Akai S3000XL: sustain loops programmeren binnen een sample

raabje

Korg Gadget!
hallo SF,

Ik zoek me echt een ongeluk in de handleiding, maar ik kom er niet uit.

Ik zoek op mijn Akai CD3000XL (=S3000XL) de functie om binnen een sample een korte loop te maken t.b.v. sustain, dus als je een toets ingedrukt houdt, de sample op dit deel blijft loopen totdat je loslaat.

Ik heb helaas geen tools op de PC, het enige wat ik kan doen is samples op een zip disk zetten (met een USB zip drive), en deze dan via de SCSI zip drive van de sampler inladen. Zover ik weet kan je alleen met MESA of Millenium Akai programs editten, maar ik heb dus geen directe SCSI verbinding met de PC.

Programma's moet ik dan op de sampler zelf maken.

Samples op sample-cd's hebben wel zo een sustain loopje binnen de sample.

Loop functie is het niet, deze knipt alleen audio voor en achter de loop points weg.

Is er iemand die dit toevallig weet?

Uit m'n hoofd (Ik heb een S3000XL maar gebruik hem al even niet meer)
Loop maken in de Loop Page (Sample>Edit>F3 Loop).
Time op 9999ms hetgeen hold is en voila een sustaining loop. (Pag. 133 S3000XL Manual)

-- Warner

Edit: Getest op de S3000XL en werkt zoals beschreven:)

Laatst gewijzigd:
hey, bedankt voor de uitleg! Ik heb de manual gelezen in de bus vanochtend, ik snap het nu beter.

Alles instellen op sample niveau, het is dus geen instelling in het program. Loop op hold zetten, loop start en eind bepalen, en dan ook nog bij playback type "loop in release"of "loop until release" aanzetten.

Mooi! Ik wil de Akai vooral als synth gebruiken, met rauwe waveforms. Vanavond weer verder klooien.

Leest hij geen loop punten in van bijv Soundforge? Dat doet mijn Spectralis wel...

Ik dacht gisteren nog dat de sustain loop points in het program opgeslagen worden, maar dit is dus niet zo, het zit in de sample zelf. Dan zou Soundforge moeten werken.

Ik dacht dat Wave gewoon een simpel format was zonder verdere info?

Ik sla een sample op in 16 bit, mono, als wave, en sleep deze in Translator naar mijn zip disk, de sample wordt dan omgezet van Wave naar Akai format. Zou mooi zijn als de looppoints die in een audio edittor gemaakt zijn deze conversie "overleven" . Loop point begin en eind instellen is niet al te leuk werk op de Akai, veel gedraai aan het datawheel. De CD3000XL mist de knoppen met cijfers 0 t/m 9.

Het werkt, sustain loop m.b.v. hold. Bedankt voor de tip!

Volgende uitdaging wordt fatsoenlijke looppoints bepalen, op de sampler blijft het een beetje gokken, ik krijg tot op heden alleen pulserende en knetterende sustain loops (met loop until release)

Hoppa/
Wat bedoel je precies met wat je nu nog moet bepalen? Ik snap niet wat je bedoelt...

Ik bedoel hoe je tot goede loop start en eind punten komt voor een sustain deel in een sample. Ik zit nu in Wavelab wat te experimenteren met logische loop start en eind punten. De klank moet op een natuurlijke manier aanhouden zonder al te grote pieken of pulsen. Zoals een oscillator in een synth. Ik wil niet horen dat het een loop is als ik een noot aanhoud.

Misschien zit het meest bruikbare deel in het sustain deel van de ADSR envelop, zo op drie kwart van de klank? En misschien werkt het met single cycle waves beter, dat lijkt me een klank met slechts 1 expressie zonder uitschieters. De hele cycle is dan de sustain loop. Of van een langere sample die duidelijk wegsterft, dan pak je een deel dat wat zachter en vlakker is.

Ik moet me er nog in verdiepen, het is allemaal nogal nieuw. Op de Akai kan het ook, maar de wave vorm is op het display 1 vage vlek, en looppunten bepaal je door de lengte en het startpunt in de stellen met het datawheel, dat gaat me te langzaam.

** edit ** net een sample met loop points op zip disk gezet, de Akai maakt van een sustain loop toch iets heel soepels. De puls cq. knetter in Wavelab is weg. Sample Magic...

