Is het einde van de loudness war nabij?

Is het einde van de loudness war nabij?

• He, wat zeg je?

Stemmen: 6 17,6%
  • Ja, overcompressie maakt muziek kapot.

Stemmen: 28 82,4%

• Totaal aantal stemmers
    34

bombario

Gepokt en gemazeld
Mijn klanten willen dat mijn producties harder op de radio klinken. Dan kunnen ze het niet begrijpen dat ik ze dan zachter moet aanleveren. De klant denkt: harder is harder, maar je mag en kunt niet boven de 0db gaan. Je kunt er hooguit er het dichtst tegenaan komen.
Maar als de radiozenders ook nog eens limiters en compressors gebruiken, dan wordt een alreeds gelimitede productie nog verder in volume onderuit gedrukt.
Je kunt als producer hooguit een productie aanleveren die op cd perfect klinkt, maar tegen de limiters en compressors van radiostations is geen kruid opgewassen. Daar kun je geen enkele mix op afstellen, want elke station doet het weer anders.

Ze zijn er al constant druk mee bezig hoor. Op een aantal netten is het al best goed geregeld tegenwoordig met de reclames. Voor elk regelement verzinnen ze over het algemeen ook wel weer nieuwe foefjes om ze een beetje te kunnen omzeilen dus het blijft een lopend proces om die luidheid tegen te gaan :)
Op CD zal je er niet meer aan ontkomen tot bands zelf de keus maken om hun muziek dynamischer te houden.

Ook hier in België gaan ze het volume regulariseren. Komt echter niet van de overheid uit maar van de zenders zelf die, ik citeer: al langer klachten kregen van de kijkers dat de reclame blokken veel luider klonken en dat de kijkers dan naar het bakje moesten grijpen om het stiller te zetten.
Ze gaan nu dus alles op gelijke volume zetten. Dus die reclame blokken stiller, want bijvoorbeeld 'het nieuws' luider zetten gaat niet anders gaan de kijkers de airco horen.:D

Ik versta eigenlijk heel wat anders onder de term "Loudness Wars" als te harde reclames

Het is toch hetzelfde principe als op CD? Die reclameblokken zijn ook compleet platgecomprimeerd om er toch maar zo hard mogelijk bovenuit te steken.

Hier al 8 jaar geleden mijn kabel / radio weggedaan als reactie op de loudnesswar.. :)

Dan hebben we in BE nog het geluk dat het beperkt blijft tot de reclames, en dat de programma's (radio/tv) tussendoor behoorlijk dynamisch zijn. In NL valt er op Veronica bv doorheen de compressors etc nauwelijks nog muziek te ontdekken. Nuja, gecombineerd met hoe de meesten hun autoradio instellen is het wél optimaal als je baslijnen wil instuderen. :D

In de Verenigde Staten is donderdag een einde gekomen aan te luide reclamespots. Volgens een Amerikaanse wet die nu van kracht is, mogen reclameblokken namelijk niet meer dan 2 dB luider zijn dan het tv-programma dat ze onderbreken.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Tech-Media/article/detail/3362911/2012/12/13/Einde-aan-te-luide-tv-reclame-in-VS.dhtml

Nu Nederland nog?

In Nederland kan al sinds september 2011 en moet sinds 1 januari 2012 de geïntegreerde energie van het geluid van een commercial -23 LUFS zijn.

Er is toch zoiets al ingezet, de EBU128/loudness meter of zoiets? (kan zijn dat ik nu de plank compleet mis sla)

inderdaad wordt dit in de norm EBU R128 beschreven.

:?

gaat het nou over luide CD mastering
of over luide reclameblokken op TV?

Mijn klanten willen dat mijn producties harder op de radio klinken. Dan kunnen ze het niet begrijpen dat ik ze dan zachter moet aanleveren. De klant denkt: harder is harder, maar je mag en kunt niet boven de 0db gaan. Je kunt er hooguit er het dichtst tegenaan komen.
Maar als de radiozenders ook nog eens limiters en compressors gebruiken, dan wordt een alreeds gelimitede productie nog verder in volume onderuit gedrukt.
Je kunt als producer hooguit een productie aanleveren die op cd perfect klinkt, maar tegen de limiters en compressors van radiostations is geen kruid opgewassen. Daar kun je geen enkele mix op afstellen, want elke station doet het weer anders.

Uuuuh, dat radio compres ding werkt twee kanten op heh. Als je mix zachter is zal dat ding het volume omhoog trekken. En dan moet het geloof ik ook nog zo zijn om het de ether in te kunnen slingeren, maar dat kan ik totaal mis hebben. Radio gebruikt geen limiters of compressors, maar hele dure normalizers toch?

En MAAR 2 dB is nog steeds bijna twee keer harder.

En ja, ik dacht ook dat het eind van de wereld eerst an de beurt was.

Ik heb een traantje weggepinkt toen ik het laatste album van Cat Power luisterde, dat helemaal aan gort gecomprimeerd is. In een dikke dubstep of pompende trancetrack is sidechain compressie natuurlijk fantastisch, maar moeten we vocaal gerichte ballads nu ook door die audiogehaktmolen willen halen?

Back