Vreemde storing in Roland Digitale Piano

DarkChaos

just music
Hallo allemaal,

Ik weet dat dit niet helemaal de juiste plek is voor vragen over digitale piano's... maar als trouw forum lid wou ik het toch een kansje geven. Ik ben in het bezit van een vrij oude Roland Digitale Piano hp- 3500S welke ik gebruik in de woonkamer om af en toe wat akkoordjes op te checken, terwijl ik er vandaag op zat te spelen stopte m'n geluid er plots mee. Het begon hevig te vervormen net alsof ik hem door een distortion heen stuurde. Uitelijk bleef er niets over van het geluid.

Mijn vermoeden ging hier gelijk uit naar een opgeblazen eindtrap in het versterker circuit. Als ik de piano uit zet en daarna weer aanzet heb ik ca 10 sec goed geluid en dan valt het weer weg.

Maarr.. vreemd genoeg zijn er presets die wel normaal werken.

Piano 1 = Geen geluid
Piano 2 = Geen geluid
Piano 3 = Geen geluid
Harpsicord = Werkt
Clavi = Werkt
Vibrafone = Werkt
E. Piano 1 = Geen gluid
E. Piano 2 = Werkt

Als ik bv preset 1 (piano) pak hoor ik dus geen geluid, maar zet ik daarbij de Tremolo functie aan dat hoor ik pulserend (wel zwaar gedistort) toch het geluid. Zou een deel van de microprocessor van de piano kapot zijn ofzo? Ik heb al op internet gezocht, maar door de leeftijd van de piano valt er nog weinig te vinden.

Hoi,

Jammer dat er geen service manual voor te googelen is, ik kan hem niet vinden.

Dit is naar mijn beschijden mening dan al snel iets voor gevorderden of experts.

Wat opvalt is dat de presets die nog werken een polyphony van 10 hebben, de defecte presets een polyphony van 16

Dat doet vermoeden dat er 2 sound engines (met gedeelde componenten?)

Het zou zomaar kunnen dat er 2 sample roms zijn waarvan er 1 defect is.

-Gezien hij het 10sec goed doet en dan niet meer zou ik de ic identificeren (rom, processor etc) en de temperatuur meten van deze koud en na 1 minuut.

-check de voeding. spanningen en ripple

-Als er 2 roms zijn en ze gaan niet gelijk koken, check alle traces en support componenten.

-cmos 4000 logic ic's op de data bus tussen de roms en processor zet je beter ook boven op de verdachten lijst.

kan je niets vinden met een DMM en een teperatuur sensor dan kan je dieper gaan zoeken met een scoop.
Ik wacht even op je voortgang vooraleer verder ideën te spuwen ;)

Back