Hoe versterk je keyboards on stage

Laandodeman

Symfomaan
Als je on stage gaat, hoe versterken jullie dan je keyboards? Wij willen gaan optreden met een PA maar dan hoor je jezelf niet goed, je zou dus monitoren moeten hebben. Maar je ziet ook veel keyboardists met een eigen versterker op het podium staan. Probleem daarvan vind ik dat je geen stereo hebt (ik wil mijn leslie lekker horen ronddwarrelen ....). Hoe doen jullie dat?

eigen mengpaneeltje meenemen met een stereomonitorsetje voor jezelf.

Doe dan eerst al je keyboards naar de di's en vanuit de di's link je ze naar je eigen mixer en kun je voor jezelf een fijnen mix maken.

voor de di's zou ik zo'n beringer di 800 gebbruiken , zitten er 8 op een rij in 19 ' formaat.
dan heb je geen last van allemaal losse di's en blijft het voor jezelf ook overzichtelijk van waar welk keyboard zit.

gegroet, ae-

Ha, zo leer je toch telkens weer wat nieuws. Wat is een DI?
Digital Input of zo?

En heb je ook een tip voor wat een goeie stereo monitorset is? Ik heb thuis een studio monitorset (Rokit 6), maar ik neem niet aan dat zoiets ook werkt?

Ik mik 3 toetsenborden in een mixertje, waarvan de main-out naar de band-mixtafel gaat.
Vanaf die band-mixtafel krijg ik de 'sum' (dat is dus alles wat de zaal in gaat, links en rechts, maar dan op een mono kanaal) terug, en die mik ik in kanaal 1 van een tweede mixertje.
Verder loopt er nog een stereo snoertje van mixertje 1, control room out naar kanaal 3+4 op het tweede mixertje.
Vanaf het tweede mixertje loopt het signaal naar mijn versterker en mijn eigen monitoren.

Als ik op mixertje 2 alleen naar kanaal 1 luister, heb ik het totale bandgeluid, en hoor ik zo'n beetje wat het publiek hoort. Dan weet ik ook hoe ik met mijn geluiden ten opzichte van de rest van de band zit.
Als ik naar kanaal 3+4 luister, heb ik alleen mijzelf in full-stereo.

In de praktijk staat kanaal 1 eigenlijk altijd open, en kanaal 3+4 staan er een beetje bij, om toch nog een kick te krijgen van je eigen stereo sound.

Nog een voordeel: ik bepaal zelf hoeveel signaal ik van de band-mixtafel richting mijn versterker en speakers stuur. Liever dat dan een signaal rechtstreeks mijn versterker in. Voordat je het weet heeft de een of andere sukkel mijn setje opgeblazen. En nu dus niet.

Ik heb hier 2 phonic mixertjes voor in gebruik, van zo'n 80 euri per stuk. Voldoen prima.

Ik gebruik een Motion Sound KB-3. Die heeft onboard buizen preamp en leslie voor mijn hammond (Stereo in). En daarnaast nog twee keer stereo in voor andere toetsenborden. Waanzinnig ding. Zwaar maar erg geschikt voor het podium. Overigens heb ik ook nog een Leslie 760 waar helemaal veel geweld in zit, maar die bewaar ik voor als we een keer echt op een groot podium staan.

Ik zou je sterk ontraden in stereo te monitoren, extra geluid is wel het laatste wat je wilt, live, tenzij je dus een zijdezacht singersongwriterduotje doet. Het doet er niet echt toe, in mijn ervaring, het enige wat telt onstage is dat je jezelf duidelijk hoort.

De suggestie met de onstage mixer is een absolute super tip! DOEN! vertrouwen op iemand anders die je monitormix doet, doe ik na 2 rampen nooit weer!

ik gebruik een Spirit Folio Notepad. Daar plug ik alles (stereo) in. De Main Outs gaan naar 2DI boxen om ze gebalanceerd te krijgen, en vandaar naar de hoofdmixer (meestal via een onstage XLR multicore kabel). De DIs hoeven niet als je een mixer met gebalanceerde outputs hebt. De FX send (mono) output gaat naar mijn onstage versterker. Ik stel de levels juist in voor de hoofdmixer, en kan dan met de FXsend knopjes, het level van iedere synth onafhankelijk regelen voor mijn onstage monitor. ZMet 2 mixers gaat t ook maar ik heb liever 1, das een ding minder om je zorgen om te maken :D

