Korg Kross

De Korg Krome heeft er een kleiner broertje bijgekregen; de Kross:

Meer info:
http://www.korg.com/KROSS

Licht van gewicht, compleet met handvat. Werkt ook op batterijen. Lijkt me de opvolger van de X50.

Specificaties:

- aanslaggevoelige toetsen
- systeem: EDS-i (Enhanced Definition Synthesis-integrated)
- polyfonie: 40 of 80 (afhankelijk van single- of double-mode, en stereosamples)
- sample-ROM: 112 MB (vergeleken met 48 kHz, 16-bit PCM)
- 421 multi-samples (inclusief 6 stereo multi-samples)
- 890 drumklanken (inclusief 49 stereo drum samples)
- tot twee oscillatoren per stem
- filters: vier typen (LPF, HPF, BPF, BRF), vier routings (single, serial, parallel, 24 dB)
- ruime synthese- en modulatiemogelijkheden
- klankcombinaties mogelijk, maximaal 16 timbres
- insert effecten: 5
- master effecten: 2
- aantal effecttypen: 134
- stereo side chaining op de effect-bus
- polyfone arpeggiator
- step-sequencer (64 steps)
- 1028 arpeggio-patterns
- 5 preset arpeggio-patterns
- 16-track MIDI sequencer
- MIDI-resolutie 1/480
- tempo: 40-300 BPM, in stapjes van 1/100 BPM
- 210.000 MIDI-events
- opslagformaten: Korg Kross, SMF0, SMF1
- audiorecorder: 48 kHz, 16-bit
- display: 240x64 pixels
- inclusief adapter
- stroomverbruik: 5 W
- inclusief quick start guide
- werkt ook op batterijen: 6x AA-alkaline voor 4 uur, 6x AA Ni-MH voor 5 uur

aansluitingen:
- damper (ondersteuning voor half-pedal)
- vrij toewijsbare switch
- vrij toewijsbaar pedaal
- hoofdtelefoon
- line-in
- line-out
- mic-in
- MIDI in/out
- USB-MIDI (werkt met Windows XP, Vista SP2, 7, 8; Mac OS X 10.5, 10.6, 10.7, 10.8)
- slot voor SD-card (max 2GB SD, max 32GB SDHC)

USA_Kross_1_MAIN.png

USA_Kross_2.png

USA_Kross_5.png

USA_Kross_4.png

USA_Kross_3.png

USA_Kross_6.png

Laatst gewijzigd:
de 61 toetsen is zo lelijk als alleen Korg met zijn midprice kan maken. Wie is in godsnaam die ontwerper? Zeker dezelfde gozer als van de poly800?

De 88 toetsen ziet er een stuk beter uit.

ligt natuurlijk aan voor welke prijs ie straks te krijgen is, maar als het klavier speelt als een nat washandje dan hoeft het voor mij niet. Toch nog maares die Krome testen dan:engel:

Mijn eerste indruk:

• design lijkt wel wat op de SP170 stagepiano...
  • is een doorontwikkeling en/of opvolger van de x50 (dat wordt ook aangegeven)
  • geen aftertouch, (jammer maar begrijpelijk)
  • 88-keys versie heeft NH keyboard (was zelf niet zo onder indruk van eerdere KB/DP met NH - zoals de al genoemde SP170)
  • User-programs/banks - moest ik even zoeken. Als ik op onderstaande afga zitten ze er in ...
    Favorites function lets you register 64 selected sounds or audio songs for one-touch access - a great feature for live performances
    ... maar is het geen vetpot (en wat de mogelijkheden zijn moeten we nog maar afwachten).
  • voor wat betreft de naam hadden ze toch iets meer afstand kunnen nemen van de kronos en de krome. Maar er zat wat dat betreft (zeker bij Korg synths/workstations) toch al geen lijn in de naamgeving (tenminste niet een die ik heb kunnen ontdekken).

