Studio inrichting, manier om audio kabels en 220 gescheiden houden.

anoniempje

hobby knooier
Ja weer zo'n dooddoener, kabels!

Ik heb de hele studio overhoop getrokken, opgeruimd wat ik niet meer nodig heb/wil gebruiken.
Mooie gelegenheid om eens na te denken over hoe de kabels te leggen.

Ik wil audio en voeding kabels gescheiden houden, dus hier komt het probleem al om de hoek kijken. Ik zit te denken om aan alle wanden in de studio op 80 cm hoogte beugels te hangen om de audio kabels in te hangen, zo kan ik 1 grote kabel boom maken die steeds dikker word na mate het dichter bij de mixer komt. Nou zijn beugels aan de muren natuurlijk niet de mooiste oplossing voor de audio maar wel de meest praktische die ik kan verzinnen.

Voorheen liep alles over de vloer en dan ontkom je er niet aan dat 220 kabels, adapters, midi en audio kabels naast elkaar komen te liggen, dus als je eens een kabeltje eruit wilt trekken word het een grote knoop bende. Daarnaast is het qua schoonmaak nou ook niet echt praktisch als alles op de vloer tegen de plinten aan gedrukt ligt.

Ik had verder ook geen storing of wat dan ook ondanks dat alles toch wel redelijk door elkaar heen liep maar nu toch alles los ligt en ik weer kabels ga trekken wil ik het ook ineen keer goed doen.

Hoe lossen jullie dit op?

niets op de grond (dat ontaard altijd in een vuile rommel)
audio op tafelhoogte in een goot, electriteit op 1/2 tafelhoogte (je kan zo van die witte labo rails kopen waar je stopcontacten in kan schuiven)
midi = elke rack een midi patchbay (unitor in mijn geval)

Ik maak "eilandjes".

Elk eilandje krijgt een stroomtoevoer en binnen het eilandje wordt alles voorzien door stekkerdozen.
Elk eilandje krijgt 1 multisnake (dikte afhankelijk van het aantal apparaten war binnen het eilandje is)
En m.b.t. is het iets ingewikkelder, maar grofweg los ik dat wel hetzelfde op.

Verder:
Ik doe de stekkerdoos altijd zo dicht mogelijk bij de apparaten en knip de eurostekkers allemaal kort en zet er een nieuwe stekker op.
Hetzelfde doe ik met audio: alle kabels maak ik (ongeveer) op maat.
Dit luistert allemaal natuurlijk niet supernauw, 10cm is niet van belang. Maar vanaf een halve meter teveel lengte kunnen kabels al rommel geven.

Voordelen:
Overzicht & minder rommel/stof

Nadelen:
Als je iets wil veranderen aan je setup is het soms extra veel werk.

Scheelt behoorlijk wat?

@TS, Vergis je niet in het gewicht van de audiokabels, stevige beugels stevig in de muur! En 1 voor 1 in de goot leggen, anders krijg je ze nog niet uit elkaar als dat een keer moet.

@MLB, doe je dat ook met de snoeren van je vintage spulletjes?Ik ontving onlangs een apparaat waarbij dat ook gedaan was met een adapter kabel, zoeen met de adapter midden in de kabel. Daar heb ik dus geen ruk aan want ik kan die knol in mijn set up niet kwijt. Dus mensen doe de wereld een lol en knip alleen 230 snoeren met een IEC stekker kort, en als je je spullen verkoopt lever er dan een snoer met normale lengte bij.

@MLB, doe je dat ook met de snoeren van je vintage spulletjes?Ik ontving onlangs een apparaat waarbij dat ook gedaan was met een adapter kabel, zoeen met de adapter midden in de kabel. Daar heb ik dus geen ruk aan want ik kan die knol in mijn set up niet kwijt. Dus mensen doe de wereld een lol en knip alleen 230 snoeren met een IEC stekker kort, en als je je spullen verkoopt lever er dan een snoer met normale lengte bij.

Nee dat is inderdaad een ander verhaal.
Ik doe dat enkel met IEC snoeren.
Heel af en toe (als het echt moet) modificeer ik de wel eens een vintage apparaat.
Maar dan maak ik hem open, haal ik het originele snoer eruit (en bewaar ik netjes apart) en zet ik er een nieuw vervangend kort snoer in.
Dit laatste komt weinig voor. Eeen voorbeeld: een gitaarpedalenplank voor live is niet handig met anderhalve meter snoer over je pedalen waar je over struikelt.

Dit zijn mijn lievelings kabelhouders (bij die grote: enkel plat op de tafel te vijzen)
WE_Baxter_Binder_Ring_Binder_Sizes.jpg

waarom: je kan altijd makkelijk openmaken en kabel bijsteken/weghalen

Multisnakes is wel een goede, maar om nu alle kabels te gaan vervangen voor multisnake is ook weer een duur geintje dat had ik dan eigenlijk meteen al moeten doen.

Die ringband houders zijn opzich wel een leuk idee maar die gaan de kabels niet houden.

