JX-3P zwijgt plots als de dood

De Chorus aan uit is ook een stukje memory mapped IO. IC 41 decodeerd adres A9 tot A12> IC41 pen 10 selecteerd IC31 die zet de Chorus aan en uit. en ook de sync. ik zou adres lijn A12 verdenken.

Hallo Felshout, zou je mij eens kunnen uitleggen hoe het schakelprincipe van de chorus juist in elkaar zit? Er gebeurt dus niets wanneer je de chorus uitschakelt, blijft deze actief. Ik zit dus te denken aan een fet of tor in het circuit van de chorus zelf?

Die channel 1 en channel 2 staan die voor Links en Rechts als ik het goed heb?

Het signaal komt dus binnen van Signal uit CN1 ->
Vervolgens zit er een schakeling met parallel 2 opamps die direct het droog verwerken, versterken en doorloodsen naar het jackboard. Signal 1 en Signal 2 zijn dus links en rechts.

Maar hoe gebeurt dat in en uitschakelen van de chorus en direct (dry) lijn juist?

Chorus ledje zit in het led matrix. Dit is niet het zelfde signaal als wat de chorus aanschakeld.

Op de collector van TR3 (on off interface, panel board) kun je meten of de Chorus digitaal wordt aangestuurd. Als dit werkt is het analoog. TR5 en TR6 (fetjes) schakelen het chorus signaal bij het droge signaal (som)

als je op TR3collector, niet het chorus on of signaal vindt moet je het digitaal zoeken (er zit ook nog een kabeltje in het pad CN1 pen4)
IC 41 decodeerd adres A9 tot A12> IC41 pen 10 selecteerd IC31 die zet de Chorus aan en uit

Chorus ledje zit in het led matrix. Dit is niet het zelfde signaal als wat de chorus aanschakeld.

Op de collector van TR3 (on off interface, panel board) kun je meten of de Chorus digitaal wordt aangestuurd. Als dit werkt is het analoog. TR5 en TR6 (fetjes) schakelen het chorus signaal bij het droge signaal (som)

als je op TR3collector, niet het chorus on of signaal vindt moet je het digitaal zoeken (er zit ook nog een kabeltje in het pad CN1 pen4)
IC 41 decodeerd adres A9 tot A12> IC41 pen 10 selecteerd IC31 die zet de Chorus aan en uit

Ok blijkbaar digitaal, ik verwacht normaal gezien een negatieve spanning van -15V op de Collector als de chorus uit staat, deze is dus niet aanwezig en blijft rond de 4,98V hangen.

IC 31 pin 2 (verbonden aan de chorus on/off line) schakelt bij signaal 0,09V -> 1,25V waarschijnlijk niet genoeg dus om de transistor aan te sturen. Ik vermoed dus IC 31 die stuk is?

BINGO, got it IC 31 was idd het probleem!

Alles terug 100% OK :) super super super blij, bedankt voor de hulp Felshout! Zonder jou had het veel langer geduurd!

Op momenten als deze hou ik van het synthforum en de leden!

Mooi zo! Dat leek me geen al te eenvoudige reparatie. Synthforum is inderdaad super om onze oudjes in leven te houden.

Enig idee hoe het komt dat er zoveel in één keer stuk ging? Het lijkt wel een Italiaan. :D

Dit was vrij complex, ik kan geen duidelijke verband zien hoe dit juist komt. Wat me wel opvalt is dat er tegenwoordig vele 3P's de geest aan het geven zijn. (waaronder die van mij) Maar de meeste componenten zijn nog makkelijk verkrijgbaar.

Nu zien we dan wel het grote probleem wanneer IC's niet op een socket steken. Reparaties vragen veel moeite. Ik heb heel veel geluk gehad om geen enkele baan naar de vaantjes te helpen want het waren er wel wat.

Hopelijk blijft het goed deze keer. Thanks guys!:okdan:

Ja, ik ben ook altijd bang om baantjes te beschadigen als er IC's moeten losgesoldeerd worden, of componenten waarvan men de pootjes omgeplooid heeft. Gelukkig ben ik ondertussen ook redelijk handig in het herstellen van spoorschade, maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

Ik heb zelf nog niks gemerkt van (plots meer) defecten aan de JX-3P, maar ik baseer me natuurlijk enkel op mijn eigen exemplaar. En -houten zijkantjes vasthouden- dat doet het nog perfect.

Back