lfo output voltages

jwhagenbeek

Ouwe rot
verschillende modulaire synthbouwers hebben verschillende outputwaardes bij lfo's...
bijvoorbeeld doepfer heeft +2,5V/-2,5V veel andere hebben +5V/-5V. ik ben huiverig om deze zonder attenuator naast elkaar te gebruiken, is die angst terecht?

Je kan natuurlijk ook een VCA gebruiken...

attachment.php

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    43,6 KB · Bekeken: 155
veel vca's hebben geen potmeter erop, dat helpt dus ook niet
een eenvoudig plaatje met 5 of meer pots erop en jacks in/uit, zoiets
is er iets waarmee rekening te houden als je dat zelf maakt, bv hoe de 3 aansluitingspinnen van de pot aan te sluiten, of gebruik je er maar 2?
tips, ook tav beschikbare jack of bananen moduletjes zijn natuurlijk altijd welkom in deze
bv
http://www.modulargrid.net/e/tags/view/29
http://www.doepfer.de/a1831.htm
http://www.doepfer.de/a1832.htm
http://www.modulargrid.net/e/analogue-solutions-att4-attenuator

t schema voor een att is erg simpel en staat ook bij de doepfer a1831 al op de pagina, je gebruikt alle 3 de pinnen, als je van achteren naar de pot kijkt zit op het eerste pootje je input signaal, middelste pootje je aftap signaal en derde pootje is ground. is eigenlijk heel simpel te beredeneren als je naar de potmeter kijkt en je draait de potmeter zo dat je geen uitgangssignaal hebt dan moet het middelste pootje contact maken met 0 en als je vol uitgangssignaal wilt moet t middelste pootje contact maken met het pootje waar de input op staat.

Dan ga ik vandaag een beetje knutselen.....

Zal er veel verschil in 50k of 100k potmeter zitten?

Hangt af van de ingangsimpedantie van de module waar je het op aansluit, ik vermoed dat de meeste modules toch wel een "harde" oftewel een gebufferde CV verwachten dus zou voor zo laag mogelijk gaan, niet te laag natuurlijk, je wil de module ook niet te zwaar belasten.
Eigelijk zou je ze moeten bufferen met een opampie.

Je kan natuurlijk ook een VCA gebruiken...

attachment.php

ja maar een attenuator is net zo makkelijk en simpel... nou is natuurlijk wel het hele verhaal van modulaire synths "moeilijk doen om het moeilijk doen"

Je kan met een VCA natuurlijk wel veel meer dan attenuaten. LFO in de VCA Input en dan de VCA aansturen met b.v. een ADSR...

bij mij is het ook een mengelmoes nooit veel aandacht aan de voltages gesteld, en tot nu toe nooit iets zien roken :)

Nog even ter aanvulling / niet ter aanvalling ;)
Ik begrijp het punt van de prijs van attenuator vs. VCA - maar prijs is niet de enige factor natuurlijk.
Als je moet woekeren met ruimte in je modular case (en wie kent die situatie nou niet, zo af en toe ;)) dan zou ik in dezelfde ruimte liever een VCA (met controls, dat wel) hebben dan een attenuator.
Gewoon omdat je dan eerst kan patchen als ware het een attenuator, maar vervolgens ook weer voltage controllen (subtiel of niet) voor een extra dimensie in je patch.
En inderdaad, een VCA kan je voor meerdere doeleinden inzetten...

Maar terug naar de OT vraag; nee, dat maakt niet uit, je zult niet snel iets oproken.
De enige module waarbij ik dat ooit heb gehoord was een bepaald model van Plan B.

bljft het punt dat veel vca's geen pot erop hebben, dus hoe kan je dan bv regelen dat er meer of minder lfo signaal naar de osc freq gaat ( als daar alleen een potless input op over is ) ?
dan moet je toch ergens een regelbare spanning / statisch vandaan halen etc.
het blijft lastig, de oplossing van roland 100m systemen om overal 3 faders op te zetten was best handig eigenlijk, helaas is meestal 1 of hooguit 2 regelbare ingangen gebruikelijker heb ik de indruk.
daarom een beetje rackruimte voor een rijtje att. bevorderd het subtiele afregelen wel vind ik

De meeste VCA's die ik ken hebben wel degelijk controls. Maar ik schreef het er niet voor niets (tussen haakjes) bij in mijn post.

Klopt, bij de 100m is er extreem goed over nagedacht. Mixers en attenuators op bijna elke module.
Maar ook Asys heeft het (op dit punt, let op de haakjes!) goed begrepen.

Back