Waar opletten bij een gebruikte synth kopen?

Fopperr.X8

Ingeburgerd
Ik ben bezig met de aanschaf van een VA synth oid.

Nu heb ik toch wat vragen mbt slijtage delen en veel voorkomende problemen én dat het apparaat "road-proof" moet zijn.

Aantal opties;
Roland JP8K
Access Virus kb/kc/indigo2
Novation Supernova 2
Korg Radias (mede dankzij zijn uiterlijk en positieve ervaringen op het web).
Nord lead (niet favorite).

Het ene apparaat is vrij recent maar de andere zijn 15 jaar oud.

Wat zijn de voor en nadelen?

Het handigst is dat je een tweedehands synth zelf bij de verkoper afhaalt. Dan kun je alle toetsen testen, kijken of de outputs werken en of de boel niet vervormt.

Roland JP8000 moet je opletten dat de sliders geen waarden skippen. Jexus heeft er een heel verhaal over geschreven, heeft hem schijnbaar veel moeite gekost om aan een goed exemplaar te komen. http://syntezatory.prv.pl/

Access Virus is wel degelijk, zelden problemen mee is mijn ervaring.

De Korg Radias ken ik niet, maar de gelijkaardige MS2000 durfde ook wel eens hier en daar stevig wat waarden overslaan op zijn encoders (draaiknoppen).

Zijn dat slijtage klachten of meer een stof-probleem. Ik heb bij een triton ooit gehad dat de knoppen waardes lieten liggen. Nieuwe potmeter en opgelost...

Zijn dat slijtage klachten of meer een stof-probleem

Kan beide zijn, en schurend stof veroorzaakt ook nog slijtage.

Een potmeter (analoog) is geen encoder (digitaal), maar vervangen kan inderdaad de oplossing zijn.

Als je een gebruikte synth wilt hebben moet dat ook echt te zien zijn. Let op of er wel slijtage rondom de bedieningselementen en voldoende aanslag van sigarettenrook aanwezig zijn. Wanneer er geen geluid uit wil komen weet je vrijwel zeker dat het een gebruikt exemplaar betreft. Toppertje heb je dan!

Het handigst is dat je een tweedehands synth zelf bij de verkoper afhaalt. Dan kun je alle toetsen testen, kijken of de outputs werken en of de boel niet vervormt.

En je ziet de verkoper face to face! Als je dan merkt dat hij verstand heeft van synthesizers ben je meteen al een stuk verder.

1 ding waar ik altijd meteen op let is de display van een synthesizer! Toetsen zijn niet het belangrijkste voor mij, je kunt de synth immers bespelen met een andere synth via MIDI.

Persoonlijk zou ik Novation vermijden, zijn super goeie bakken maar schijnen vlug problemen te geven. Gewoon gebruikers ervaringen afschuimen op het internet, je zal er vlug lezen als iets problemen geeft of niet.

Maar natuurlijk heb je tweedehands nooit zekerheid, hangt trouwens ook af van de eerlijkheid van de verkoper.

Het beste, maar vaak juist niet het handigste, zeker als je geen auto hebt of de verkoper woont ver in het buitenland.

Ik heb ook wel eens dingen laten versturen. Maar dan moet je wel heel veel vertrouwen in de verkoper hebben. Duitsers zijn wat dat betreft heel correct: die vermelden elk gebrekje of beschadigingetje. Nederlanders vertellen te vaak dat een apparaat 100% in orde is en dat er achteraf toch een paar knoppen of toetsen niet blijken te werken.

Pff heb altijd eigenlijk alles tweede hands gekocht en gewoon nog nooit iets niet functionerends gekocht... Geluk is met de domme denk ik maar.

Beste tip gewoon ophalen, zeker als het om serieuse geld gaat.

Dan merk je ook snel genoeg of de verkoper te vertrouwen is.

Bij grotere bedragen haal ik het ook altijd op. Bedenk je wel van tevoren wat je minimale eisen zijn en vraag dat na (bijvoorbeeld dat alle knoppen het moeten doen of onbeschadigde staat). Hou er rekening mee dat je, als het apparaat daar toch niet aan voldoet, je zonder nieuwe synth weer in de auto of trein terug naar huis stapt. Als je dat met de verkoper meekijkend over je schouder moet beslissen is dat een stuk lastiger.

Hoe je gebruikte spullen koopt is duidelijk, zo doe ik het ook altijd.

Ik begrijp dat bij analoge synths toch dezelfde problemen kunnen hebben als romplers. Vooral; knoppen, faders, outputs ed.

Thnks

zoek van tevoren op internet de schema's en handleidingen en kijk eens op fora wat er bekend is over de synth die je wilt kopen. de sterke en zwakke kanten, welke problemen zijn vaak beschreven , welke onderdelen vallen vaker uit , hoe makkelijk is het om reserveonderdelen te krijgen .
kortom een stukje voorbereiding.

bij analoge synth's: neem een stempparaat mee en een goede koptelefoon
laat je niet opjagen

De Juno-106 staat bekend om het fenomeen dat er vaak stemmen niet werken.

Tip voor de Roland D-50: kijk naar het versienummer. Die is met een bepaalde knoppencombinatie op te roepen. De eerste versies waren heel traag, waardoor je er niet strak op kunt spelen. Latere versies hebben dat probleem niet meer zo.

Back