Laagste twee octaven D70 ineens dood....

wouterjong

Nieuwkomer
mijn Roland D70 vertoont ineens kuren. (En mijn kinderen bezweren dat ze er niets mee hebben gedaan wat niet zou mogen).

De laagste drie octaven geven ineens geen sjoege meer, uitgezonderd twee toetsen (E en F) in de meeste rechtse van die drie.

De rest geeft geen geluid meer, met geen enkele preset, niet uit de kast, noch uit de kaart.

Kan iemand mij vertellen wat hier de vermoedelijke oorzaak is?
En of ik dat zelf nog kan verhelpen?

ik hoor het graag.
wouter

(n.b. ik ben nieuw op dit forum. ik hoop dat ik zo de juiste lieden aanspreek.)

Denk het niet brz. Heb toevallig onlangs een D-70 opgehaald met exact hetzelfde probleem. Ben er nog niet aan toe gekomen dit uit te zoeken, maar het zal ongetwijfeld een hardware probleem zijn en zeker geen software probleem. Een factory reset heeft nml. niet geholpen.

Bijna zeker weten zit het probleem in het contactboard onder de toetsen.
Helaas is dit niet echt een board maar een stuk folie waar de contacten op zitten geëtst en de bijbehorende diodes.
De aanhechting van deze folie naar de volgende folie heeft losgelaten en is niet meer te herstellen.
Bijkomend probleem: Niet meer te bestellen dus waarschijnlijk kun je dit probleem niet meer herstellen.
Vervelend om te horen maar het is niet anders.
Ik heb het ook niet meer op voorraad liggen.
Toevallig een maand of twee geleden allemaal opgegaan bij een aantal herstellingen.

Hopelijk kun je wat met dit antwoord.

Niet te herstellen of erg duur om op te lossen?
Kan me niet voorstellen dat er geen oplossing denkbaar is.

Deze folies zijn niet meer te bestellen bij Roland (voor zover ik weet).
Dat betekend dat je dit probleem niet meer kunt oplossen.
Of er moet inmiddels iemand zijn die deze folies in produktie heeft genomen maar daarvan is bij mij niets bekend,...

Even ter bevestiging dat Mike zijn diagnose spot on was in mijn geval:

RolandD70ContactBoardFailure.jpg

is dat niet te plakken ?

Het materiaal dat contact moet maken ontbreekt. Ik denk niet dat dit te repareren valt tenzij je nieuwe onderdelen gebruikt.

vallen die zwarte staafjes niet gewoon op elkaar als je iets opschuift?
en lijmt , ook aan de zijkant.

uh wat voor een materiaal zit er dan tussen ?

Aan de uiteinden van de kabel liggen de contacten bloot. Door de rest van de kabel zitten de contacten IN de kabel.

Nu zit er aan de uiteinden geen stukje meer dat bloot ligt. Dat materiaal is weg (blijven plakken aan de andere kabel waarmee contact gemaakt moet worden). Kortom, geen materiaal meer dat contact kan maken.

Is dit niet met zilverlijm te fixen. Het lijkt me dat deze contactstrips ooit gemaakt zijn door een zilverpasta/zilverlijm te zeefdrukken.

De goedkoopste manier om het te proberen lijkt me deze: klik
Ik heb het spul zelf ook en het werkt prima.

Back