Solina String, welke versie?

Vinsound

Ouwe rot
Zo, vandaag eindelijk een Solina String aangeschaft.

Uiterlijke staat: redelijk gaaf, paar hoekjes kapot.
Inclusief de orginele schema's :)

De StringEnsemble is ook nog gemod, oa. audio-in en 6 potmeters op het frontpaneel die het volume volgens mij regele, moet ik nog even uitzoeken.
Hij klinkt trouwens fantastisch !!!!:W

Nu heb ik al rondgekeken op het net welke versie ik heb (versie 2?), schijnen meerdere typen te zijn.
Wat is het verschil tussen de typen ?

mijn string-gegevens:
Type: String Ensemble
series: 92
no: 0136248

Vins.

Attachments

• dsc01052.jpg
    dsc01052.jpg
    29 KB · Bekeken: 134
zo te zien verie 1
schijnt beter te klnken dan verie 2 dus prijs je gelukkig
als je midi in wilt bouwen is versie 2 handiger maar echt nodig lijkt me dat niet
verie 2 is stereo en heeft ledjes onder sommige knoppen meen ik me te herinneren
verie 1 klinkt rauwer = minder gelikt
ik zal eens kijken welk serienr. ik heb

maar wat dragen die mods nou bij?

sorry hoor, maar wat is die "mod" vreselijk lelijk uitgevoerd ! nu maar hopen dat-ie technies wel in orde is, maar ik had dit exemplaar dus nooit never gekocht - nou ja, voor 10 euro wel natuurlijk :)

eerlijk gezegd snap ik niet goed wat mensen bezield om zo'n mooi vintage instrument te mishandelen. De standaard klanken zijn al fantastisch, gewoon afblijven dus ! Kijk, een extra potmetertje op een Poly-800 zetten OK, maar dit is de enige echte klassieker van Nederlandse bodem en de beste string synth ooit gebouwd. Zou eigenlijk meer respect verdienen IMHO

:smeris:

Op de foto zien de toetsen er een beetje vies uit waar heb je hem vandaan? en hoe veel koste die ?

Ik heb de versie zonder leds onder de knopjes, maar hij is wel stereo, volgens mij een versie 1...

Grtz,
Jeroen

Ik heb de foto's genomen direct nadat ik thuis was.
Hij was ontzettend smerig, maar een doekje erover en hij glimt je tegemoet.*D

Ook de mods hadden uiterlijk beter uitgevoerd kunnen worden, iig dezelfde knoppen en de tekst erboven.
Ze zijn er door de vorige eigenaar zelf ingezet.
Zelf had ik de mods links naast de toetsen gedaan, maarja.... je kan niet alles hebben.

-de mods (eerste 3) dragen bij tot een betere regeling van de uitgangsvolume's.
Het lijkt net of het geluid ook voller en vetter wordt.
-één mod waarmee je een soort van distortion over het uitgangssignaal kan instellen.(clean-distorted)
-en 2 mods die volume en tremolo van het audio-ingangssignaal regelt.Kan je de Solina als een effect gebruiken.
Op zich niet echt nuttig, maar wel leuk om af- en toe te gebruiken.

De mods voegen imo wel iets toe aan de solina, dus enigzins wel verantwoord, hoewel ik ook wel vind dat je aan een vintage apparaat niet moet klooien.
Maar wisten ze 25 jaar geleden ook dat íe vintage zou worden, of dat het toch maar gewoon een klein 'orgeltje' was waar je een paar leuke modificatie's aan kon uitvoeren?
Tja, misschien is een Casio CT100 over 30 jaar ook wel vintage :D

Ik heb 'm voor 150 euro, technisch 100% en met de orginele schema's.
Lijkt me een ok prijs.
In ieder geval ben ik er blij mee.

maar liefst één ledje heb ik (aan/uit), en 2 audio-uitgangen :confused: (versie 1 én 2)

grtz. Vins.

Origineel geplaatst door Vinsound
maar liefst één ledje heb ik (aan/uit), en 2 audio-uitgangen 😕 (versie 1 én 2)

grtz. Vins. [/B]

Tja, die snapte ik ook niet, behalve dan dat als je er een koptelefoon inramt hij 't bij de ene behoorlijk zachter doet. Zal wel voor live-gebruik "verrek, synthversterkers zijn nog niet uitgevonden! Dan maar op de gitaarversterker!" gedaan zijn of zo...

