[Feedback gevraagd] Demo verbetering (DM-style)

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Ik ga mezelf eens voor de leeuwen gooien...

Ik heb onlangs een demo'tje gemaakt, normaal laat ik het mixen liever over aan mensen die er verstand van hebben, maar door tijdsdruk heb ik het (voor de 1e keer) uiteindelijk zelf gedaan. Ik zou graag eens jullie mening willen horen m.b.t. de overall balans en wat er in jullie optiek beter/anders zou kunnen (mix, arrangement).

De band betreft een driemans formatie waarbij ikzelf de zang en electronica doe en de gitarist en bassist de dingen met snaren.
Alles is in ongeveer een maand opgenomen met een ProTools setje van zo'n 13 jaar oud (PTLE 6.5 + Digi001 met Waves Gold 3.5)
Gitaar opgenomen met Line 6 POD Pro, bas met Line 6 Bass POD (alleen als DI gebruikt, geen emulatie)
Zang opgenomen (in de slaapkamer...) met een Røde NT2 (1e generatie) en sE Reflexion Filter Pro, direct op de mic preamp van de Digi001.

Signal to noise

http://soundcloud.com/magnusmachina/signal-to-noise

Gear used:
Drums: ER1-mkII, DX200
Synths: Nord Modular, Juno 60, MS20, M-Tron Pro

Days without hours

http://soundcloud.com/magnusmachina/days-without-hours

Gear used:
Drums: ER1-mkII
Synths: Nord Modular

Halfhearted

http://soundcloud.com/magnusmachina/halfhearted

Gear used:
Drums: ER1-mkII, DX200
Synths: Nord Modular, RS7000, M-Tron Pro

Ter leering ende vermaeck... Ben benieuwd naar de feedback, bedankt alvast!

Vette tracks! Ik kan het zeggen dat de vocals bij de eerste track niet goed uit de verf komen, die zijn te zacht opgenomen en daardoor kan ik moeilijk verstaan wat je zingt. Met de opname-setting wat je hebt moet het goed kunnen (ik heb dezelfde mic en reflection filter en krijg een crystal-clear geluid). Ik denk dat het door de EQ komt, je moet het laag flink uithalen en wat "air" toevoegen, en eventueel de antares warm plugin om het geluid van de stem te "verdikken".

Over de zang: als je zo lage tonen in de functie "neutral" zingt heb je veel ademsteun nodig om jezelf verstaanbaarder te maken.

Ondanks het bovenstaande heb ik met plezier geluisterd en zou zeggen post meer van deze!

Thanx Pablo!

De 1e track is inderdaad behoorlijk zacht opgenomen om het "korte afstand effect" te benadrukken. Ik heb de CVT richtlijnen daar een beetje verwaarloosd en weinig op ademsteun gelet, goed gehoord... ;-)

Ik heb op de zang eigenlijk nergens ge-EQed en gelaten voor wat het was (wel de laag-af filter van NT2 gebruikt), alleen compressie met Renaissance comp. Maar ik kan inderdaad nog eens kijken of er nog wat te weg te snijden is in het laag. Wat air betreft, bedoel je dan > 8000 KHz paar dB toevoegen?

Het verdikken van de vocals blijf ik lastig vinden, iig met de plugin set die ik heb. Ik heb het geprobeerd met doubletracking maar kreeg dat niet echt juist, bleef gekunsteld klinken. Wellicht ga ik toch eens kijken voor een (buizen) micpre, om e.e.a. wat op te warmen. De Antares plugin heb/ken ik niet, maar zal er ook zeker eens naar kijken!

Bedankt voor de tips! :halleluja

Paabs is weer net op tijd terug van vakantie, inderdaad eerste track vocalen te zacht, wel heel leuk gedaan allemaal.

Zoo zang én alle synths / electronica.. je bent vast druk(ste) baasje van de band! respect
Ga dat eens ff luisteren vanavond, ben benieuwd, band + electro vind ik altijd interessant :) zeker met de gear die ik zie, nice

inderdaad eerste track vocalen te zacht, wel heel leuk gedaan allemaal.

Thanx, ik zal toch nog eens naar de balans gaan kijken!

Zoo zang én alle synths / electronica.. je bent vast druk(ste) baasje van de band!

:D da's zeker... Vooral live wel een uitdaging, ben altijd gewend om als zanger vrij over het podium te huppelen. Aan knoppen draaien, spelen en zingen tegelijk is ff wat anders!