Mijn onstage versterker wisselt nogal. Speel ik alleen hammond en rhodes (met de Electro) en gaat het niet hard, dan gebruik ik m'n buizen Fender Bassman. Ik leen ook vaak een Laney Linebacker (cheap, slechte sound maar gaat niet kapot!) of een Yamaha MST100 (top klank!! ga ik ook kopen maar is helaas duur).

het allermooist is echter....Rhodesje in Bassman-en-verder-niks :D. De geluidsman redt zich maar met een microfoontje ervoor en ik lekker wapperende broekspijpen. :walker:

Ik gebruik een fullrange monitor (actief 300watt...deze) ze zijn dan best wel zwaar , maar ik heb altijd een goeie monitoring met die dingen .
Omdat de drummer mij ook goed moet horen heeft hij ook dezelfde staan met o.a mijn sampler/synth-werk vrij hard in de mix.
Zelf krijg ik een ander gedeelte van de mix , ik zing er ook bij dus krijg ik er ook de zang bij (van mezelf en van die andere zanger waar ik 2e stem mee zing) en mijn toetsen geweld natuurlijk .
Zonder deze monitors maar met backline spul van tenten zelf blijft het altijd tobben in al het gitaar en drum geweld.

Heb weleens bij een andere band gezien dat er 2 kleine monitoortjes op de synth zelf waren gemonteerd , heb je een perfect stereobeeld , maar het zag er echt niet uit :) dacht dat dat deze waren.
je kan natuurlijk ook voor inear-monitoring gebruiken , dat schijnt een stuk minder slecht voor je oren te zijn en je hebt ook een perfect stereobeeld , maar persoonlijk vind ik het niet echt lekker om met iets in me oren te spelen .

Origineel geplaatst door Laandodeman
En heb je ook een tip voor wat een goeie stereo monitorset is? Ik heb thuis een studio monitorset (Rokit 6), maar ik neem niet aan dat zoiets ook werkt?

Je zou het er in princiepe ook voor kunnen gebruiken , het is aleen meestal niet echt optreden bestendig al dan niet op de lange duur.
Een studio monitor is dan ook gemaakt om op af te mixen in een studio .

Laatst gewijzigd:
ik gebruik een 24 kanaals roland rack mixer die ik vooral voor mijn eigen setup (heb een vrij grote live rig) gebruik. De mainoutputs hiervan gaan naar een ander mengpaneel (met versterker ingebouwd) waar de PA op staat en waar tevens ook de microfoons van de zang (en backing voices) en tevens ook de output van de backingtrack/drummachine op staat.

Hiervan tap ik weer een output af die terug mijn roland in gaat. Ook tap ik de combo versterkers van de gitarist en de bassist af die ieder een eigen kanaal hebben op de roland. Op die manier maak ik een mixdown die ik alleen kan horen en de rest niet. Zo kan ik dus voor ieder bandlid het volume naar wens instellen en mijzelf horen. Ik heb een suboutput die ook als monitor device kan worden ingesteld, nadeel is dat ik geen externe effecten (dus externe effectkastjes) hoor op die bus (wat ik zeer onhandig en dom vind maar goed het is niet anders). Anders had ik die wel gebruikt ipv een loopback.

En dan gebruik ik dus tot nu toe gewoon een koptelefoon en later zal ik nog wel op in-ear monitoring overschakelen...

Heren helemaal eens met stage73...speel geregeld met mijn cover band,en geloof me jezelf horen is het belangrijkste wat er is!..dus geen gedreutel gewoon 1 of(in geval van meer keyboards)2 monitors(ik zing ook dus wil dat ook goed mee pakken;)...mijn advies niet te moeilijk doen als het makkelijk kan:)...jullie gaan los laan?...vertel en ik kom een keer kijken;)

Origineel geplaatst door Stage73
Ik zou je sterk ontraden in stereo te monitoren, extra geluid is wel het laatste wat je wilt, live, tenzij je dus een zijdezacht singersongwriterduotje doet. Het doet er niet echt toe, in mijn ervaring, het enige wat telt onstage is dat je jezelf duidelijk hoort.

