19" rack isoleren tegen geluid, (zelfbouw)

Svart Rose

Stamgast
Hoi,

Er zijn zat topics over het isoleren van je PC en het isloeren van hele kamers. Maar wat ik niet heb kunnen vinden is een topic over het isoleren van een 19" rack waar je PC's in kan doen. Zoiets moet makkelijk zelf te maken zijn. Zelf zat ik te denken aan een houten kist met natuurlijk de benodigde dingen om je (lawaaierige) 19" apperatuur in op te kunnen hangen.
Deze kist kan je aan de binnenkant behangen met een geluidsisoleren materiaal. En een deur aan de voorkant die goed afsluit is natuurlijk ook wenselijk. Aan de achterkant moet er iets moois komen voor de kabels.

Iemand ervaring mee?

Re: 19" rack isoleren tegen geluid, (zelfbouw)

Origineel geplaatst door Svart Rose
Hoi,

Er zijn zat topics over het isoleren van je PC en het isloeren van hele kamers. Maar wat ik niet heb kunnen vinden is een topic over het isoleren van een 19" rack waar je PC's in kan doen. Zoiets moet makkelijk zelf te maken zijn. Zelf zat ik te denken aan een houten kist met natuurlijk de benodigde dingen om je (lawaaierige) 19" apperatuur in op te kunnen hangen.
Deze kist kan je aan de binnenkant behangen met een geluidsisoleren materiaal. En een deur aan de voorkant die goed afsluit is natuurlijk ook wenselijk. Aan de achterkant moet er iets moois komen voor de kabels.

Iemand ervaring mee?

Ik zou er zelf niet aan beginnen.
Waarschijnlijk kom je uit op een oplossing met noppenschuim ed. maar aangezien je rack aan 2 kanten open moet zijn
(als je veel zware apparatuur hebt) voor de warmte
, kan je niet echt met geluidsisolerend materiaal aan de slag.
Als het je echt hinderd zou ik het bij de euvel aanpakken, namenlijk de fannetjes :D
Deze zou je kunnen vervangen voor stille fans van papst ed, maar doe dit alleen bij apparatuur waarvan
de garantie verstreken is en als je een beetje handig bent op dat gebied.

Maar NOOIT heel je rack afdichten en al helemaal niet als er een computer in 19inch case in staat. Tenzij je een rack met airconditioning hebt maar dat verwacht ik niet :kroon:

Aan de achterkant moet er iets moois komen voor de kabels.

Ik hen enkele rackjes gemaakt voor mezelf, en schroef er altijd een patchbay voor in. Geen geklooi met kabels aan de achterkant. Voor de stroom schroef je gewoon enkele stopcontactjes aan de binnenkant. Aan de buitenkant maak je ergens 'n chassisdeel wat ook achterin je comp zit om het netsnoer in te prikken. Voor midi maak je dan op een 1HE afdekplaatje de nodige aansluitingen, ook aan de voorkant dus.
Isoleren, daar heb ik geen ervaring mee, ik heb nl geen 19"-spul dat herrie maakt. (behalve de herrie die uit het draadje weer naar de mixer gaat dan)

Re: Re: 19" rack isoleren tegen geluid, (zelfbouw)

Re: Re: 19" rack isoleren tegen geluid, (zelfbouw)

Origineel geplaatst door Recoil
Ik zou er zelf niet aan beginnen.
Waarschijnlijk kom je uit op een oplossing met noppenschuim ed. maar aangezien je rack aan 2 kanten open moet zijn
(als je veel zware apparatuur hebt) voor de warmte
, kan je niet echt met geluidsisolerend materiaal aan de slag.
Als het je echt hinderd zou ik het bij de euvel aanpakken, namenlijk de fannetjes :D
Deze zou je kunnen vervangen voor stille fans van papst ed, maar doe dit alleen bij apparatuur waarvan
de garantie verstreken is en als je een beetje handig bent op dat gebied.

