Yamaha EX5 versus Korg Karma

polypenko

Nieuwkomer
Wil na jaren niets doen (in de muziek) weer iets gaan doen met een Midi Keyboard en
mijn Pc.

zat te denken aan de Korg Karma of ev. een Yamaha EX7 of de Ex5 of een Masterkeyboard

met de ex5r.

hoor graag welke synthesizer jullie adviseren?

(moeten goede strings en brass in zitten maar uiteraard ook de andere geijkte presets.)

kom uit de Sympho hoek, dus Moog achtige sounds / warme strings hebben een pre.

indien andere synthesizers/modules zijn aan te bevelen daar hoor ik dit graag incl. de onderbouwing.

vast bedankt.

groet

Marty

Hi Marty,

Het zijn wel twee hele diverse boards, de EX7 heeft zowel FM synthese en samples, de karma is puur een rompler. Over de EX7 kan ik je qua geluid niks zeggen. Zelf heb ik wel een Karma en een Yamaha S90. Ik heb een recentie van beide geschreven op dit board:

https://www.synthforum.nl/reviews.php?op=showcontent&id=19
https://www.synthforum.nl/reviews.php?op=showcontent&id=20

Ik heb de Karma al wat langer en het is echt een aanrader, zeker voor de schrapprijzen waar je ze nu tweede hands al voor kan kopen. Qua sound moet ie het toch afleggen tegen de S90, welke ik pas heb en eigenlijk steeds enthousiaster over wordt, het geluid is van veel presets veel voller van klank. Wat strings en brass aangaat zijn ze wel aan mekaar gewaagd, ik denk dat de Karma het misschien net wint qua strings en pads, aangezien er meer diverse soorten in zitten, maar bijna alle andere sounds, orgels, pianos etc. klinken veel beter op de S90. Voor de S90 is het ook mogelijk een FM synthese of physical modeling synth uitbreiding aan te schaffen. Maar de prijs van de S90, zo'n 2000 euro, zal niet snel gaan zakken, en 2de hands kan je het vergeten, aangezien de S90 in januari dit jaar uitkwam.

Ik heb veel synths bekeken voor ik mijn geld uitgaf, en heb van beide geen spijt. Analoge synths kan ik niet echt warm voor lopen aangezien ik geen dance muziek maak (luister er wel veel naar :) ) Maar dan zelfs kun je met een Karma en een S90 echt de mooiste trance maken.

Had dit toevallig net opgenomen klinkt zeeer vet..! Denk dat de meeste niet verwachten dat dit uit een S90 komt!

Laatst gewijzigd:
@shappy

Sorry maar ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt hoor.
De EX7 heeft geen FM synthese en kan ook geen PL expansionboards aan hoor.

De EX5 grote broer trouwens ook niet. Maar daar zitten meerdere synthese vormen in.

@polypenko

De Karma is afgeleid van de Triton en heeft dezelfde sound engine.

Het verschil in geluid moet je gewoon zelf gaan checken want de een vind de EX5 niks en de andere de Karma niet.

En als je al die toeters en bellen van de Karma niet wilt (de Karma engine) kun je ook voor de Triton rack gaan.

Of is de Motif rack helemaal jouw ding.

De Karma is tweedehands nog duurder als de EX5 omdat hij nieuwer is maar qua mogelijkheden zit het redelijk dicht bij elkaar. En tweedehands EX5 zit al zo rond de 1000 terwijl de Karma rond de 1400 zit. Wat dan wel uitmaakt zijn de expansions.

En die S90 is eigenlijk gewoon een Motif met extra piano's erin. (kort door de bocht) Maar die nieuwere bakken gaan nog voor meer dan 1700 de deur uit.

Maar als je presets wil dan is het simpel. Of een Triton of een Motif. Maar dan kan een XV5050/5080 ook makkelijk.

Een Karma is meer een componeer synth en de EX5 meer een synthesizer dan een presetbak.

Ideaal zou een keyboard versie zijn en van de rest een rack versie. ;)

Heel mooi gesproken Fuse! M.a.w. helemaal mee eens.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een Roland XP80, die is als het goed is ook goedkoper dan een Korg Karma. ;)

Je had gelijk, ik dacht het ergens gelezen te hebben, maar EX7 zit inderdaad geen FM in.

Ik vind persoonlijk Roland wat achterblijven bij al deze, ik heb een tijdje de XV5050 thuis gehad, maar deze moet het zeker afleggen tegen de motif sounds. Zelf heb ik een JV1080, die doe ik voor geen goud weg, want er zitten veel gebruikte en leuke samples in, maar ik was wel vrij teleurgesteld dat de eerste 3 banken in de XV gewoon de 1080 presets zijn, niks aan veranderd, dus voor mij persoonlijk was er weinig meerwaarde. De sounds klinken voller en warmer in de Motif set, en met een karma is weer meer mogelijk, dus ik zou het toch in deze twee zoeken.

Roland is laatste jaren wat inder innovatief. Een Yamaha of Korg Triton/Karma module/synth welke respectievelijk zijn uit te breiden met diverse PLG of EXB expansies is een fijne basis.

Prijstechnisch kost een tweedehands Karma netzoveel als Motif Rack nieuw met tweedehands masterklaviertje.

Back