CV / Hoeveel volt per noot

DarkChaos

just music
Ik ben bezig met een programmeer projectje en loop tegen een probleempje aan met het berekenen met het aantal volt per noot. Ik wil weten hoeveel volt ik moet optellen bij mijn pitch signaal om 1 noot om hoog te gaan.

Ergens in mijn berekening zit een fout :S

Ik kwam zelf uit op de volgende formule:

VoltNieuweNoot = (VoltBasisNoot + (OffsetAantalNoten * 0.0833333))

Breakdown:

1 Oktaaf = 1 Volt = van C tot C

Voltage per noot = 1 Volt / 12 = 0.08333333

Stel nu ik wil vanaf C gezien 12 noten omhoog, dus naar B. dan doe ik 12 x 0.083333. Uitkomst is 1 Volt. Maar dan zit ik dus niet op de B op de noot erboven.. de C.. niet goed dus.

Ik ben vrij nieuw op het gebied van CV dus vergeef mijn onwetendheid, volgens mij maak ik een fout in de deling. Wie maakt mijn dag goed :)

Laatst gewijzigd:
Van C naar C is 13

Je voltage per noot klopt niet.

Ja precies, daar kwam ik ook op uit, maar hoe bereken ik het juiste voltage per noot. Ik zit al een tijdje te brainstormen maar het wil maar niet lukken :( Ook heb ik al geprobeerd 1 Volt te delen door 13 (noten) maar dit geeft ook niet het gewenste resultaat.

ik heb ooit een klein hulpprogrammaatje geschreven in C voor een Arduino project.
Misschien heb je er wat aan...

Attachments

• pitch2volt_v01.c.txt
    2,5 KB · Bekeken: 141
Het is inderdaad 13 (faceslap). Ik sloeg een C aan .. en had er 1 noot bij optelt. Ik verwachte hiermee op D uit te komen maar dit komt natuurlijk op C# uit. Het werkt dus wel met een deling van 13.

Thanks everybody!

bedenk wel dat in de westerse cultuur de schaalverdeling binnen een octaaf niet geheel lineair is...

Ow crap, hier heb ik geen rekening mee gehouden. Is dit logiritmisch? Of kun je je nader toelichten a.u.b.? Zoals jullie waarschijnlijk al begrijpen ben ik bezig met het programmeren van een soft synth (VSTi) in C++. Ik ben nu bezig met dropdown box functionaliteit waarmee ik een oscilator een X aantal noten kan transponeren. De dropdown box heeft waardes:

-12 <-> 0 <-> +12

Waarbij in de index van de de dropdown box moet vertalen naar een votlage wat ik optel bij de basis spanning van de aangeslagen noot.

bedenk wel dat in de westerse cultuur de schaalverdeling binnen een octaaf niet geheel lineair is...

maaar ..die optel som moet wel linear blijvuh toch

andrs komje elke ovtave anders uit
:halleluja

wat voor projectje benje aant doen beste topicer

Ja klopt idd, de deling door 12 is goed.

Een octaaf heeft 12 noten, maar van C naar C is 13.

Lekker verwarrend inderdaad allemaal.. :D

Back