Is het einde van de loudness war nabij?

Is het einde van de loudness war nabij?

• He, wat zeg je?

Stemmen: 6 17,6%
  • Ja, overcompressie maakt muziek kapot.

Stemmen: 28 82,4%

• Totaal aantal stemmers
    34
Precies, daarom master ik voor CD anders dan voor vinyl.
Maar het masteren voor vinyl is ook altijd weer anders. Afhankelijk van toerental, formaat (12", 10" of 7" totale lengte van de tracks, dynamiek, bassheavy ja of nee... etc, etc.

Het is ook een uitdaging en een kick om het masteren onder de knie te krijgen. Bij dat medium kan zus niet, bij dat medium kan dat wel, bij dat medium kan zus en zo niet etc. etc. etc. En dan verschillende versies maken, de een voor vinyl, de ander voor CD/MP3, je tracks masteren voor de radio. Echt een vak apart!

Ik ben nu met 14 tracks bezig die ik helemaal perfect wil krijgen voor vinyl. Het kost wel veel tijd, maar het gaat me lukken om er 1 geheel van te maken. Misschien ga ik een klein labeltje beginnen in de toekomst, deze 14 tracks worden mijn eerste 7 releases. Maar dat zijn hele hele verre toekomstplannen!

Wat betreft het luider worden na HP zie:

128364d1247475596-why-does-low-cut-often-raise-output-level-hp_filter.png

Kan helaas het bijbehorende topic op gearslutz niet meer vinden. Waar het op neerkwam is dat een filter faseverschil veroorzaakt. Bedenk dat een golfvorm opgebouwd is uit verschillende frequenties (sinus golven). Als er door het faseverschil een aantal sinus pieken op elkaar komen te liggen, waar dat prefilter niet het geval was, ontstaat er een grotere amplitude op dat punt.

Reclameblokken zucht....

Het is niet lang geleden nog dat ik bij mijn moeder een film aan het kijken was en elke keer als er een reclameblok begon al binnen 5 seconden vanuit de keuken ''doe de tv wat zachter'' te horen kreeg. Een keer is niet erg, maar die reclameblokken komen om de 20 minuten, dan gaat het wel irriteren ja.

Nu moeten ze dat op internet nog doen. Schrik me soms een hoedje. Zit je soms lekker in de avond met heerlijke stilte om je heen een linkje naar een clip te klikken en ja hoor....... terwijl je het geluid zowat op fluisterstand hebt.

Maar goed.....

Back