Maar NOOIT heel je rack afdichten en al helemaal niet als er een computer in 19inch case in staat. Tenzij je een rack met airconditioning hebt maar dat verwacht ik niet :kroon:

(Sohey, opeens een hoop reacties!! :) Dank!)

M'n Pc's zijn al erg stil, maar ik wil ze gewoon helemaal niet horen. Ja, ik ben veel eisend :)
Aan de fantilatie heb ik zitten denken, ik denk dat dat wel goed gaat komen. En trouwens, PC's kunnen heel wat hebben.

Handig ben ik wel, don't worry about that :) Ik heb alleen geen verstand van isolatie. En vanalles uitproberen kost teveel geld.

Als je een kast maakt moet je er rekening meehouden dat 2 dingen elkaar gaan tegenwerken.
Namelijk, het geluid wil de kast uit, maar de warmte ook.
Ik zou een deur proberen te maken die goed zonder naden afsluit. Of als er naden zijn, dat isolatie materiaal dan daar zeker aanwezig is.

Hier voor zou ik MDF gebruiken, als je deur enigszins scheluw (krom-gedraaid) is sluit deze niet goed en zal veel geluid door de kieren ontsnappen. MDF trekt nauwelijks krom en is dus zeer geschikt.

In bovenplaat van je kast zou je gaten kunnen boren met een speedboor (20 mm) zodat de warmte daar wegkan.
Bespan de binnekant van de bovenplaat met stof zodat er nog iets van geluid gedempt wordt.

De onderkant van de achterkant van de kast zou je een uitparing kunnen geven van ca 15 a 20 cm hoog, dan kunnen daar je kabels naar binnen en koele lucht.
En zet een dwarschot voor de onderingang van de kast beplakt met isolatie materiaal zodat geluid niet gemakkelijk zijn weg naar buiten vind.
De achterkant van je kast kan het best ook dicht zijn of zo dicht mogelijk maar is minder belangrijk dan de voorkant.

Begrijp ik goed dat je alleen je apparatuur wilt bedienen (en zien?) als je de deur open doet ? Houdt er rekening mee dat de deur als je hem openzet ruimte inbeslag neemt en dus gemakkelijk tegen eventuele andere spullen aan kan komen, hou hier rekening mee in je ontwerp. (hoogte van onderkant deur liefst 10 cm boven bureauhoogtel)

MDF kan je makkelijk lijmen en schroeven, wel eerst voorboren. Maak een ontwerp en laat alles zagen.

MDF werkt idd meer dan perfect, maar is erg zwaar.
Mocht je ooit je spullen mee moeten nemen naar een gig ofzo, is dat zeker iets om rekening mee te houden.
Voor thuis heb ik ook MDF-racks gemaakt, voor de meeneem moet ik nog iets anders verzinnen: multiplex of kunststof oid.

Vraagje: heb je zelf je comp verbouwt tot 19"-rackformaat ??

Het is de bedoeling dat het een onderdeel wordt van m'n bureau, aan de onderkant. Naar een Gig zal ik voorlopig niet gaan, omdat ik eigenlijk pas net begonnen ben met muziek maken. (al hoewel ik al een hele tijd drum)

M'n bureau is van MDF, (inderdaad geweldig, maar zwaar spul!) dus die 19" kast gaat dat ook worden. Hij mag best lomp worden, ik heb plek zat.
Er moet inderdaad een deur inkomen die de kast helemaal afsluit.

Op dit moment heb ik nog geen 19" PC, maar die wil ik ooit wel een hebben. (die kasten zijn gewoon te koop, ze worden vooral gebruikt voor servers) Tot die tijd zet ik gewoon mijn gewone PC's in die kast.

Hij - mag - ongeveer 60cm hoog worden.

Er komt ook nog een versterker in. Ik ben een software-man, dus veel synths zullen er niet in komen, maar wie weet nog een midi-interface, een geluidskaart, etc.

Er zijn volgens mij allerlei soorten isolatie materialen... waaronder van dat noppen spul. Is dat een goede?