Thanx Pablo!

De 1e track is inderdaad behoorlijk zacht opgenomen om het "korte afstand effect" te benadrukken. Ik heb de CVT richtlijnen daar een beetje verwaarloosd en weinig op ademsteun gelet, goed gehoord... ;-)

Ik heb op de zang eigenlijk nergens ge-EQed en gelaten voor wat het was (wel de laag-af filter van NT2 gebruikt), alleen compressie met Renaissance comp. Maar ik kan inderdaad nog eens kijken of er nog wat te weg te snijden is in het laag. Wat air betreft, bedoel je dan > 8000 KHz paar dB toevoegen?

Het verdikken van de vocals blijf ik lastig vinden, iig met de plugin set die ik heb. Ik heb het geprobeerd met doubletracking maar kreeg dat niet echt juist, bleef gekunsteld klinken. Wellicht ga ik toch eens kijken voor een (buizen) micpre, om e.e.a. wat op te warmen. De Antares plugin heb/ken ik niet, maar zal er ook zeker eens naar kijken!

Bedankt voor de tips! :halleluja

Mooi dat je ze herkent! Heb je eens de workshops gevolgd? Het is zeker een aanrader! :okdan:

Ik zou als ik jou was gewoon eerst EQ en dan compressen, later de antares warm (of iets dergelijks, van de waves plugins kun je ook wat mee). Doubleren zou ik ook niet zo gauw doen, het is namelijk niet nodig bij deze tracks.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles weet wat stem-mixen betreft, wat ik zeg is dus een ABC start en later kun je meer doen (effecten, panning, harms, etc).

Mooi dat je ze herkent! Heb je eens de workshops gevolgd? Het is zeker een aanrader!

Ja, sinds een maandje of 10 heb ik regelmatig les (bij Vocal Center) om mijn techniek te verbeteren. Ik moet zeggen dat dat al veel verbetering heeft gebracht en inspireert ook om andere benaderingen te zoeken m.b.t. de vocals. Nog wel een weg te gaan, maar d'r zit iig een stijgende lijn in!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles weet wat stem-mixen betreft, wat ik zeg is dus een ABC start en later kun je meer doen (effecten, panning, harms, etc).

Zing jij je harmoniëen er bij of gebruik je er wel eens plugins voor? Ik heb wat geëxperimenteerd met de Waves pitch plugin, maar dat was 'm niet echt...

Ik vind je een mooie stem hebben. Je mag de vocaal wel harder inmixen.

Thanx, ik ga idd de balans eens opnieuw bekijken!

Ja, sinds een maandje of 10 heb ik regelmatig les (bij Vocal Center) om mijn techniek te verbeteren. Ik moet zeggen dat dat al veel verbetering heeft gebracht en inspireert ook om andere benaderingen te zoeken m.b.t. de vocals. Nog wel een weg te gaan, maar d'r zit iig een stijgende lijn in!

Zing jij je harmoniëen er bij of gebruik je er wel eens plugins voor? Ik heb wat geëxperimenteerd met de Waves pitch plugin, maar dat was 'm niet echt...

Het beste is dat je de harmoniëen zelf gaat zingen, met de pitch-autotune klinkt net niet inderdaad. Je kunt ook een vocoder onder zetten (een techniek die ook vaak wordt gebruikt) maar dat is een kwestie van smaak, persoonlijk ben ik niet een voorstander van... :)

Over de CVT, ik volg dus de Sofa cursussen (3 of 4 dagen eens in de 3 maanden, met een groep) en er zijn inderdaad verbeteringen. Ben benieuwd naar meer materiaal.

Bij Halfhearted zitten er idd wat vocoders onder, maar dat is dan meer voor het effect dan om daar echt harmoniën mee te creëeren. Vind ik nl ook leuk om live te doen, i.p.v. op tape e.e.a. mee te laten lopen. Maar bij de harmoniëen die ik zelf zing heb ik vaak het probleem dat het qua klankkleur en timing vaak te sterk lijkt op de mainvocal en dus lastig in te passen is.

De Sofa cursussen ken ik niet, wel interessant om een aantal dagen achter elkaar er mee bezig te zijn, lijkt me. Van groepslessen weet ik niet of dat mijn ding is, ik vind de 1-op-1 benadering iig erg prettig werken!

En nieuw materiaal is in de maak! :D

Back