TR 909 synthese - werk in progressie

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Om het 24 bit 909 samples topic niet te vervuilen een los draadje.

Ik ben begonnen de 909 na te bouwen via digitale synthese :halleluja :{
Als alles af is maak ik een overzicht van hoe ik alle geluiden heb gemaakt, incl. wat audio voorbeelden van alle verschillende lagen zodat je ze overal (analoog, digital) mee na kan bouwen of in ieder geval een duw in de goede richting hebt.

Audio voorbeelden zijn wat opgeleukt met wat loopjes erachter om de geluiden in een context te plaatsen.

Inmiddels heb ik de snaredrum, de rimshot en sinds een paar minuten geleden de hoge toms:

Attachments

• 909toms-test1.mp3
    465,6 KB · Bekeken: 164
Laatst gewijzigd:
ik heb ooit ergens gelezen dat de open-hihat eigenlijk een ridecymbal was.
alleen dan veels te hard opgenomen, in slechte resolutie en wat foute compressie..

ik geloofde het niet... totdat ik een ride-cymbal pakte, veels te hard opnam, door een bitcrusher plempte
en teveel compressie erover.. ik was "overtuigt" :)

Hoe je de rest bouwt? geen idee.. maar hoera :) niel zoekt het uit.. (dank je)
vind dat wel handig om te weten.

De hihats en cymbals zijn 6 bit samples in de TR 909. Die met een analoge enveloppe worden behandeld om ze te shapen. Iemand heeft die eproms leeg kunnen trekken en er 8 bit samples van kunnen maken (2 bits worden niet gebruikt) maar die samples kan ik even niet vinden. En al die websites zijn ook al niet meer online zie ik helaas ...

Dus die kan en ga ik niet nabouwen met synthese :)
TR 808 is wel helemaal analoog, incl. de hats en cymbals.

Als ik het geluid een naam zou moeten geven zou ik het 909 toms noemen. Ik kan ze niet vergelijken met het origineel maar als ik het in een mix zou horen dan zou ik zeggen dat er een 909 gebruikt is. Alleen die hogere noten die lijken wel een soort van mee op te schalen als een sample in plaats van de zelfde synthesizer speelt een noot hoger af. Alsof de modulatie of ruisfrequentie mee gaat.

Als je snapt wat ik bedoel?

Het kan idd zijn dat er een modulatie meegaat. sowieso zit er een "keyrange bepaalt de onderlinge verhoudingen" trucje in, om de lage noten realistischer te krijgen.

Ik vergelijk 1 op 1 met het origineel als ik bezig ben, en ik vind vooral de hogere noten meer echt overkomen dan de lagere, bij deze toms, als ik lagere toms realistischer wil moet ik de verhouding aanpassen, dus daar maak ik dan maar losse chains van dan de manier die ik eerst gebruikte.

Silverbullet > top secret jonegh :D komt nog wel als ik de hele kit af heb.

Ik heb zelf eigenlijk altijd met bewondering naar de TR-909 hi-hat geluisterd en ook van "hoe hebben ze dit ooit voor elkaar gekregen met noise?" Ik ben zelf tot een theorie gekomen, maar ik ga absoluut NIET claimen dat dit het is!

En nou wil ik het ook wel goed beschrijven wat heel lastig is.

Noise is 'mijn' basis, bewerkt met een BPF met een ongekende slope van bijvoorbeeld 192 dB of hoger.

Nu ga ik even de hi-hat verspreiden over een breed frequentiespectrum en later verkleinen tot een heel smal frequentiespectrum in de top van het frequentiespectrum.

Als je dan bijvoorbeeld 5 lagen maakt met de BPF, en naarmate de frequentie lager wordt, wordt de tijdsduur langer. En het is de bedoeling dat je de 5 lagen tegelijkertijd afspeelt of inzet.

1 komt op 10.000 Hz en die duurt 1 seconde.
2 komt op 5.000 Hz en die duurt 2 secondes.
3 komt op 2.500 Hz en duurt 4 secondes.
4 komt op 1.250 Hz en duurt 8 secondes.
5 komt op 625 Hz en duurt 16 secondes.

Verklein nu de frequenties tot een heel klein gebied bovenin het frequentiespectrum, en verkort de secondes zo dat de laagste frequentie 1 seconde duurt. Dan krijg je een soort curve, een beetje een pitchenveloppe, naar beneden.

Nou ja, misschien komt er geen TR-909 hi-hat uit (dat verwacht ik ook niet), maar dit is dus 'mijn' benadering van die enveloppe die je in de TR-909 hi-hat hoort! (maar het is dus geen enveloppe in deze benadering...)

Iemand heeft die eproms leeg kunnen trekken en er 8 bit samples van kunnen maken (2 bits worden niet gebruikt) maar die samples kan ik even niet vinden. En al die websites zijn ook al niet meer online zie ik helaas ...

Toevallig heb ik die originele roms lang geleden is gedownload :D

Zal ze even toevoegen,

Attachments

• original 909 rom samples.zip
    330,9 KB · Bekeken: 161
Goe bezig Niel :D .

Heb zelf in Fxpansion Tremor de 909 Bd en snare nagebouwd. Mijn snare heeft een iets langere decay voor het tom gedeelte en de noise is dacht ik ook een klein beetje anders , maar dat heeft soms juist z'n charme dat het net iets anders klinkt IMO.

Attachments

• 909klankopbouwTremor.mp3
    1,1 MB · Bekeken: 154
Ik krijg een waarschuwing als ik die files probeer te openen?

Krijg op de pc waar ik nu op zit inderdaad ook een waarschuwing. Maar kan niks mis mee zijn, heb het zelf op de studio pc in een zipje verpakt.

Tussenstand, een hoop dingen gefinetuned, met name de claps en rimshot.
Nu ook de bassdrum af, zo goed als. Ga ik later nog extra aan sleutelen.
En wat hihat samples ertussen gepropt voor de sfeer.
Beetje distortion over de master heen :D droog is ook maar zo droog he.

snare + claps + toms + bassdrum + rimshot = synthese

Attachments

• _909-emu-song_final03.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 170
Zachte snare klinkt raar, harde klinkt goed. Toms klinken lekker. Rimshot is ook geloofwaardig. De kick daar kan ik de vinger niet op leggen maar die is er nog niet.

Verder wel een super stoer projectje.

Back