Nog even bedenken dan wat ik met de audiokabels doe.
Denk dat ik 220 aanleg zoals matt oppert. Stekkerblokken in het meubel en de 220 kabels zo kort mogelijk en langs de zijkanten leggen, dan heb ik daar al geen gezeur meer met audio kabels.

Je kan zelf ook een snake maken met kabelbinders, elastieken, krimpdraadomhulsel (of hoet dat ook mag heten), ijzerdraadjes met plastiek rond, ... Dan kan je alles naar wens aanpassen en moet je bij een slechte kabel niet de hele snake weggooien (of openmaken en herstellen).

Zelf heb ik zo'n aantal bundels met ijzerdraadjes rond (om de 40 cm +/-) voor een aantal apparaten die bij mekaar staan (audio+midi), met anders gekleurde kabels en pijltjes voor midi-richting om alles overzichtelijk te houden. Alle kabels zijn min op meer op de juiste lengte.

Met de voedingskabels doe ik dan hetzelfde indien noodzakelijk. Te lange draden rol ik op en strip ik bij mekaar. Ook vaststrippen op meubels van alle kabels kan handig zijn als je meubels zich daartoe lenen.

Bij een herinrichting van de studio zou ik wel nog voor extra kabelgoten (tegen de plinten) gaan, met een opsplitsing tussen audio/midi en stroom.

Dit zijn mijn lievelings kabelhouders (bij die grote: enkel plat op de tafel te vijzen)
WE_Baxter_Binder_Ring_Binder_Sizes.jpg

waarom: je kan altijd makkelijk openmaken en kabel bijsteken/weghalen

205124957997391975_5F4K6O5Z_b.jpg

Eddy: Goeie tip inderdaad.

Nog een paar handigheidjes:
Als je verschillende apparaten aan 1 multi hebt hangen is het overzichtelijk om alle kabeltjes die naar 1 apparaat gaan in elkaar te draaien of vlechten. Ik doe dan 1 stukkie schilderstap eromheen met daarop de naam van het apparaat geschreven. Verder heb ik rode en gele stickers (prijsstickertjes die in de supermarkt worden gebruikt om aanbiedingen aan te geven :p) rood - R en geel = L. Ik draai het stikertje om de input van het apparaat. Als je dan ook nog per kanaal in elkaar vlecht heb je altijd alles duidelijk aangegeven en makklijk bij de hand.

Want we weten allemaal hoe irritant het is om achter een rack te pielen. Rood en geel is makkelijk op afstand te zien en je grijp door het in elkaar vlechten nooit mis.

Ik gebruikte al tiewraps om de boel op te binden maar dan word het een heel zwaar geheel wat dus gaat hangen aan de jack sockets mocht een kabel net aan de korte kant zijn. Niet echt een oplossing. Ook als je toch wat kabels wat anders wilt leggen moet je alles weer los knippen en opnieuw binden.

Vandaar dat ik dacht aan beugels of goten waar alles los in ligt en sterk genoeg is om de kabels te dragen om zo de jack sockets te ontlasten omdat daar dan niet een hele bundel aan hangt maar gewoon 1 kabel.

Moeilijk, ben er nog niet uit, heb nog even de tijd tot de mixer stand ingekort is, dan ga ik beginnen. Kan het altijd nog netjes op de vloer langs de plinten bundelen en later met beugels alsnog 80 cm de lucht in gooien.

Ik heb furman 19" stekkerdozen met IEC inlets en dan Procab kabels op maat, scheelt een hoop 220 zooi

kabels binden doe ik met 5cm brede transparante tape en 5x5cm notitieblok velletjes.

hoe:
- schrijf op het velletje waarvoor de kabels dienen (optioneel)
- neem stuk tape, plak het voor ± de helft op het blaadje (waar de tekst staat)
- steek het blaadje tussen de kabels en draai (en plak) het er dan strak rond (vergelijk het met een shag draaien)
- resultaat: de tape hangt enkel aan het blaadje en overplakt zichzelf, geen lijmresten aan kabel = netjes

Heb dit zowel met enkele kabels als met zelfgemaakte snakes van 10 kabels gedaan (dan is een 5x5 notitieblok velletje wel niet voldoende :) )

het kost echt wel niets, ziet er netjes uit, maakt niets vuil, blijft nergens aan haperen en is altijd snel te verwijderen met een mesje

Makkelijker en mooier dan beugels aan de muur zijn zgn. bedradingskokers. Dat zijn kabelgoten waar je op iedere willekeurige plek kabels in- en uit kan voeren. Deze zijn in een heleboel verschillende maten verkrijgbaar.

Attachments

• bedradingskoker.png
    bedradingskoker.png
    70,8 KB · Bekeken: 132
Makkelijker en mooier dan beugels aan de muur zijn zgn. bedradingskokers. Dat zijn kabelgoten waar je op iedere willekeurige plek kabels in- en uit kan voeren. Deze zijn in een heleboel verschillende maten verkrijgbaar.

Alleen gemaakt om tegen een verticale montage plaat te schroeven in een bijv. besturingskasten. Op z'n kop onder een buro is niet echt praktisch. De zijkant vastzetten onder het buro kan wel maar is mij ook niet echt bevallen.

Back