Laagste twee octaven D70 ineens dood....

De goedkoopste manier om het te proberen lijkt me deze: klik
Ik heb het spul zelf ook en het werkt prima.

Op 16/04 het goedje besteld en vandaag (25/04) het goedje ontvangen. De D-70 opengemaakt. Keybed verwijderd. Met tape en een scherp mesje de contacten opgeplakt en het goedje er op gesmeerd (beide kabels).

Resultaat: ;{

Heeft helaas niet geholpen. Het goedje kost niet veel en komt vast nog wel een keer van pas.

Ik zie niet zo goed wat dat allemaal voor n materiaal is, maar als je een beetje goed bent met SMD-solderen moet dat wel te verhelpen zijn, mits het degelijk koper is natuurlijk. Zelf wat kabeltjes eraan maken is niet echt een hels karwei normaal, toch?

Ik zie niet zo goed wat dat allemaal voor n materiaal is, maar als je een beetje goed bent met SMD-solderen moet dat wel te verhelpen zijn, mits het degelijk koper is natuurlijk. Zelf wat kabeltjes eraan maken is niet echt een hels karwei normaal, toch?

Plastic membranen valt niet zo gek veel aan te solderen!

Vandaag begonnen met een nieuwe poging de contactbanen te repareren. Dit keer met zilver verf. Het lijkt goed te gaan. De contacten van het kleine membraan werken weer! Morgen het andere membraan onder handen nemen. Cross my fingers!

oh natuurlijk, plastic + de warmte van een soldeerapparaat = probleempjes. Waarmee had je het dan trouwens eerst geprobeerd? Mij lijkt dat dat met een goedje als caikote-44 op te lossen moet zijn...

Heb het eerst geprobeerd met een goedje van eBay waar Nisei op wees. Dat blijkt niet (genoeg) te geleiden. Probeer het nu met conductive silver. Lijkt beter te gaan.

Pak van mijn hart, Frank :-)

Zou zonde zijn om de synth weg te gooien omwille van zo'n 'detail'

Laat me het eindresultaat weten !

Jullie kennen vast wel die goed nieuws/slecht nieuws verhalen. Je weet wel, je baas komt bij je en zegt:"Ik heb goed nieuws en ik heb slechts nieuws. Het goede nieuws is: we kunnen niet zonder jou. Het slechte nieuws is: we gaan het toch proberen!".

Hier komt mijn goede nieuws/slechte nieuws verhaal:

Het goede nieuws is: de contacten op beide membramen lijken (op basis van metingen met de multimeter) weer goed te werken! Dat silver paint werkt blijkbaar wel in tegenstelling tot het goedje uit Hongkong (dat incl. verzendkosten minder kostte dan de silver paint!).

Het slechte nieuws is: een eerdere "reparateur" heeft meer schade aangericht dan dat ik in eerste instantie had gezien. Het lower connector board assy mist een pootje.
Het kleine membraam, die het signaal van de voorkant van het keyboard assy naar de achterkant transporteerd wordt met een connector in het connector board gedrukt. Dat is een behoorlijk fragiele connector.

Ik zal Roland een berichtje sturen om te vragen of dat onderdeel nog wel leverbaar is.

Kun je daar eens een foto van maken? Met een beetje geluk is dat een generieke connector en nog te koop bij Conrad of dergelijken.

Lijkt me sterk!

Attachments

• 20130512_105214.jpg
    20130512_105214.jpg
    26 KB · Bekeken: 72
http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/0224630/Veerlijsten

Hier staan er best wel wat van dat soort connectoren, weet alleen niet welke je precies nodig hebt...

[EDIT] hoewel, t is een klemconnector hè? Dat wordt al lastiger...

Maar, ik weet niet hoeveel polen dat ding heeft, maar kun je niet zelf een nieuwe kabel eraan maken? Gewoon solderen dus...

Goed nieuws! Het board is leverbaar (± € 11,-) en is inmiddels in bestelling. De kans is groot dat ik deze week het board binnen heb en kan testen of het D-70 klavier weer werkt!

Na eerst het verkeerde onderdeel te hebben ontvangen heb ik vandaag (eindelijk) het juiste onderdeel binnen gekregen. Korte kabeltje aangesloten op het nieuw boardje en doorgemeten. Alle contacten gaven een goed signaal. Het zaakje in het D-70 gemonteerd en helaas nog steeds niet het gewenste resultaat.

Ik ga er geen tijd meer aan besteden!

Back