amerikaanse juno 1 stroomkabel

yrgstskrds

Nieuwkomer
hoi lieve sintvrinden

ik heb een sintvrind z'n prachtige juno 1, een amerikaanse, in bruikleen
alleen de stroomkabel die erbij hoort had hij zelf niet meer...
de aansluiting op de juno is MALE & amerikaans, maar ik vind dus echt nergens een stroomkabel met usa FEMALE plug op het eind die ik in m'n europese muur kan duwen

iemand weet waar ik zo 1 vind?

liefs,
yorgos

Ik weet niet of de Alpha Juno 1 schakelbaar is tussen 110 en 220? Waarschijnlijk niet... Als dat niet kan, dan zal een kabel alleen niet voldoende zijn. Je moet ook een zogenaamde 'omvormer' of 'step down convertor' hebben, namelijk van 220/230 volt (EU) naar 110 volt (US). Direct in de muurcontact duwen is dus geen optie! Maar kijk eerst voor de zekerheid of de voeding schakelbaar is.

De kabel zelf is ook wel een probleem, in de muziekwinkels staan (stonden) ze bekend als Roland stroomkabels, hoewel ook Akai en Korg ze gebruikten. Op Marktplaats en eBay zie je ze nog wel eens, maar dan staan ze vaak te koop als Revox stroomkabel (voor de A77 en B77).

Die stroomkabels zijn volgens mij nog nieuw te koop bij Feedback en Thomann.de
Maar wat Chinetti schrijft is belangrijker.
Ik heb alleen sterk het vermoeden dat je die zogenaamde "Roland" kabels denkt te herkennen als Amerikaanse stekker.
Ze lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde.
Kijk even goed wat er op de Juno1 staat en maak desnoods een foto van de plug op de achterkant en post hem hier.

sintvrinden, bedankt voor jullie antwoorden!

ff "revox stroomkabel" gegoogled en inderdaad, dat lijkt hem te kunnen zijn!

http://www.2dehands.be/audio-video-...ginele-stroomkabels-voor-revox-134341863.html

is bekijken of ik er zo eentje kan bemachtigen

die vorige eigenaar zei me nog dat ie een gewone driepolige stroomkabel had "besneden" tot die pastte, maar mijn eigen brouwsels daartoe kreeg ik er niet ingeduwd.

mijn veronderstelling dat ie amerikaans is berust er inderdaad gewoon op vanwege die 2-polige aansluiting, misschien is hij wel gewoon EU OK!

ook deze thread op syntforum zelf popte op, thanks yall

"StroomKabel roland JX8P"
https://www.synthforum.be/forums/showthread.php?t=37676

stekkers.jpg

explains the difference

in duitsland ebay zijn ze voor 4,50 tekrijgen.

ik heb een amerikaanse juno 106 en daarvan is de transformator voor alle continenten voorbereid. dus misschien kan je bij de alphajuno ook wel de kast openmaken en kijken of de trafo die de netspanning omzet in de voor de electronica benodigede spanning, meerdere aansluitingen heeft.

bij m'n juno 106 zaten er 3 ingangen op: 100V, 110V en 220V. 't was dus een simpele kwestie van een draadje omsolderen om de juno hier op de netspanning aan te kunnen sluiten...

Grappig, in mijn USA 110V Juno-2 zit gewoon een 3 polige aansluiting (waar de plug rechts op de foto boven dus gewoon in past)... De andere kant zit in een omvormer (230-110V uiteraard :yamaha: )

Grappig, in mijn USA 110V Juno-2 zit gewoon een 3 polige aansluiting (waar de plug rechts op de foto boven dus gewoon in past)... De andere kant zit in een omvormer (230-110V uiteraard :yamaha: )

Hmm...dat is inderdaad grappig om te lezen.
Want mijn MPC60 is ook een 110volt model en heeft ook een gewone eurostekker als mains input.
Ik was in de veronderstelling dat het om een eenmalig onhandigheidje ging, maar als jij dat ook hebt lijkt het iets structureels te zijn.
Helaas blijft het onhandig als je het mij vraagt, want voor je het weet pleur je 220 in je 110volt apparaat.

omsolderen dus, voor je hem roosterd.

Back