Echt te gek dit, de Akai is met wat fantasie een rompler geworden, of met de juiste rauwe waveforms een VA. Dit gaat verder dan simpel een sample triggeren. Modulatie kan ook prima met 2 LFO's. Op mijn Roland S760 begin ik er nog niet aan, die gaat nog eens stuk dieper dan de Akai.

Laatst gewijzigd:
Inderdaad :P

Maar als ik dan toch nog geld wil pompen in oude samplers, dan lijkt een filterbordje voor Akai me mooier... 12 db LP filter klinkt in mijn oren wat gruizig. Zal voor beats goed werken. Akai filter schijnt toch wel de sound van de 90's te zijn.

De ideale bron voor verse waveforms voor de sampler wordt straks een MS20 mini, ik was van plan daar op in te zetten (1 keer in mijn leven wat nieuws kopen ipv spul uit de uitverkoop), filterbord en flashrom en nieuw EL folie moet nog maar even wachten.

En voor de prijs van een filterbord koop ik een hele EMU, dit zit vol met filters. Dillema's...

Gewoon ergens een single cycle waveform map vandaan halen, worden er genoeg gratis aangeboden....kan je erg veel leuke dingen mee doen.

Ik heb er inmiddels al een boel binnen, via een oud SF topic wat download links gevonden die nog werken.

Echt leuk dit, ik had een MC505 die ik heb weggedaan omdat ie zo ontzettend slap klinkt, met de Akai kan ik die standaard Roland rompler engine (JV1080 e.d.) een beetje nabootsen met 1 tot 4 tones (=oscillators).

Het kan inititiele blijdschap zijn hè... hopelijk ben ik over een paar dagen nog zo enthousiast.

workflow is dan:
- samples maken of single cycles pakken
- in wavelab loop points maken
- sample opslaan
- met Translator een sample op zip disk zetten (Translator maakt van de sample direct een standaard Akai programma)
- op de sampler verder editten, of met Sounddiver verder parameters tweaken

Loopen is een kunst.
Ik ken maar 1 software-pakket dat daar écht goed in was. http://www.antarestech.com/products/infinity.shtml

Loopen op 1 cycle klinkt, zelfs met gesamplede synth-geluiden, ontzettend steriel.
Ik heb de indruk dat je niet helemaal met je CD3000 bekend bent. (Ik bedoel dat vriendelijk)
Bij het instellen van de loop zie je links op je display de hele sample in overzicht, rechts resp. het begin en eind van je loop. In principe probeer je begin en eind van je loop op ongeveer dezelfde 'hoogte/amplitude' van je gesamplede golfvormen te krijgen zodat je geen klicks krijgt. Daar is die rechterhelft van je display prima voor. (0-doorgangen zijn het eenvoudigst en kan de 3000 zélf vinden met 'FIND'.

Datawheel editing begin je met 'grof' : + en - in je 'at' en 'lng' veld veranderen de resolutie van je scrollwheel. Als je in de buurt komt '-' gebruiken en scrollwheelen voor het fine-tunen. Nog niet helemaal tevreden dan X-FD gebruiken (let op, destructief!)

Mooi dat je deze machine onder de aandacht brengt. Ja, ik heb ook Kontakt (3) en de Creamware S5000 maar als ik eerlijk ben vind ik hands-on met de S3000 nog steeds een prettige ervaring.

Als je dit allemaal al wist dan heb ik toch een leuk kwartiertje met m'n S3000XL gehad :)

-- Warner

De Akai staat hier al een tijdje, ruim een jaar of langer denk ik, ik heb me er nog nooit goed in verdiept, alleen sample cd's ingeladen met drum sounds en af en toe synth samples. Ik ben er nu een dag of 2 serieus mee bezig, dus wat je zegt klopt :)

Ik vind het nu wel leuk worden om het maximale uit oudere gear te halen, is een beetje een hobby op zich geworden. Ik vind samplers een stuk interessanter dan een gemiddelde synth, Die bakken hebben op de 1 of andere manier een eigen karakter.

Datawheel en die finetuning had ik ondertussen ontdekt, toch bedankt! Alle tips zijn meer dan welkom. Ik zal die loop functie dan nog een kans geven....

Ik zal Antares Infinity eens checken, de demo downloaden --> edit, helaas alleen MAC zo te zien

Back