Hangt er vanaf... Ik zou juist mijzelf graag in stereo horen omdat ik zo weet wat het publiek in ieder geval van mijn kant hoort. Dit is voor mij de enige manier om te checken hoe stereo effecten klinken en stereo dingen. Bij mij is het geluid echt in stereo gemixed waarbij dingen automatisch worden gepanned etc. Wel zo prettig dit ook daadwerkelijk tijdens het spelen terug te kunnen horen.

waarom is dat zo belangrijk om jezelf stereo te horen?...als al je keys stereo zijn geschakeld moet jullie Geluidsman dat toch op zijn mengtafel(mits genoeg kanalen)..kunnen bepalen wat het publiek hoort?:).....ben al blij de juiste noten te raken en voor mij hoeft dat niet in stereo;)......geintje! as always less is better:)

Origineel geplaatst door Slipperman
Hangt er vanaf... Ik zou juist mijzelf graag in stereo horen omdat ik zo weet wat het publiek in ieder geval van mijn kant hoort. Dit is voor mij de enige manier om te checken hoe stereo effecten klinken en stereo dingen. Bij mij is het geluid echt in stereo gemixed waarbij dingen automatisch worden gepanned etc. Wel zo prettig dit ook daadwerkelijk tijdens het spelen terug te kunnen horen.

Het zaal geluid .

Dat is iets wat je niet in de hand hebt als je op het podium staat en meestal totaal anders dan je podium geluid .
Er is een mixman/v voor die het zaalgeluid regeld , in princiepe ben je daar helemaal aan overgeleverd .
Het stereo beeld op het podium zal ook hoogst waarschijnlijk anders verlopen in de zaal evenals de gehele mix .
Op een podium waar links de gitaar staat te scheuren , rechts achter de bass staat te brommen , achter je de drums loos gaan , mag je uberhaupt blij zijn dat je jezelf in de juiste verhouding hoort.
Je mag ook blij zijn dat de mixman/v jouw een beetje normaal in de zaalmix gooit dat het publiek je uberhaupt hoort .
Echt een goeie mix op het podium en zaal vraagt ook eigenlijk om een mixman die de band en nummers kent .
Helaas zijn echt goeie mixmannen/v schaars , en bestaat het merendeel aan knopgeile nitwits zonder een spoortje van enig muziekaal gehoor . Maar hou ze altijd te vriend , iig tot na het optreden .
Die stereo efecten zou ik gewoon in de oefenruimte proberen hoe het klinkt , en niet live op een podium.

Iemand ervaringen met de Roland CM30? Twee van die kleine cube-jes naast elkaar als monitor in stereo?

Origineel geplaatst door bassio

Helaas zijn echt goeie mixmannen/v schaars , en bestaat het merendeel aan knopgeile nitwits zonder een spoortje van enig muziekaal gehoor . Maar hou ze altijd te vriend , iig tot na het optreden .

Helaas zijn ook goede muzikanten schaars. Het merendeel is aan muziek begonnen omdat ze anders niet aan de vrouw kwamen en ze doen het liefst hun eigen helden na. Over techniek moet je de gemiddelde muzikant al helemaal niet aanspreken.
Maar wij geluidstechnici houden ze altijd maar te vriend, in ieder geval tot ze de deur uit zijn, dan gaan we daarna wel lullen over hoe hopeloos ze waren.

Er lopen een aantal geluidstechnici rond op dit forum. Dus let ff op met hele vakgroepen beledigen.

On topic:

In een situatie met een zanginstallatie is het aan te raden eigen versterking voor keyboards mee te nemen, al dan niet stereo. Als er een PA en Monitor installatie aanwezig is is het aan te raden de monitor installatie te gebruiken. Geef heldere en duidelijke instructies aan de monitor technicus, veel zuur tussen muzikanten en technici zit in slechte communicatie.

Groet,
Allert

Waarom niet in-ear gaan? Aangezien je fysiek toch gebonden bent aan je keyboards (tenzij je een strap-on hebt, natuurlijk), hoef je niet zo'n duur Sennheiser-radiosysteem, maar kun je volstaan met iets dat een koptelefoonsignaal aflevert en een koptelefoon, of beter nog: oorpluggen die ook als oordoppen fungeren. Dan heb je gelijk ook geen last meer van het drumgeweld (dat overigens geweldig slecht voor je oren is, zeker als de bekkens zich op oorhoogte bevinden wat bij toetsenisten wel vaker het geval is vw. risers) en het ziet er niet al te slecht uit (koptelefoon staat vrij "nep").

