LOW BUDGET Modulair Project (Yusynth)

jras

Stamgast
Ben begonnen aan een LOW BUDGET Modulair systeem van Yusynth. Omdat de PCB en Frontplaatjes het meest kosten ga ik het met Wire wrap draadjes de PCB solderen. Hieronder zie je er een voorbeeld van. (Memory uitbrieding voor een JX3P Roland Syntheziser.)

2enm5g2.jpg

Voor de Frontplaatjes heb ik bij een bouwmarkt een grote bouwplaat (4mm dik wat wit is afgewerkt) voor 13 Euro zoon 50 frontpaatjes op maat laten uitzagen. Een uitgeprint frontplaat met folie er overgeplakt.
Zo heb ik toch 50 STEVIGE frontplaatjes voor nog geen 50 Euro als ik ook de inkt van computer, papier en folie meer reken.

De PCB zijn erg klein en zeer gemakkelijk met Wire Wrap draadjes te Solderen. Heb in mijn leven al heel veel ervaring om met Wire wrap draad te solderen. (in 1979 een complete Formant Classic in elkaar gezet betaand uit 8xVCO, 2xVCF, enz).
Hou de plaatsing van componenten het zelfde als van de orginele PCB. (Is dan gemakkelijk te bedraden en snel te zien of je geen verbinding vergeten bent.)

De knoppen had ik nog liggen van een heel oud mengpaneel.(80 stuks van een Fostex Mengpaneel) Het gaat me alleen de onderdelen kosten. (Zie hieronder de eerste VCO in aanbouw)

k49qih.jpg

Dit kost wel meer tijd, maar heb nu weer de tijd. (ga met pensioen). zal proberen om dit project hier vervolg te geven.

jras

Soundcloud
Homepage
Facebook

OK ik ben zeer benieuwd, ziet er goed uit. Wat voor formaat is het

De afmetingen zijn 10x17cm en 5x17cm. Dit in verband het gebruik van 3.5mm Jacks en geen 6mm. Heb wel duurdere 3.5mm Jacks i.v.m. slijttage.

2hhofg5.jpg

Hier is de Standalone die door me eerst is ontwikkeld met Syntmaker. Mooie van dit is dat je straks de verschillen tussen digitaal en analoog gaat horen en is gemakkelijk om het geheel met elkaar af te regelen is.

jras

Soundcloud
Homepage
Facebook

PS : Voor diegene die deze Standalone willen uitproberen kunnen me een berichtje sturen. Zal dan deze emailen. (Modular Synth.exe 3.3Mb)

Dat is fijne experimenteerprint in dat tweede plaatje, zelf kon ik daar op mijn toenmalige werk (de Philips) wat meenemen.
Mooi initiatief hoor! Wirewrappen zou ik zelf niet meer doen denk ik, PCB'tjes zelf maken is een kleine moeite, en bij dat wire wrappen ben ik altijd bang dat het ook een keer los komt.

Steiner VCF van Yusynth is een aanrader, enorm lekker ranzig filter.

Leuk project! Ben benieuwd naar je ervaringen gaandeweg, of het point-point solderen nog de voorkeur heeft dan. Misschien moet ik dat ook maar eens proberen (beetje haat-liefde verhouden met het maken - laten maken van pcb's).

Ben je ook van plan om uiteindelijk ontwerpen van andere DIY bronnen te gebruiken?

De eerste module VCO is af en zonder problemen gegaan. Het handmatig solderen met Wirewrap is best vlot gegaan en afregelen is zonder problemen gegaan.
Heb de uitgangen van de signalen d.m.v. switches naar 1 uitgang gemaakt. Zo kun je snel de signalen combineren of switchen. (zie op foto rechtsboven op de Scoop, een combinatie van Sawtooth met Pulse)
Wil verder de Freq. potmeter vervangen door een rotatie switch zodat je octaven kunt kiezen. Heeft daar iemand een schema van de weerstand keuze voor deze VCO (Yusynth)?

xfc3o3.jpg

Hoe maak je die frontjes? Ik ben zelf een formant modular aan het bouwen en heb nog frontjes nodig. Die van jou zien er erg fraai uit. Het gaat me met name om dat proces met die folie. Wat gebruik je daar precies voor?
Print je daar rechtstreeks op, of is het wit papier met daar weer folie overheen? Als ik dit soort dingen doe kost het me ook altijd moeite om de gaten netjes te krijgen. Zowel in het paneel zelf als in het laagje er overheen. Wordt nooit mooi rond (geen ramp, komen toch pots overheen) en nooit netjes op de goede hoogte.

De eerste module VCO is af en zonder problemen gegaan. Het handmatig solderen met Wirewrap is best vlot gegaan en afregelen is zonder problemen gegaan.
Heb de uitgangen van de signalen d.m.v. switches naar 1 uitgang gemaakt. Zo kun je snel de signalen combineren of switchen. (zie op foto rechtsboven op de Scoop, een combinatie van Sawtooth met Pulse)
Wil verder de Freq. potmeter vervangen door een rotatie switch zodat je octaven kunt kiezen. Heeft daar iemand een schema van de weerstand keuze voor deze VCO (Yusynth)?

xfc3o3.jpg

Bij een Moog gebeurt dat volgens mij met het veranderen van de timing cap.
De living vco's van juergen haible met trimpots. Misschien is dat laatste wel het beste idee, gewoon 2-12 trimpots. Voor goede zuiverheid moet je toch ergens afregelen.

Hoe maak je die frontjes? Ik ben zelf een formant modular aan het bouwen en heb nog frontjes nodig. Die van jou zien er erg fraai uit. Het gaat me met name om dat proces met die folie. Wat gebruik je daar precies voor?
Print je daar rechtstreeks op, of is het wit papier met daar weer folie overheen? Als ik dit soort dingen doe kost het me ook altijd moeite om de gaten netjes te krijgen. Zowel in het paneel zelf als in het laagje er overheen. Wordt nooit mooi rond (geen ramp, komen toch pots overheen) en nooit netjes op de goede hoogte.

Zie https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=163022

Hier is het eindresultaat van mijn LOW BUDGET Modulair Project (Yusynth)

Zie http://youtu.be/r1HxIeN_4KI

Het systeem bestaat uit :
- 2 x VCO
- 1 x VCF (Steiner)
- 2 x LFO
- 1 x Noise (+ 3 x Inverters)
- 2 x ADSR
- 2 x VCA

De materiaal kosten zijn ongeveer 300Euro maar wel veel uurtjes aan gewerkt. Is een nadeel als je d.m.v. Wirewrap de boards maakt. Volgende project toch maar PCB laten etsen en heb al een proef laten doen bij Mijnprintplaat.nl. Erg tevreden.

jras

Back