Bandrecorder herstellers in Belgie?

faneflip

Stamgast
Beste forumleden,

Ik heb onlangs een hele mooie Revox B77 en een paar RMG 911 mastertapes gekocht.
Nu bij de opnames (op lage snelheid) merkte ik op dat de band soms wat achterkomt zodat er een te grote swing/pitch-veradering ontstaat in het nummer. Ook zijn er heel wat hoge frequenties verdwenen (shakers en hi-hats verdwijnen bijna).

Kennen jullie iemand in België (liefst vlaanderen) die bandrecorders kan kalibreren?
Of moet ik met andere zaken rekening houden?

Mvg Faneflip

Ik denk dat hij naast google ook op zoek is naar persoonlijke ervaring en een daarbij horend advies.
Meestal is dit de reden dat je iets op een forum vraagt.
Google is bij de meeste mensen wel bekend, ook in Belgie:)

Hopelijk zijn de koppen nog okay... Je zegt dat de hoge tonen en dingen verdwijnen, kan veroorzaakt worden door het bekende "opening up" van de koppen. Als dat zo is moet je aan nieuwe, kan kostbaar zijn.

Hopelijk zijn de koppen nog okay... Je zegt dat de hoge tonen en dingen verdwijnen, kan veroorzaakt worden door het bekende "opening up" van de koppen. Als dat zo is moet je aan nieuwe, kan kostbaar zijn.

Misschien wel, aan de andere kant kunnen de koppen wat uit positie zijn, of wat condensers die gesneuveld zijn... wie zal het zeggen.

Cheers,
Exo. :mega:

Misschien wel, aan de andere kant kunnen de koppen wat uit positie zijn, of wat condensers die gesneuveld zijn... wie zal het zeggen.

Cheers,
Exo. :mega:

Das waar.
Ik heb er nu 1 met dat (laatste) probleem.. Ik heb de schemas maar de lijst met componten nog niet gevonden. Het is leuk om zelf uit de vogelen allemaal :D

Verlies van hoog is ook een indicatie dat het hoog tijd is om de koppen eens te demagnetiseren. Daar zou ik als eerste mee beginnen. Als het probleem blijft, weet je in ieder geval dat dat de oorzaak niet is.
Maar het snelheids probleem is wel al meteen een goede rede om er iemand bij te zoeken die er meer verstand van heeft. Kan namelijk iets electronisch of mechanish zijn, en voor mij is dat direct een rede om iemand er bij te halen :D Je zou nog wel even eerst de staat van de aandrukrol (de rubber rol die tegen de capstan as drukt) kunnen controleren. Die mag niet te zeer glanzen, dat is slijtage en maakt de rol gladder. En natuurlijk moet het rubber niet te poreus zijn.

Ik bedenk me nu trouwens dat ik ooit hetzelfde probleem heb gehad met de snelheid. Bij mij kwam het omdat het rubber van de aandrukrol los om de lager zat, waardoor deze ging slippen. Zonder overige tekenen van verdere slijtage kan vooral de blauw/groene Revox aandrukrol hier last van hebben, zo bleek toen ik naar een oplossing zocht.

Back