[C64] Mad prototype

keoni29

Ingeburgerd
Gemaakt met cybertracker software op de commodore 64
https://soundcloud.com/koenvanvliet/c64-mad-prototype-c64-hardware

beetje Chris Heulsbeck achtig ofzo... wel leuk onder een game terwijl je het speelt maar zo stand alone droog uit de doos vinnik het niet zo heel bijzonder...
het sentiment van SID muziek zit hem niet in de klank van die ruwe bliep en knars sounds maar in knappe composities nutuulk...

SID tracks altijd +1000000 maar waarom je nou de karakteristieke arpeggiated akkoordjes (pwm?) pas op t einde doet (1:02) is me een raadsel. Dat is juist zo'n bepalende factor in dit soort tracks.

De compo is redelijk oud (ik had dit eerst met de pc gemaakt), maar de c64 cover heb ik pas net gedaan.

De SID-chip van de Commodore 64 is toch wel één van mijn favoriete "synths". De nummers zijn meestal redelijk simpel qua structuur omdat je maar een paar sporen hebt om mee te werken. Maar toch klinkt het bijna altijd weer erg vetjes. Dit nummer zou ook zo in een game hebben gepast. Jammer dat het nummer zo kort is en die typische arpeggiator pas aan het eind komt.

Het valt me alleen de laatste tijd pas op dat er een vaak storing in het geluid zit als het met een echte Commodore 64 is opgenomen. Zoals in dit nummer bijvoorbeeld de eerste en de laatste twee seconden. Als de muziek speelt is het nauwelijks hoorbaar, maar wel als de Commodore staat te niksen. Ik zou heel graag een MSSIAH cartridge met MIDI willen kopen en er echt mee aan de slag gaan, maar ik weet niet zeker of die storing weg te werken is.

die eventuele storing, jitter en register tikjes maken het wel een 100% authentieke SID tune nutuulk...
wil je dit niet en alles rete strak dan kan je ook net zo goed meteen een softsynth pakken...
de herkenbaarheid zit hem toch niet direct in het soort componenten van de chip maar hoe de software de chip aanstuurt met al die typische modulaties...
sowieso kan de SID hardwarematig zeer weinig en is voor het grootste gedeelte aangewezen op de (seq)software...

Ik denk dat ik ook mssiah ga aanschaffen, want met een tracker is het vrij moeizaam om muziek te maken. Zeker omdat je maar twee cursortoetsen hebt. Voor naar rechts en naar beneden. Om omhoog te gaan of naar links moet je shift + cursortoets gebruiken. Dit heb je nodig om zo'n beetje alle parameters aan te passen en om sequences in te voeren. Het went, maar het is langzaam. Een piano roll of zelfs midi zijn betere opties. Dan kan ik de chiptune makkelijker verwerken in mijn chiprock :D Nu gebruik ik daar vooral plugins voor.

Back