Trekt lucht een beetje makkelijk langs isolatie meteriaal? Ik zou eventueel 2 (of zoveel als nodig is) 120mm fans op halve toeren kunnen laten draaien. Deze hoor je dan zo goed als niet, maar blazen toch behoorlijk wat lucht. En eigenlijk gaat het alleen maar om de circulatie, niet om echte koeling. Als ik deze fans dan helemaal in de kast wegwerk, en ze de lucht door een soort tunnel die bedekt is met isolatie-mnateriaal (zoals ook hierboven is gezegt) laat zuigen, dan denk ik dat het geluid zeer goed binnen gehouden wordt. Maar eerst zal ik wel eens testen zonder fans.

Versterker en comp in 1 kast lijkt me niks, ivm warmte.
Ik weet niet welke noppenfolie je precies bedoelt, maar veel folies zijn ook errug gevoelig voor warmte.
Ik weet dat je zo een pc kan kopen in 19" formaat, maar zijn die dingen niet erg prijzig ?
Als server misschien niet, maar de specs van de gemiddelde server zijn niet echt ideaal om er herrie op te gaan maken.
Je kunt ook speciaal samengestelde peecees kopen voor je muziek in 19" formaat, maar ik zou gewoon lekker zelf puzzelen wat je in je systeem wilt.
Als ik je goed begrijp kun je ook lege 19" systeemkasten kopen, dan wordt het misschien wel interessant.

Voor isolatie waarbij er wel lucht in en uit kan gebruik ik altijd van dat spul wat je in een afzuigkap moet stoppen, werkt wmb puik. (zowel voor geluidsiso als stankiso)

Het belangrijkste aan je kast is goed bedenken wat je met je aansluitingen doet, alles aan de voorkant werkt errug flexibel (behalve de stroom dan, da's nergens voor nodig).

Die kasten kosten van 180 tot 1800 euro :) Ik ben allergisch voor merk-pc's dus ik bouw ze altijd zelf.

De kabels wil ik, net zoals nu, er aan de achterkant uit laten komen. Weg met die zooi. Mijn kamer ziet er heel anders uit dan al die kamers die te zien zijn het "anex crib"-topic. :) Ik wil alles heel minimaal. bij mij komen er geen hardware-synth's in.

Dat van die afzuigkap is een leuke!

Deze staat nu op mp.nl is om je systeem in te zetten.
Trolly voor inbouw of plaatsing van computer of andere apparatuur. Voorzien van geluidsisolerende binnen bekleding. Interne ventilator en afsluitbare deuren aan voor en achterkant 135 euro

Attachments

• 4136wwwwwwwww.jpg
    4136wwwwwwwww.jpg
    12,7 KB · Bekeken: 144
Ik zit momenteel met eenzelfde probleem (zeer lawaaiige Dell Precision workstation).. oplossing: Doe het niet! :D
Ik heb besloten dat ik de PC in de ruimte NAAST mijn studio ga plaatsen :eureka: In dat rek komen tevens lawaaierige switches en eindversterkers met ventilatoren te zitten.

Geen enkel probleem met ventilatie of andere rottigheid meer. Het enige dat wel noodzakelijk is, is een doorvoer voor je kabels uiteraard en misschien dat je af en toe een stukkie moet lopen om je cd's in de drive te stoppen :walker:

Dat stukkie lopen kan je oplossen door een externe SCSI-kast te gebruiken met daarin je cdrom/cdrw. Moet je deze wel stil maken natuurlijk.

Helaas beschik ik niet over een 2 kamertje. Tenminste, de 2e kamer die ik heb is m'n slaapkamer en daar ga ik geen pc's neerzetten.

Ik kom d'r wel uit... eerst maar eens de lade voor m'n masterkeyboard afmaken. Ik heb inmiddels aardig wat ideeen opgedaan. Als ik besloten heb om er ook echt aan te beginnen laat ik het wel zien/horen.

Back