[North Sea Jazz Festival] Zaterdag

Jeroen

Music!
Guys,

Ik ben gisteren (zaterdag naar het North Sea Jazz Festival geweest zoals ieder jaar. Ik ben eigenlijk een ontzettende jazzliefhebber, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien want ik heb ook een tweetal erg leuke crossovers gezien: Beady Belle en Bugge Wesseltoft.

Vorig jaar heb ik ze ook allebei gezien, maar toen stonden ze in een van de kelderzalen waar je als je zo niet zo groot bent als ik niets kan zien. Ik heb ze toen maar enkele minuten gezien maar was 'impressed'. Vandaar ook dat ik dit jaar de tijd heb genomen om ruim van te voren een plaatsje op het dakterras te reserveren.

Beady Belle is een band (uit Noorwegen) rond zangeres Beate Lech, verder nog een bassist (contrabas & basgitaar), een drummer en een toetsenist (Rhodes en een laptop met Pro52). Bijzonder aan deze band is dat Belle zelf de nodige electronica bedient. Alle muzikanten spelen op hoog nivo, en Belle zorgt met haar samplers en grooveboxen voor de nodige 'dreun' in de muziek. Binnen de korste keer ging het dak (van het dakterras) er dan ook af. Aan te raden voor mensen die van goede songs houden die ook nog eens ontzettend dansbaar zijn (op een dance manier).

En dan Bugge Wesseltof, inmiddels een bekende naam in de nu-Jazz. Ook uit Noorwegen had deze heer een band meegenomen rond een DJ (met 2 draaitafels en een laptop), een percusionist (die alleen bongo's speelde), en drummer, een bassist (wederom acoustisch & basgitaar) en hemzelf op toetsen (Rhodes, een echte Prophet 5, een Virus Indigo, een laptop met softsynths en een 4HE rack waarvan ik helaas geen idee heb wat er in zat). Bugge is eigenlijk een jazzpianist (erg bekend in Noorwegen) maar heeft helemaal begrepen hoe Dance in elkaar zit. Hij is niet echt jong meer, maar heeft een komisch uiterlijk (kaal, professorbril) waardoor het de podium act nog cooler word. De muziek bestaat vooral uit beats terwijl hij laag voor laag (met een erg coole beat-synced multi delay FX uit zijn rack, ik ben heel benieuwd wat voor ding hij hiervoor gebruikte) de muziek opbouwde om in een ontzettende climax ook nog eens ontzettende hippe solo's op zijn Rhodes of Prophet te spelen waarbij hij met zijn linkerhand wijst op wat zijn rechterhand aan het doen is (als hij niet met links aan knoppen aan het draaien is). Ondanks dat hij een pianist is, is hij toch meer bezig met DJ-en dan met spelen, erg leuk om te zien. Ik ben maar even aan de rand van het dakterras gaan staan omdat alles mee begon te deinen met de dansende menigte.

Twee coole hoogtepunten uit een goed bestede avond!

Grtz,
Jeroen

Echt grappig!
Misschien is mijn beeld van Jazz niet zo up to date maar dat er in deze hoek bijzonder veel innovatie gebeurt met oa gebruik van andere elementen die niet zo gebruikelijk zijn (laptops met daarop van alles en nog wat) is wel verfrissend volgens mij.

Tof!

Hey,

hier nog 1 die ieder jaar gaat, zelfs voor het eerst ook nog een kaartje gekocht dit jaar :-) Die parkeergarage acties worden steeds moeilijker :-)

Ik heb de twee acts die je noemt niet gezien, klinkt cool! Vrijdag was echt om te huilen, ik heb het lang niet zo rustig gezien en de muziek viel ook zwaar tegen. Gister daarintegen was eeeeeeeeeeerg cool. Heb je Kenny Garret gezien, damn wat een drummer. Wat mij betreft is hij de 1 van de weinige jazz mannen van de nieuwe generatie die het helemaal snapt, hier en daar klonk het gewoon als Coltrane en Elvin Jones niet normaal!!!

Marcus Miller had idd ook een Mac met zo'n Oxygen keyboardje staan waar hij wat gevocode smaples doorheen speelde, wel erg vet!

Best kep secret voor vanavond is Soullive in de Paulus Potter zaal om 17.45, dit is echt een hele strakke jazz funk band, hammond, drums en gitaar en die gitarist is vaak erg cool bezig met allerlei effectjes, vocoders etc, aanradertje!

Have phun!

ik ben alleen vrijdag geweest en was niet super onder de indruk
tony allen was top maar slap publiek, carlcraig weird, recloose voor een half lege zaal aan de cardiologie
roots zelfde programm als paradiso ... mmmm
en overal rhodes, b4, mini's en clavinetjes !

soullive is goed btw

Van Marcus Miller kom ik mijn bed niet meer uit, Soullive volg ik al twee jaar, inderdaad leuke band. Ik heb vorig jaar Kenny Garret gezien, maar de richting waar hij zich nu in beweegt is niet meer helemaal mijn ding. Ik vond wel in het algemeen het 3-daags programma een stuk minder dan vorig jaar. Ik heb pas op het laatste moment besloten om te gaan...