Met een van die 3 heb ik trouwens een DR-110 opgeblazen :(. Oh, als je geluid door de 'input' jaagt kun je met een beetje gekloot zoiets als dit geluid krijgen. Luister maar eens naar de bijlage.

Origineel geplaatst door Yoozer
als je geluid door de 'input' jaagt kun je met een beetje gekloot zoiets als dit geluid krijgen. Luister maar eens naar de bijlage.

Leuk stukje, equinoxe , een van mijn favoriete Jarre albums.:W

Equinoxe prt1 lijkt wel bijna helemaal met de Solina na te spelen, mbv EH phaser en delay via Micromodulair.
mp3-tje hiervan komt nog, heb audio-pc bijna gereed.

Volume van port2 is bij mij idd ook zachter, zal wel zo horen dan, is trouwens geen probleem voor mij.

Vins.

Cool, ik heb ook laatst een Solina String Ensemble aangeschaft. Ook de eerste versie (dus zonder LED's op de knoppen) en zonder die mod's. Die vind ik er ook erg lelijk uitzien. Wel mooi geluid, dat zeker! Ik zag laatst een videoclip van The Buggles, nummer "Video Killed The Radio Star". De keyboardist had ook een solina string. :halleluja

Vinsound ----> Niet vergissen dat Equinoxe met een Solina String is gedaan!!! Dat is met een Eminent Unique 310 gedaan. Deze orgel heb ik ook thuis staan (ook laatst gekocht). Bijna heel Oxygene 1-6 en Oxygene 7-13 is ook gedaan met deze Eminent 310.

Eminent is een Nederlands orgel bedrijf dat in de jaren 70 veel elektronische orgels maakte, maar gingen begin jaren 80 failliet. In de jaren 90 zijn ze weer begonnen met alleen produktie van kerkorgels. De Solina String Ensemble's zijn hier in Nederland ook door Eminent gemaakt (kijk maar achter je String synth). Daarom lijken ze veel op de Eminent orgels. Natuurlijk zijn de String Ensemble's wel gewoon door ARP ontworpen.

Ik upload wel binnenkort een plaatje van m'n gear.

Cya en veel plezier! :)

Mmmm, na beter dit onderwerpje te hebben gelezen heb ik het gevoel dat je dat al wist. Sorry! :bekdicht:

Want ik zie die smallstone op je solina liggen! :) die moet ik ook nog kopen/hebben ;)

Origineel geplaatst door Orabidoo

Vinsound ----> Niet vergissen dat Equinoxe met een Solina String is gedaan!!! Dat is met een Eminent Unique 310 gedaan. Deze orgel heb ik ook thuis staan (ook laatst gekocht). Bijna heel Oxygene 1-6 en Oxygene 7-13 is ook gedaan met deze Eminent 310.

--

Natuurlijk zijn de String Ensemble's wel gewoon door ARP ontworpen.

Ik upload wel binnenkort een plaatje van m'n gear.

Cya en veel plezier! :)

Jean Michel Jarre heeft wel degelijk Solina's gebruikt, dat heeft een van de mede ontwerpers, Mijnheer de Bruin, die nu eminent orgels en solina's repareert mij verteld. Jarre heeft zelf 2 maal iemand gestuurd om zijn solina's in Zegveld te laten repareren.
Jarre heeft zelfs een rondleiding gekregen door de fabriek van Eminent in Bodegraven (in de tijd dat ik in Bodegraven woonde ook nog eens, wist ik veel) Mijnheer de Bruin wist mij te vertellen dat Jarre helemaal gek van die Solina's was.
Mijnheer de Bruin kent Jarre zelfs persoonlijk.

En de String Ensembles zijn helemaal niet door ARP ontworpen, deze zijn door Eminent zelf ontworpen omdat die strings uit de Eminent Unique 310 opnieuw in de markt gezet moest worden omdat Eminent daar commercieel success in zag.
Later toen het minder goed ging met Eminent, heeft Eminent de ontwerpen aan ARP verkocht tegen harde guldens.

