"solfège is een manier van leven." Als je dat begrijpt, dan is voorbereiding toelatingsexamen zonder docent heel goed mogelijk.
ik ben zelf een kei in solfege. was te Sweelinck Conservatorium de enige die in een keer slaagde zonder enige vorm van voorbereiding.
Dit heb ik misschien ontwikkeld doordat ik van af dag een dat ik een gitaar in mijn handen had, allemaal verbanden zag en hoorde, tussen tonen en akkoorden. Die verbanden zien/horen werden door het herhalende karakter eigenlijk solfege-lessen. Ik heb het dus 'per ongeluk' aangeleerd.
Niet iedereen heeft die drang om verbanden te leggen, en vanuit mijn ervaring met solfege-lessen zie je duidelijk dat de een het zonder moeite aanleert en de ander onherstelbaar solfege-doof lijkt te zijn. het is dus ook aanleg.
Uiteindelijk heb ik,raar maar waar, een soort absoluut gehoor ontwikkeld.
Als je bijv. een briljant, creatief en origineel sound designer bent met een geweldig portfolio en je bakt op het toelatingsexamen voor de opleiding Sound Design niks van de theorie en de solfège, dan nemen ze je toch graag aan.
een geweldig portfolio klinkt als iemand die de studie al niet meer hoeft te volgen en al aan het werk kan gaan! :-) Wat normaal voor de toelating ingeleverd moest worden zijn drie muziekstukken van je zelf. niet meer of miinder. het zal vast nu niet heel anders gaan.
Maar ik denk niet dat als je uitblinkt in Sound Design, je onmiddellijk wordt aangenomen.
Je krijgt in de eerste twee jaren ook solfege, muziektheorie en compositie. Daar moet je dus weldegelijk toe in staat zijn al om allerlei opdrachten en ook examens in te doen.
ik weet niet hoe het nu op de HKU er aan toe gaat maar normaliter in dat soort gevallen wordt je eerst een jaartje vooropleiding geadviseerd/ aangeboden of mnisschien zelfs toch eerst nog een jaar zelf-scholing