Welke externe audio interfaces bollen het best op Linux (Ubuntu)?

Het is alweer een paar jaar terug dat ik een "pro" geluidskaart op Linux gebruikt heb, maar ik had een M-Audio Delta 44 (PCI) die het prima deed onder Alsa in ieder geval. Dat was puur op ICE chipset support (dus alle geluidskaarten met dezelfde chipset zouden het moeten doen). Wat de huidige "state of play" is weet ik niet, zeker niet voor wat betreft USB kaarten, alhoewel ik er vanuit ga dat alles dat class compliant is sowieso wel zal werken.

Ik ben een beetje uit het de Linux desktop verhaal maar beheer wel nog *tig Linux servers, en in ieder geval in de servermarkt zie ik dat compatibility steeds minder een issue wordt. Maar dat is dan voornamelijk op RAID-controllers waarbij de fabrikanten vaak zelf Linux drivers leveren (het is tenslotte het grootste server platform).

Het is alweer een paar jaar terug dat ik een "pro" geluidskaart op Linux gebruikt heb, maar ik had een M-Audio Delta 44 (PCI) die het prima deed onder Alsa in ieder geval. Dat was puur op ICE chipset support (dus alle geluidskaarten met dezelfde chipset zouden het moeten doen). Wat de huidige "state of play" is weet ik niet, zeker niet voor wat betreft USB kaarten, alhoewel ik er vanuit ga dat alles dat class compliant is sowieso wel zal werken.

Ik ben een beetje uit het de Linux desktop verhaal maar beheer wel nog *tig Linux servers, en in ieder geval in de servermarkt zie ik dat compatibility steeds minder een issue wordt. Maar dat is dan voornamelijk op RAID-controllers waarbij de fabrikanten vaak zelf Linux drivers leveren (het is tenslotte het grootste server platform).

Thanks voor de input!

Zie M-Audio wel vaak vernoemt in zo'n topics.

bv. http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=12411979#post12411979

In case you are interested, here is a guide to fully (24bits) use M-Audio Fast Track Pro in Debian:

http://joegiampaoli.blogspot.com/2011/06/m-audio-fast-track-pro-for-debian-linux.html

In Ubuntu 10.04, an above the sound card runs out-of-the-box in 16bits.
To be able to run it in 24bits you should do some dirty work compiling the kernel. I have tried the above guide in Ubuntu with no luck, but I was not much patient either. I choose to switch to debian.

Good news is taht since kernel 3.1 the patch mentioned in above blog is merged to sound kernel branch, so it will be no need to compile the kernel and the sound card will work on 24-bit/96kHz out of the box :)

Mss ook maar een M-Audio Fast Track Pro zoeken dan... kom wel van een RME Fireface maar die had mij wat teveel Ubuntu issues (weinig driversupport)

geen idee eigenlijk, maar deze is usb.

ik was op een gegeven moment ook aan het zoeken naar een if die tenminste wel zou werken ( ik heb zoondertussen enorme bergen geluidskaarten die het iigv. niet doen...:D)

toen kwam ik deze tegen, als genoemd dat hij het in ieder geval wel zou doen....

:koffie:

Linux wordt onderhouden door de diverse distributie-ontwikkelaars, zoals Ubuntu of SuSE. De audio en midi pakketjes worden opgestart en bijgehouden door hobbyisten en sommige fabrikanten. Het valt of staat met de tijd en energie zij erin steken. De betrokken HW fabrikant levert zelf linux drivers. Dat zijn er geloof ik niet veel.

Mijn ervaring is dat 'de meeste hardware' wel werkend te krijgen is onder linux. Maar niet zomaar.

Ik had ooit een MOTU MTPAV midi-interface. Langzaam kwam het besef dat deze niet standaard in de kernel en drivers was 'aangezet'. Uiteindelijk heb ik zelf die drivers moeten compileren en configureren (maar niet ontwikkelen). Daarna werkte het als een zonnetje :kroon:

Voor een relatief snelle start kun je trouwens ook projecten als Ubuntu Studio eens bekijken. Mogelijk herkent die je kaart zonder enige inspanning.

Linux wordt onderhouden door de diverse distributie-ontwikkelaars, zoals Ubuntu of SuSE. De audio en midi pakketjes worden opgestart en bijgehouden door hobbyisten en sommige fabrikanten. Het valt of staat met de tijd en energie zij erin steken. De betrokken HW fabrikant levert zelf linux drivers. Dat zijn er geloof ik niet veel.
...
Ik zal nog eens proberen met die Ubuntu Studio, maar wat ik zei is m'n ervaring (wel enkele jaren terug) met Suse ... versie 10 of 11.
Ben benieuwd met die nieuwe image, maar in elk geval als mijn hardware niet goed erkend wordt zal het bij een test blijven.
Mogelijk wel een definitieve installatie op m'n labtop, als ik daarbij nog Wine erop kan draaien.

'De audio en midi pakketjes ...' daar gebruik ik m'n computer nu eenmaal het meeste voor.
Toch bedankt voor de link... en als alle hardware van m'n pc zou werken, laat ik het zeker horen.

Back