En iets minder serieus : ik denk trouwens wel dat je beter met de 61-keys kunt springen dan de 88-keys) ...

Al een prijs bekend?

Heeft deze nu ook (een versie van) de Kronos grand piano zoals de Krome heeft?

Ik vind hem trouwens mooi, ik hou van rood met zwart.

Al een prijs bekend?

Van de korg.de website:
KROSS (61 Tasten)
Euro 832,-
Unverbindliche Preisempfehlung

KROSS (88 Tasten)
Euro 1.189,-

Hoppa, nog een beetje goedkoper dan de Krome.

Ik wacht op duidelijke geluidsdemo's. Als de realistische klanken van deze jongen goed zijn, kan hij mee op het lijstje.

Van de korg.de website:
KROSS (61 Tasten)
Euro 832,-

KROSS (88 Tasten)
Euro 1.189,-

Vind hem niet echt goedkoop tov de Krome

Dat is dan omdat de Krome al goedkoop is.

De Krome is nu net boven de 1000 voor een 61, dus 832€ is dan toch weer wat goedkoper.

Van de korg.de website:
KROSS (61 Tasten)
Euro 832,-

KROSS (88 Tasten)
Euro 1.189,-

'Unverbindlich'; dat zijn dan de bruto adviesprijzen van Korg, toch? Dan zullen ze toch weer wat goedkoper verkocht worden uiteindelijk en is het verschil met de Krome ook iets duidelijker.

Ik vind het weer een hoop value for money van Korg, net als de Krome.

In een filmpje werd een prijs van 599 (waarschijnlijk) Dollar genoemd. Daar zullen de Europese belastingen wel overheen komen.
Unverbindliche Preisempfehlung betekent adviesprijs. Als ik 832 deel door de gangbare 1,19, kom ik uit op 699 euro. Dat klinkt plausibel en schept genoeg afstand tot de Krome.

Opvolger van de Korg X50 --> Korg X --> Korg Cross --> Korg Kross <-- Korg Krome

De naamgeving is simpel: alle modellen krijgen een naam met Kro*. Voorstel voor een model onder de Kross: Krott ;)
De Krome volgde de M50 op en de Kross volgt de X50 op. De M50 werd destijds verhandeld voor 999 euro, de Krome nu ook. De X50 kost officieel 699 euro; raden wat de Kross gaat doen... (eerst even iets duurder en dan alsnog naar 699).

Laatst gewijzigd:
Voorstel voor een model onder de Kross: Krott ;)

:D :D :D Echt een drama van een workstation, maar hij kost 79€ (95€ voor de 88 keys). :D

Maar toch werpt het zijn vruchten af als iemand op de marketingafdeling veel te lang heeft kunnen nadenken over de namen: in Krome zit netjes de M van M50, en Kross is gewoon de "X" van X50. Geniaal, diep, en totaal onbelangrijke bijzaak. :D

De naamgeving is simpel: alle modellen krijgen een naam met Kro*. Voorstel voor een model onder de Kross: Krott ;)
De Krome volgde de M50 op en de Kross volgt de X50 op. De M50 werd destijds verhandeld voor 999 euro, de Krome nu ook. De X50 kost officieel 699 euro; raden wat de Kross gaat doen... (eerst even iets duurder en dan alsnog naar 699).

In die redenering is de Kronos de opvolger van de M3, en de M3 de opvolger van de Triton. Waar zit de OASYS dan in dit verhaal? Je zou verwachten dat daar dan ook weer een opvolger van komt .... :P:{:{:{.

En toch raar... want waar de M50 een slap aftreksel van de M3 was, was de X50 toch echt een ander model dan de X3 (en uit een ander decennium). Begrijpelijk : X3 was al vergeven, om het nog maar niet te hebben over de latere 01/W en X5D ...

Kortom: naam zou niet belangrijk moeten zijn, maar dit soort (naam)grappen maakt de keuze onoverzichtelijk.

Back