKU, Hogeschool voor de kusten ....
De eisen die men stelt voor toelating leert men op een 4 jarige MBO opleiding.
Kan je dit overslaan door zelf studie, ja maar mijn inziens is dit minder leuk en met betrekking leer curve zie ik ook hier niet het voordeel van in, dit vanwege oor en muzikale training.

Maar dat was niet je vraag, ik raad je ieder geval dit boek aan,

[FONT=&quot]Perfect Pitch Ear Training Supercourse, David Burge

[/FONT]

Tutorial filmpjes van FaderPro - Music, Not Theory. Daar komt alles in wat je moet weten.

muziekkennis is leuk maar je kan soms niet meer onbevangen naar muziek luisteren..
ik heb een periode teveel analytisch op muziek gelet om er nog van te kunnen genieten of zelfs op te kunnen dansen..
ah nu komt er dat, ah dat hebben ze zo gedaan, ah dat zijn die akkoorden etc etc

bovendien op de HKU kun je creativiteit niet leren, dat heb je of dat heb je niet

oh ja wout dat linkje geeft geen geluid hoort dat zo?

Heb ooit eens toelatingsexamen gedaan voor de vooropleiding compositieleer van HKU. Ben gezakt op het noteren van een eenvoudig stukje muziek op gehoor. Dat lukte me niet vlot genoeg. Ik voelde me daarna meteen heerlijk vrij om te doen en laten met muziek zoals het me uitkwam :D

Vooraf had ik een cursus solfège bij de muziekschool gedaan. Zoiets zou je kunnen helpen.

Ben gezakt op het noteren van een eenvoudig stukje muziek op gehoor. Dat lukte me niet vlot genoeg..

sja en dan ben je zeker niet muzikaal genoeg? :stupid
ik zou er niet te zwaar aan tillen :okdan:

wat een stakkers op die HKU dat je daarop zakt

daniel b van front 242 (en nog veel meer synth-wizards) kan geen noot lezen en maakt toch briljante muziek ra ra hoe kan dat

Nee, ik vond het helemaal niet erg (voelde me juist aangenaam vrij daarna).

Hoewel ik jarenlang pianoles heb gehad, ben ik nooit een kei geworden met notenschrift. Wel vanaf het allereerste moment eigen stukjes gemaakt, daar had ik echt lol in. Tegenwoordig doe ik helemaal niks met notenschrift, al is het toch wel handige baggage die goed is voor je muzikale ontwikkeling. Hoewel bestaande stukken naspelen niet mijn voorkeur heeft, leer je er wel van.

De meeste pianospelende mensen die ik ken, zijn beter met notenschrift dan ik, maar improviseren en op gehoor spelen kunnen ze dan meestal weer niet. Slechts een select groepje begaafden is goed in beide. Ik ben al lang blij met mijn creatieve vermogen en het feit dat je tegenwoordig zonder notenschrift alle kanten op kunt. :)

Tutorial filmpjes van FaderPro - Music, Not Theory. Daar komt alles in wat je moet weten.

:verkoght: Deze kerel legt alles wel zéér verstaanbaar uit! Als je dit niet kan volgen, dan moet je vogeltjes gaan kweken! Dit overtreft makkelijk alle boeken en tutorials die ik ooit over muziek theorie heb gezien en gelezen. Duidelijk, to the point, en hij legt ook uit waarom bepaalde dingen zo zijn en wat ik er mee aan moet. Zoek dat maar eens op een ander.
Bedankt voor de tip Taifun! You made my day :D

Back