Origineel geplaatst door Meinte37
Waarom niet in-ear gaan?

Ik heb een tijdje op deze manier gewerkt:

Al mijn instrumenten gingen een DI-box in. Van daaruit naar de tafel. De DI had een extra uit die ik naar een klein podium mixertje voerde. Vanuit de tafel kreeg ik de 'zaal-mix' die ook naar het mixertje ging. Eindresultaat was een monitormix met het zaalgeluid en mijn eigen partijen die ik zelf kon inregelen op het mixertje. Meestal tilde ik dan mijn eigen geluid dus iets boven de zaalmix uit. Kan ook heel pijnlijk zijn want je hoort ALLES wat je (fout) doet. Om dit verhaal te completeren ging de monitormix naar een in-ear systeem (ik was een van de eersten in NL die een op maat gegoten oordop kreeg met een 3-weg systeem, hoog-mid-laag). Ideaal!! Geen last van Animal op de drums of een gitarist die zijn Fender Twin eens even lekker op de proef wil stellen.
Ik heb wel eens voor de lol halverwege de set een van de oordopjes eruit getrokken. Ik schrok met helemaal de tering van de herrie om me heen. Gauw die doppen er weer in.....

De eerlijkheid gebiedt met wel te zeggen dat ik nu in een hele goede band speelt die helaas (nog) nul komma nul bekendheid geniet en daardoor regelmatig 'klein'op moet treden. Bij zo'n klein optreden is er simpelweg geen ruimte en/of budget om met een zaalmix te werken, laat staan een geluidsman. Dan ga je gewoon op het podium staan en je maakt er maar het beste van. Alle theorie over monitoring en dergelijke gaat daarbij niet op. In deze gevallen raad ik iedereen aan om op de helft van je normale volume te gaan spelen; kan erg goed zijn voor je muziek omdat je gedwongen wordt om goed te luisteren naar je maten.

Ik gebruik ook een onstage mixer. Een hele simpele rackunit (Behringer 1602), waarmee ik L+R naar de PA stuur en naar de monitorman. Bovendien heb ik zelf een monitorgroep waar ik dezelfde mix + clicktrack naar toe stuur voor de drummer.
Bewust gedaan zo, omdat ik dan niet afhankelijk ben van de geluidsman en bovendien kan het ook voorkomen dat er niet genoeg kanalen zijn. Nu gebruik ik maar twee kanalen F.O.H.
Echter als we met een eigen geluidsman spelen en er zijn genoeg kanalen zou ik liever alles apart naar de PA sturen, dan vertrouw ik toch liever de geluidsman. Hij kan beter horen wat er in de zaal gebeurt dan ik zelf.

geplaatst door Laandodeman
Ha, zo leer je toch telkens weer wat nieuws. Wat is een DI?
Digital Input of zo?

Een DI box is een Direct Input box. Te gebruiken om signaal van een keyboard of basgitaar zonder tussenkomst van een andere versterker direct op de zaal en/of monitor mengtafel aan te sluiten.

Een DI heeft over het algemeen een jack ingang en een daaraan direct paralelle uitgang voor een versterker. Dat is handig omdat de zaaltechnicus dan het pure basgitaar of keyboard geluid heeft en de bassist/keyboardspeler met zijn eventuele eigen versterker zijn eigen geluid kan bepalen voor op het podium.

De DI zorgt er ook voor dat het ongebalanceerde signaal van het instrument gebalanceerd word (check wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio) zodat het relatief storingsvrij over langere kabels kan.

Er zijn passieve en actieve DI's. Actieve DI's hebben phatoomvoeding nodig (of een batterijtje). (http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Input).

De meeste DI's hebben functies als 20 dB verzwakking (schakelbaar) en Ground lift (om brommetjes te helpen oplossen). Sommige DI's hebben een ingebouwde speaker simulatie (bijv Hughes & Kettner Red box), de DI word dan aangesloten tussen power amp en speaker !

Er zijn er goede DI's van bijvoorbeeld BSS, SCV, ASL/Synco en Klark Teknik. Die zijn niet goedkoop
De behringer kopieen van de BSS di's zijn redelijk zolang ze heel zijn. Vermijd de behringer stereo DI, die is al stuk als je er naar kijkt.

Voor veel kanalen maakt behringer 4 of 8 kanaals di's in een rack van redelijke kwaliteit.

Groetjes,
Allert

Back