Copyright claim op Soundcloud

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Zojuist kreeg ik een email van Soundcloud: ze hebben een track van mij verwijderd vanwege een copyright claim. Ik zou een loop gebruikt hebben waar copyright op rust.

Deze claim vind ik behoorlijk hilarisch: m'n track is een gezapig stukje dubtechno met een 4-to-the-floor; de drumsounds zijn overduidelijk met synths gemaakt. De loop die ik gejat zou hebben is een breakbeat, live ingespeeld met een drumstel. Werkelijk 0 overeenkomst. Ik heb een dispute aangetekend tegen de claim, ben benieuwd wat ik te horen krijg.

Hebben meer mensen ervaring met dit soort dingen?

Our automatic content protection system has detected that your sound "PH - Budapest" may contain the following copyright content: "Funk Groove / Drum Kit 3 - 92 BPM" by The Groove Master, owned by Zocotora Records. As a result, its publication on your profile has been blocked.
You can dispute this report, if you believe the copyright content has been mistakenly identified or if you have obtained all the necessary rights, licenses and/or permissions to upload and share this material on SoundCloud.
Please do so by filling out our dispute webform at the following link: (....)
If you would like to learn more about copyright, please visit our copyright information page.
Thanks,
The SoundCloud Copyright Team

Het is dus met een automatisch copyright systeem gedetecteerd. Die algoritmes mogen nog wel wat verbeterd worden wat mij betreft...

Precies, dat had ik dus met m'n art of noise remix
Maar ff voor de duidelijkheid, had jij nou echte drums gespeeld?
Of een loop met echte drums gebruikt?

Nee in de verste verte niet. Mijn drums komen uit de Nord Modular en Waldorf Attack.

zet zelf eens een herkeningsmachine aan . bijvoorbeeld op de iphone, dan weet je met welke track hij word gematched.

Hij wordt met deze loop gematchd:
[ame="http://www.amazon.com/Funk-Groove-Drum-Kit-BPM/dp/B006WQBDMU"]Amazon.com: Funk Groove / Drum Kit 3 - 92 BPM: Groove Master: MP3 Downloads
Komt van een sample CDtje.

Ik zal wel ff een fragmentje van mijn track hier posten.

Welke zo'n beetje in iedere amerikaanse rocksong zit..... :D nu ben ik zoch wel benieuwd wat jij gemakt hebt :D

De bijlage is een fragment van mijn track. Zoek de overeenkomsten :D

(Hopelijk krijgt synthforum nu geen copyright claims...)

Attachments

• PH-Budapest-snippet.mp3
    750,1 KB · Bekeken: 70
Nee ik ook niet :D.

Nog een klein detail: mijn track is gemaakt in 2011, de sample CD is uit 2012.

Neem dat als je een dispute aangaat er wel iemand naar luistert? Dan is de claim snel van de baan lijkt me. Wel vreemd dat het detectiesysteem dan blijkbaar geen data meeneemt in de beoordeling.

Wat ik me ook afvraag, stel dat je wel die loop gebruikt had en die ook netjes had gekocht. Was er dan ook sprake geweest van schending van copyright? Neem aan dat je een gekochte loop op een sample CD mag gebruiken voor eigen producties?

Moeha, dat wordt een TEGENCLAIM 8)

"Dus nogmaals jullie bevestigen dat er duidelijk sprake is van plagiaat tussen deze twee loops?"

hehe, da's best wel grappig.

Op zich wel goed dat ze een copyright systeem hebben, maar je zou dan toch wel verwachten dat de 'resultaten' ff gecheckt worden. Na 15+ jaar digitale techniek zou je ook wel denken dat mensen dat zolangzamerhand wel zouden weten.

Ik had ook 2 copyright claims. Ze hadden mijn track gematched met diegene van het label dat die track getekend had. Moest ik gaan uitleggen dat ik m zelf had gemaakt :s.
Helemaal triest dat ze op sample cd's gaan matchen, koop ik die ook nooit meer als je voor iedere cd zo'n heel formulier moet invullen.

gewoon terug uploaden

upload eens die track met een zee van reverb op om te kijken of hun algorithme nog werkt

Inmiddels antwoord van Soundcloud

Hi ProtoHuman,

thank you for providing feedback in regards of the upload:
PH - Budapest
https://soundcloud.com/settings/disputes/6514734
This notification is to inform you that your upload has been released to your account.
Thanks,
The SoundCloud team

Ze zijn in ieder geval wel snel met het oplossen hiervan. De track staat weer online. Goed, ik heb me weer kostelijk vermaakt, maar als ze vaker dit soort dingen gaan doen dan zet ik m'n tracks wel ergens anders neer :mega:.

Wat ik me ook afvraag, stel dat je wel die loop gebruikt had en die ook netjes had gekocht. Was er dan ook sprake geweest van schending van copyright? Neem aan dat je een gekochte loop op een sample CD mag gebruiken voor eigen producties?

Ja daar zat ik ook al aan te denken. Wat heb je aan een sample cd als je de samples niet mag gebruiken?

Back