Wat niemand weet is dat Eminent daarvoor (het ging al niet geweldig meer) alleen electronica die in voorraad was ging gebruiken om die Solina te maken om de kosten te drukken en van de voorraad af te komen.
Die solina is eigenlijk een tweede rangs product.
Daarom zijn er zoveel verschillende series, omdat ze uit andere onderdelen bestaan. Zelfs de klavieren waren eigenlijk voor orgels bedoelt, maar die verkopen gingen achteruit, dus hoppa!

Maar geen kwaad woord over die solina, het blijft een geweldig charmant apparaat, welk model je ook hebt. En hij klinkt geweldig.

@dextron: mooi verhaal, niets aan toe te voegen:)

@orabidoo: heb wel eens gezocht naar een eminent 310.
kon er vorig jaar eentje ophalen, maar wegens ruimtegebrek niet gedaan.
Ik heb geen spijt dat ik 'm niet heb opgehaald.
De solina en smallstone heb ik wel genoeg aan.

Leuk dat je Mike Oldfield fan(aat) bent.
Ik heb zelf ook verscheidene cd's van hem.
Tis wel een van mijn favoriete artiesten.

Er staat me iets bij dat hij een o.a. Farfisa orgel gebruikt op zijn eerste albums.
weet je daar meer van, ben wel benieuwd.

Vins.

Origineel geplaatst door Orabidoo
Ik zag laatst een videoclip van The Buggles, nummer "Video Killed The Radio Star". De keyboardist had ook een solina string. :halleluja

Ondertekende is in het bezit van die specifieke Solina :D

Synthesizer11 --------> yep, me 2 :D

dextron -----> hey grappig, dat van Jarre en van die Solina. Dat wist ik helemaal niet. Op vintagesynth.com wordt daar geen stom woord over gezegd. Daar zie ik zo'n Solina staan met een ARP logo. Die heb ik tot nu toe nooit te koop gezien, alleen met Solina letters.

Vinsound ----> Hey, leuk dat je ook een Oldfield fan bent. :) Ik heb al z'n albums en bijna al z'n singles en dat soort stuff.

Nou en of dat ik weet wat voor orgels Oldfield heeft gebruikt. Op Tubular Bells en Hergest Ridge gebruikte ie Farfisa, Lowrey, Gem en Hammond orgels.

De Farfisa was een Farfisa Professional

De GEM was een Gemini orgel

Van de Lowrey weet ik niet zeker welk model ie had gebruikt en hij heeft ook nog een Vox Continental gebruikt. Van de Hammond weet ik niet zeker maar waarschijnlijk een L. 122 (die had ie ook gebruikt bij z'n heropname van Tubular Bells)

Verder heeft ie ook een heleboel synths gebruikt, vooral de Roland Sh2000 (woohoo! :D), Solina (woohoo again :D), ARP 2600, Fairlight CMI, Oberheim OBXA, Roland D50, Yamaha DX7, Roland VP330 etc. etc.

nou, fan van Mike Oldfield is een groot woord.

Ik heb een brede muzieksmaak en kan Oldfield wel bij mijn favoriete artiesten scharen.

Ik heb ongeveer 8 cd's van hem.
een echte favoriet heb ik niet, maar toen hij de gospelkant opging (cd's na Heavens open)hoefde het voor mij niet meer.
De oudere cd's blijven me toch steeds weer boeien, mn tempowisselingen en gebruik van vocalen in de lange instrumentale werken.

Van zijn recentere werk ben ik niet zo op de hoogte.
Laatse cd die ik van hem gekocht heb is Amarok.

Ik vind het wel knap dat mbv een orgel een bepaalde sfeer kan worden opgeroepen zonder dat je direct zegt "heej, da's een orgel".
Bij orgel denk je meestal tegelijk aan stef meeder oid.

Vins.

Ja, dat vond ik ook met dat orgelspel van Oldfield!

Amarok is een fantastisch album. Was een soort protest tegen Virgin. Geheel acoustisch opgenomen (met uitzondering van wat synth geluiden). Maar daarna heeft ie ook nog Songs of Distant Earth gemaakt. Das ook een aanrader! Daarna ging het allemaal wat bergafwaarts.

Back