JX-3P zwijgt plots als de dood

Kekke466

Old New Wave
Ik dacht eerst al dat de stekker niet in zat.
M'n JX-3P vertikt het om de LED's aan te steken of om maar iets van geluid te produceren of teken van leven te vertonen.

Vandaag meter en scoop er bijgehaald en voeding nagekeken, gek genoeg alle voedingsspanningen kloppen.
Dit is niet het - "flat cable trilde los" - probleem want alles zit goed in de connectoren.
100% zeker geen probleem in het voedingsgedeelte dus.

Batterijspanning is 3,3V en kan ook het probleem niet zijn.
Dan uiteindelijk bij de CPU uitgekomen waar niet alles meer juist verloopt.

Er zijn nog heel wat signalen en pulsen rond de CPU maar geen enkele met juiste waarde, ik vermoed een digitaal probleem?

Heeft er iemand misschien wat debug advies voor me?

Er zijn nog heel wat signalen en pulsen rond de CPU maar geen enkele met juiste waarde, ik vermoed een digitaal probleem?

Heeft er iemand misschien wat debug advies voor me?

hoezo meet er geeneen de juiste waarde?
waar zie3 je dat aan?

:mega:

je kunt digitale signalen zo niet even vergelijken zonder dat de 2 synths compleet gesynced zijn.
je mag ervan uitgaan dat als en signalen rond de UC zijn dat dat correct werkt...

:mega:

Je kan je JX3P gewoon opsturen naar Roland.. die van mij is zo'n twee jaar geleden ook weer door hun gerepareerd. Was iets van 100 euri. Kreeg hem helemaal schoon en werkend terug! Zelfs alle toetscontacten waren gereinigd.

Dan zal de CPU nog wel oké zijn. Deze spuwt nog heel wat klok uit.

Toch maar even vermelden dat ook de LED's niet meer op lichten, reageert op niks. Geen functies, of geluid. Hij steekt precies vast in een soort van safety of reset. Ik zit een beetje met de handen in het haar nu.

Met een ander voice board werkt hij dan weer perfect, dus ik mag voeding geheel uitsluiten.

Nieuw voiceboard dus? Of is je eigenlijke vraag of je het voiceboard kan repareren?

In antwerpen dus wss niet bij de deur, ondertussen toch weer teken van leven in de 3P gekregen.
Misschien met een beetje hulp van hier lukt het wel.

CPU is het dus ook al zeker niet.

Het teken van leven is dit:
Alle LED's gaan aan bij het inschakelen, buiten 9-16 branden niet... Heel frappant.
Geen functies en geen geluid.

Voedingsspanningen kloppen. Probleem zit 100% op het voice board.

Hoofdverdachte tr21 die LED 9 - 16 verlicht?

Help me deze bak mee te herstellen jongens ;{

Het lijkt een digitaal probleem: Een hardware fout blokkeert de processor om goed door zijn programma te lopen. Dit komt meestal doordat er een adres, data of selectie poortje hoog of laag gehouden wordt door een defect. Als alleen tr 21 defect is zou je synth het verder gewoon doen.

Reparatie lijkt me goed mogelijk, De opbouw rond de processor is heel klassiek en de meeste gebruikte componenten ook. Als je kiest voor reparatie door een reparateur heb je goede kans op een betaalbare reparatie.

Als je zelf gaat repareren kom je er misschien nooit uit. Aan de andere kant leer je er wel veel van.

Een kortgesloten ledje kan naast de driver ook de achterliggende elektronica opblazen. Controleer dus ook de leds
Dit hoeft echter niet het geval te zijn, misschien wordt de led wel helemaal niet aangestuurd. Als je het schema begrijpt kun je vanaf tr 21 terug zoeken hoe de aansturing van de leds werkt. (ic33)

Vic zit relatief dicht bij Antwerpen (minder dan anderhalf uur), maar volgens mij herstelt hij enkel nog voor zichzelf.

In Antwerpen kan je Sonate misschien vragen? Communicatie in het Engels. Ik weet niet of hij in het digitale ook thuis is.

Het lijkt een digitaal probleem: Een hardware fout blokkeert de processor om goed door zijn programma te lopen. Dit komt meestal doordat er een adres, data of selectie poortje hoog of laag gehouden wordt door een defect. Als alleen tr 21 defect is zou je synth het verder gewoon doen.

Reparatie lijkt me goed mogelijk, De opbouw rond de processor is heel klassiek en de meeste gebruikte componenten ook. Als je kiest voor reparatie door een reparateur heb je goede kans op een betaalbare reparatie.

Als je zelf gaat repareren kom je er misschien nooit uit. Aan de andere kant leer je er wel veel van.

Een kortgesloten ledje kan naast de driver ook de achterliggende elektronica opblazen. Controleer dus ook de leds
Dit hoeft echter niet het geval te zijn, misschien wordt de led wel helemaal niet aangestuurd. Als je het schema begrijpt kun je vanaf tr 21 terug zoeken hoe de aansturing van de leds werkt. (ic33)

Felshout, dat klopt als een bus van de hardware fout, ben er ook van overtuigd dat het digitaal zit. Deze lijkt alsof hij steeds wil lezen en schrijven naar de RAM maar omwille van een fout loopt het dus mis. Ik ga morgen eens tracen en zoeken naar de led aansturing. Er zit zeer zeker geen kortsluiting bij de leds zelf

Laatst gewijzigd:
Ik heb hem terug aan de praat (bleek de ram chip te zijn)! Blij dat er terug leven in zit.

Helaas nog 2 problemen die er plots zijn bijgekomen

1) DCO 2 op voice 3 is stiller dan al de rest... DCO 1 werkt perfect op alle stemmen. Ik hoor de stem er ook nog heel licht doorkomen en de VCF werkt ook nog op deze stem, ik ben dus bijna zeker dat dit probleem in het circuit van de DCO 2 waveform zit.

2) Raar probleem weer, ook de chorus wil niet meer uitschakelen.
Het led circuit daar in tegen werkt nog wel perfect.

Als er iemand nog wat tips heeft, zeer welkom!

De Chorus aan uit is ook een stukje memory mapped IO. IC 41 decodeerd adres A9 tot A12> IC41 pen 10 selecteerd IC31 die zet de Chorus aan en uit. en ook de sync. ik zou adres lijn A12 verdenken.

Dat van de chorus ben ik nog niet uit. De stem die minder hard klonk heb ik intussen kunnen vinden. Heb ik helemaal terug getraced naar de tellers. Dat was wel een werkje ze klinkt terug even hard nu.

Volgend probleem met de chorus, de led zelf schakelt nog in en uit. Het is dus het dry signaal dat naar de chorus schakelt. Hier ben ik nog niet uit.

Back