Midi: 2x in, 4x out, hoe doe je dat?

SB-SIX

Ouwe rot
Hallo,

Ik heb een setup waarbij ik 2 apparaten midi wil laten versturen naar de octatrack, en deze moet dan 4 andere synths kunnen voorzien van midi signalen.
Volgens mij ondersteund de octa geen midi over usb als ik het goed heb, dus ik dacht aan een midi thru box met 2 inputs, maar die lijken niet meer te bestaan? Ik kom iedere keer uit op een phil reese maar daar staat bij dat het product discontinued is. Iemand een (betaalbaar) idee? Ik heb op dit moment wel een midi thru box met 1x in en 4x out, maar wil dus nog een extra input.

Groeten,

Stefan

Ik ga er vanuit dat de Octatrack 1 midi input en 1 midi output heeft.

Als je twee apparaten midi wil laten versturen naar de octatrack moet je daar een midi merger voor gebruiken.

Als je met de Octatrack vier apparaten wil besturen kan je een midi splitter gebuiken die van 1 input 4 outputs maakt.
Wat je ook kan doen is de apparaten doorlussen via de thru uitgang.
Je moet dan even uitproberen of je niet teveel vertraging krijgt.

Een ouwe Unitor-8 of AMT-8 heeft 8 in 8 out en kan ook mergen, routen, basaal filteren etc.
Eenmaal configureren met PC of Mac, kan daarna standalone draaien.
En kost tientjes.

Philip rees mergers komen hier nog wel eens langs voor een paar tientjes.

En thru boxen ook. Als je synths hardware thru out poorten hebben, dan kan je er een paar aan elkaar schakelen, en heb je minder thru poorten nodig op een splitter. Software thru ( dus via midi out van een synth) lijkt me wat problematischer.

Maar idd, een oude motu of emagic midi interface werkt prima als 8 poort thru box en/of merger. Motu midi express heeft presets, is geen pc nodig om als 8x8 merger in te stellen.

Leem/yamaha 2 x 4 / 1 x 8 midi thru is ook een koopje.

Als je een uitgebreide midi interface voor een computer hebt, dan kan je daar ook een merger en/of thru box van maken met programma midi-ox. Bv op een oude laptop.

Laatst gewijzigd:
Ik heb meen ik nog ergens een philip rees midi merger liggen welke ik niet meer gebruik. Staat nog niet te koop hier op het forum maar wilde ik wel binnenkort gaan doen....

Ik heb meen ik nog ergens een philip rees midi merger liggen welke ik niet meer gebruik. Staat nog niet te koop hier op het forum maar wilde ik wel binnenkort gaan doen....

gebruik t nooi
idd doepfer heeft ook midi merger kastjes / mn sytecno had die functie ook inzich
:engel:

raar eigenlijk dat er op veel hardware (sequencers) maar 1 in, out en thru zitten; een aantal van deze en een beetje fatsoenlijk in te stellen merge/thru-opties zijn eigenlijk wel essentieel voor het epi-centrum van een midi-based studio

Ik vind het raar dat er zo weinig ombouw-kits bestaan (0 peins ik) om midi-in-out via één usb poortje te laten gebeuren (mogelijk een tweede als 'thru' of hub, hub hub).
Simpel in te bouwen in al die synth's niet voorzien van usb.
Ikzelf ken te weinig van elektronica maar zou anders wel weten wat op de markt te brengen, hm.
:eureka: of :Z

die zijn er zat hoor
class compliant USB <> Midi I/O kabels doen exact wat jij zegt voor nog geen 3 tientjes

off topic: Audiocollage: bedoel je een Midi naar USB omvormer (en andersom), voor gebruik in een midi keten, zonder computer? Dus een midi hub om synths en controllers met standaard midi poorten te verbinden met gear met alleen een USB poort (USB controller), zonder tussenkomst van een pc met DAW of e.e.a. midi tooltje?

zoiets: http://www.kentonuk.com/products/items/utilities/usb-host.shtml ?

Is geen inbouw kit natuurlijk, en een dure oplossing.

Kabels gebruiken als INBOUW KIT ???

Waarom niet? Stekkers en kabels eraf knippen en dan aansluiten zoals je wilt. Je kunt de USB stekker gewoon vervangen door een socket.

Als je die $8 exemplaren van eBay gebruikt zit de elektronica er zelfs in een apart kastje halverwege de kabel bij, dus gebruik je alleen het printje dat daarin zit. Die dure exemplaren integreren dat vaak in de stekker dus die zijn wat lastiger te slopen.

Kabels gebruiken als INBOUW KIT ???
Waarom uberhaupt inbouwen?! Voor het usb tijdperk hing je er toch ook geoon en midi kabel aan? Nu neem je dezelfde midikabel maar dan met USB connector aan de andere kant. Waarom zou je dn in godsnaam nog willen modden met een "kit" (en dar heb je ook gelijk je antwoord waarom niemand dat nog gedaan heeft)

eeh , maar die simpele usb naar midi kabels werken toch niet zonder driver op een computer. Dit kan toch niet passief, kabel in een synth pluggen en dan midi over USB uitsturen?

Dat ligt aan de host, class compliant kabels werken op alle devices die midi over usb ondersteunen
Let wel de platte usb aansluiting is de host zijde, het dakje is altijd de usb device
De host moet software dragen om commandos te kunnen geven
Van device naar device gaat sowieso nooit werken natuurlijk, omdat er niks is wat stuurt......

Dus een midi keyboard kan je niet aansluiten op een usb connector van een synth, dat dakje<>dakje zonder stuursoftware en dat werkt niet

Back