Sysex data type DT0 DT1 DT2 DT3 DT4

emsbass

Nieuwkomer
Hallo,
Ik probeer een sysex commando in mijn A-800 Pro te programmeren.
Bijvoorbeeld : F0 41 12 6A 12 01 00 11 00 01 6D F7
Maar dit lukt niet :-(

Als ik via mijn A-800Pro editor een knop programmeer, ik selecteer sysex, dan heb ik de keuze tussen :
Date type :
DT0: 7bit
DT1: 4bit/4bit
DT2: 7bit/7bit (MSB/LSB)
DT3: 7bit/7bit (LSB/MSB)
DT4: 4bit/4bit/4bit/4bit

Wat zijn die parameters ? Welke moet ik instellen ?
+ Wanneer ik een andere knop probeer te programmeren, slaat de eerste knop terug op DT0 ???
Kan iemand mij helpen ?
Dank u
Groeten
Emmanuel

ee SysEx string bestaat altijd uit een header gedeelte (met fabrikant en model info), een of meer data-bytes, eventueel een checksum en uiteindelijk een sluitbyte (F7). Als ik het zo zie, kun je bij het programmeren van die knop alleen het formaat van de data bytes kiezen.
In de A-800 User Manual staan alle details die je nodig hebt maar SysEx is behoorlijk lastig als je er nog nooit mee gewerkt hebt. de aanhouder wint!

Laatst gewijzigd:
Je moet even uitzoeken of een variabele waarde in je commando van 0 tot 127 gaat, of 0 tot 15, of anders. Of gefixeerd is (binnen de bandbreedtes die beschikbaar zijn)

Door te pielen met die DT waardes zie je snel genoeg welke je moet DT je moet hebben. Denk inderdaad ook aan de checksum.

Hallo,
Ik probeer een sysex commando in mijn A-800 Pro te programmeren.
Bijvoorbeeld : F0 41 12 6A 12 01 00 11 00 01 6D F7
Maar dit lukt niet :-(

Als ik via mijn A-800Pro editor een knop programmeer, ik selecteer sysex, dan heb ik de keuze tussen :
Date type :
DT0: 7bit
DT1: 4bit/4bit
DT2: 7bit/7bit (MSB/LSB)
DT3: 7bit/7bit (LSB/MSB)
DT4: 4bit/4bit/4bit/4bit

Wat zijn die parameters ? Welke moet ik instellen ?
+ Wanneer ik een andere knop probeer te programmeren, slaat de eerste knop terug op DT0 ???
Kan iemand mij helpen ?
Dank u
Groeten
Emmanuel
Hoe staat die sysexstring juist omschreven ?
Normaal dient er ergens één (soms meer) variable in te staan bvb.: F0 41 12 6A 12 01 00 11 xx 01 6D F7.
Die xx is één byte variabele en dus DT0 (7bit omdat de achtste niet gebruikt word : waarde varieert tussen 0 en 127 = 01111111)
Zeer uitzonderlijk zou daar ook zo'n DT1 kunnen staan (hoewel ik dit zelf nog nooit ben tegengekomen 8)).

Wat wil je aansturen met de A-800,,
ik veronderstel dat het van roland is, een master keyboard, die "A-800 Pro"???

Je kan ook proberen een sysex string op te nemen.
Sommige apparaten sturen sysex uit als je een parameter verandert.
Als je dit opneemt in je DAW en je bekijkt in je editor (list editor in cubase) de gegenereerde data, dan kan je deze overnemen en in je A800 zetten.
Je zie dan ook welke bytes veranderen en welke bytes statisch blijven.

Hallo @Stephen,
Ik zou graag de parts (van een performance) van een Roland JV-1080 aan of uit kunnen zetten.
Via Bome's SendSX (sysex programmaatje op computer) lukt dit, maar niet vanuit mijn A-800PRO.
Dank u voor de reacties
Emmanuel

hmm, ik snap niet goed wat je bedoeld met 'parts',, ??Midi channels of Patch layers, ??

Maar als het je met SendSX al lukt dan zit je mss al goed, en ga ik ni direct kunnen helpen want ik heb geen A-800,,

Zelf heb ik die feature van 'Layers' ON/OFF en Midi Channel Receive/Mute ook ingebouwd, voor al de Roland M- modules die ik heb.
Ik 'rip' die sysex data uit sounddiver,, ik zoek ze niet in de sysex docs van roland,,

DTx geeft aan op welke wijze de data in het sysex bericht terecht komt. Een probleem wat elk sysex bericht-maker moet oplossen is hoe de 8-bits bytes (of een veelvoud daarvan) uit het device of de PC dmv een sysex bericht verstuurd moeten worden aangezien een data byte binnen een sysex bericht maar 7-bits is.

Er zijn dus een aantal standaard manieren om dit te doen. Wanneer de 8-bit byte kleiner is dan 128 dan past het precies (DT0). Als het groter is dan moet er nog een sysex byte bij om de resterende informatie mee te geven.

Zo kan je een 8-bit byte opsplitsen in 2x 4-bits en daar 2 sysex 7-bits data bytes voor gebruiken (DT1). In midi komen ook "veel" 14 bit waarden voor (pitch bend etc). Die kan je ook nog net in twee sysex 7-bits data bytes kwijt. (MSB en LSB geven aan wat de volgorde is van deze opgesplitste bytes). (DT2/DT3)

Nou weet ik niet de details van het programma of de parameter op de A-800 die je probeert te regelen, maar Roland heeft voor zover ik weet altijd dezelfde sysex message opbouw.

Het sturen van data naar je device doe je meestal met een DT1 bericht (staat ook in je manual).

F0 - Midi start van sysex
41 - Roland
12 - device ID / sysex channel (staat in je A-800 ingesteld bij globale midi settings)
6A - Model ID (A-800)
12 - Command ID (identificate van het soort bericht: dataset)
01 - Address (msb)
00 .. In je manual staat ook hoeveel address bytes de A-800 heeft. Ik denk minimaal 3 of anders 4.
11 ..
00 ..
01 - Data (?) Na de adress bytes komt de data die weggeschreven moet worden
6D - checksum (een rekenkundige functie die de integriteit van het bericht controleert)
F7- Midi eind van sysex

Je moet dus even in de 'Address Map' van je A-800 kijken welk address de parameter heeft die je wilt tweaken. Let op dat er op 1 address meerdere parameters kunnen leven. Maar als je je beperkt tot de active preset/patch dan is het wel te doen. Meestal krijgt elke parameter in het active patch geheugen bereik een eigen adres.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Alle informatie staat echt achter in je manual, maar je moet het leren lezen. Ik hoop dat ik je daarmee een beetje heb geholpen.

Back