Grtz,
Jeroen

was er gisteren...idd erg genoten van beady belle....ook meteen cd's gekocht...vallen een beetje tegen....absoluut te gek waren donnie en dwele......relax was leuk......deodato was cool.....en Ibrahim Ferrer was ook super..wat kan die man zingen zeg.......kortom; goed vermaakt... was wel een financiele aderlating...volgend jaar ga ik drie dagen...:D

het album van Dwele dat nu (eindelijk) uit is is echt een aanrader als je van neo-soul houdt.......soort combi van d'angelo en maxwell met een fikse dosis (goede) arrenbie...... me like, kan prima naast het nieuwe werk van the roots en common....

en ja, van bugge kan je alles gewoon blind kopen...

Soulive was niet normaal heftig (en warm)!!! En Joshua Redman wassuh... nou iedergeval goed genoeg om te bekijken, wel wat apart...

Ach ja, ik zeg al drie jaar dat ik niet meer ga, maar als de dagen dan weer naderen... ik begin maar vast met sparen :kont: .

Origineel geplaatst door olafmol
het album van Dwele dat nu (eindelijk) uit is is echt een aanrader als je van neo-soul houdt.......soort combi van d'angelo en maxwell met een fikse dosis (goede) arrenbie...... me like, kan prima naast het nieuwe werk van the roots en common....

vlak Donnie niet uit...vond m beter dan dwele...deed me denken aan Marvin Gaye....bleek achteraf niet zo gek; hij is een neefje van de man..:D

heb van zowel donnie als dwele de albums en ze zijn yummie..:)

kheb donnie hier ook wel liggen..ook niet te versmaden....maar toch heeft dwele veel meer een eigen sound dan donnie vinnik..donnie klinkt soms wel ERG als z'n grote inspirator Stevie W...... ook nog een leuke tip: Peven Everett.... vooral ook respect voor het feit dat ie al z'n albums in eigen beheer uitbrengt omdat ie nooit meer iets met een major te maken wil hebben, en reken maar dat de major's graag met em in zee willen

Origineel geplaatst door olafmol
kheb donnie hier ook wel liggen..ook niet te versmaden....maar toch heeft dwele veel meer een eigen sound dan donnie vinnik..donnie klinkt soms wel ERG als z'n grote inspirator Stevie W...... ook nog een leuke tip: Peven Everett.... vooral ook respect voor het feit dat ie al z'n albums in eigen beheer uitbrengt omdat ie nooit meer iets met een major te maken wil hebben, en reken maar dat de major's graag met em in zee willen

peven everett? staat genoteerd...dank..:)

neem aan dat je bilal ook al kent dan? is sinds zn opterden op NSJ vorig jaar mn absolute favoriet..lekker rauw...

enneh, als we dan toch offtopic gaan ;) :

www.oldschool.nl <---ahd vannacht radio2 opstaan IVM met laatste restje NSJ, en toen begon 'oldschool' ...ouwe funk, soul en electroachtige dingetjes...even naar de site gefietsd en kwam daar een berge streams tegen..plus alle uitzendingen met playlists on demand...erg fijn..:)

yups bilal is me bekend..erg vet....

als je dit soort shit graaft moet je eens de radio one streaming uitzendingen van gilles peterson's worldwide beluisteren..erg goed allemaal

Ik was er ook vrijdag, ik vond Jabba de Hut uhhh Solomon Burke zo kut,,, wat een platte entertainer zeg buhhhhhh.
Verder waren Ahmad Jamal en Common niet gekomen, dit waren voor mij toch wel de namen waar ik voor kwam.

Femi Kuti was wel vet trouwens, iedereen ging naar de Roots, maar die had ik al in Paradiso gezien dus dat boeide niet.

Maar vrijdag was toch geen slechte avond als je de juiste dingen eruit wist te pikken,.

Origineel geplaatst door MadR
er zijn uitzending via

http://www.omroep.nl/nps/jazz

er komt nog een hoop video on demand materiaal volgende week !!!

Ik heb carl gezien , deed vrijdag mee met francisco mora en zn band, (detroit experiment optreden ging nie door) ik vond het een erg teleurstellend optreden, vage electronische jazz die regelmatig gewoon te vaag en kaal was. Ook had ik het gevoel dat carl craig nou niet echt iets toevoegde, hij stond met zn nord lead te klote waar ie beetje ging improviseren met noise. :frons: waar ik wel enorm van genoten heb is roy hargrove en femi kuti, echt een geweldige show gaven die, afrofrunkkkk. :{ nog andere synthforumers daar van genoten?
(lama had eerst wel ff kunnen lezen)

solomon burke vond ik ook geen reet aan, hoewel hier blijkbaar heel veel mensen voor kwamen was dit niet echt aan mij besteed. de soul en blues (n dan heb ik het niet over de nummers maar de performance) was ver te zoeken bij dit michelin mannetje.

wie mij wel heeft verrast is jimi tenor, ik dacht dat het een geflipte scandinavier die af en toe op synths pielt. MAar meneer kwam met zn big band een supercoole show geven, en die gozer kon ook nog eens zingen alsof ie d'angelo was. (nou voor zo'n blanke nelis uit het noorden kwam ie een heel eind).

Uiteraard ging ik natuurlijk precies weer op vakantie in het verkeerde weekend :(, om een of andere reden heb ik afgelopen paar jaar iedere keer NSJ weer moeten missen... baal er wel van....
Ik zal trouwens eens kijken of ik wat kan vinden van die artiesten, ik ben benieuwd!

Maar in ieder geval tof dat je het naar je zin hebt gehad!

Back