Keyboard Combo aanrader? On stage/repetitieruimte

EbouE

Ingeburgerd
People,

misschien zit ik hier op de verkeerde plek in het forum, maar ergens anders wordt nauwelijks over versterking gesproken.

Ik ben op zoek (op termijn) naar een combo die voldoende power heeft om met een band mee te spelen on stage en in de repetitieruimte. Dik tevreden ben ik over mijn Animoog/iPad/Edirol UA 25 setupje aan een MIDI Keyboard van Novation en de Edirol heeft een goede stereo out. Ik gebruik met name groovy synths voor de baslijn en af en toe een leadlijntje/akkoordje. Animoog is schier eindeloos.. :)

Tweedehands op marktplaats ook niet veel te vinden. Wel evt een losse amp met een speaker, danwel actieve monitor...? Enige ideeen/bevindingen hieromtrent? Graag!

Groet! B

de rolandskb versterkers klinken beter, een goede rolandjazz chorus jc120 ook, alleen de bas is wat minder.
zou zelf toch gewoon voor 1 of 2 monitorsspeakers/pa gaan eventueel actief, fullrange liefst 150watt of meer met voldoende rendement speakers.
de peavy's klinken schel.
losse peavy eurosys of zo, a 150 euro en een oudere losse versterker met een klein mengpaneeltje, da's wat ik gebruik

Ik heb 2 actieve Mackie SRM-450 speakers, ook te gebruiken als floormonitor, Met een eenvoudige Tapco Mix 100 van een paar tientjes er tussen: gaat al jaren mee zonder gekraak en geeft het geluid goed door, zonder het al te veel te 'kleuren'!
De Mackies zijn wel een gesjouw, ondanks dat ze van kunststof zijn. En ondanks de gunstige dollarkoers, niet duur maar wel veel geld :-)
Ik zit er over te denken om voor live-situaties in-ear monitoring (met demping omgeving) aan te schaffen, omdat ik regelmatig last heb van mijn gehoor na optredens. Voorwaarde is dan wel dat er geluid aanwezig is (duhhh).

Ik wil het met een paar honderd euro bekeken hebben. Dat zal op tweedehands spullen uitkomen. Ik heb het idee dat ik met een actieve monitor meer lol ga hebben dan een combo. Qua geluid ben ik best een beetje zeurpiet (speel vnl gitaar en bas) en dus zal een minder gekleurde versterking in dit praktijkgeval waarschijnlijk een betere keus zijn?

Sommige actieve monitoren hebben aansluitingen L/R, maar dan ben je wsch ook aan je stand verplicht dit in stereo setup te gaan gebruiken? Of kan je ook prima 1 monitor gebruiken voor jezelf en toch de stereo doorsturen naar de PA.

Ja, dat laatste wat je noemt kan zeker. Ik doe dat via het mixertje: die heeft 2 monitor uitgangen en 2 main uitgangen, waarvan je de volume output afzonderlijk kunt regelen. Meestal neem ik 1 monitor mee, die dan aan 1 monitor out hangt. Nadel is dat, wanneer je zwaar 'panning' stereoeffect in een geluid hebt, er dingen wegvallen, in dat geval zou je ze beiden moeten meenemen. Aan de main out komt de verbinding richting de geluidsman, bijna altijd met 1 of 2 D.I.-boxen er tussen (die heb ik zelf niet, en ook nooit nodig gehad want iedere geluidsman heeft ze).

Meestal heb ik dan 1 monitor van mezelf met alleen mezelf erop (net als een gitarist die zichzelf via zijn eigen cabinet hoort) en 1 monitor van de geluidsman met een mix van de band erop.
Voordeel is, dat je onafhankelijk van een geluidsman jezelf harder of zachter kunt zetten.

Wat je overigens ook kunt overwegen, is een bascabinet. Correct me if I'm wrong, maar volgens mij klinken toetsen daar ook zeer acceptabel door.

By the way: je kunt ook 1 actieve en 1 passieve monitor nemen, die passieve kun je laten 'voeden' door de actieve, bij Mackie altans, kan dat via een aparte aansluiting voor 'doorlussen'. Een passieve is wat goedkoper, vandaar dat ik het nog ff meld.

Dank voor je input, ik dacht zelf nog iets te fixen met mijn Edirol L/R stereo out. Die kan ik meteen op de actieve monitor zetten, maar om die dan door te lussen gaat vaak niet. Ja, sommige basscabs zijn fantastisch, Bag End bvb. Met name die wat muzikaler gericht zijn ipv de 'snaptweeters' die erin gemonteerd zijn.

Back