Korg Kross

De Korg Krome heeft er een kleiner broertje bijgekregen; de Kross:

Meer info:
http://www.korg.com/KROSS

Licht van gewicht, compleet met handvat. Werkt ook op batterijen. Lijkt me de opvolger van de X50.

Specificaties:

- aanslaggevoelige toetsen
- systeem: EDS-i (Enhanced Definition Synthesis-integrated)
- polyfonie: 40 of 80 (afhankelijk van single- of double-mode, en stereosamples)
- sample-ROM: 112 MB (vergeleken met 48 kHz, 16-bit PCM)
- 421 multi-samples (inclusief 6 stereo multi-samples)
- 890 drumklanken (inclusief 49 stereo drum samples)
- tot twee oscillatoren per stem
- filters: vier typen (LPF, HPF, BPF, BRF), vier routings (single, serial, parallel, 24 dB)
- ruime synthese- en modulatiemogelijkheden
- klankcombinaties mogelijk, maximaal 16 timbres
- insert effecten: 5
- master effecten: 2
- aantal effecttypen: 134
- stereo side chaining op de effect-bus
- polyfone arpeggiator
- step-sequencer (64 steps)
- 1028 arpeggio-patterns
- 5 preset arpeggio-patterns
- 16-track MIDI sequencer
- MIDI-resolutie 1/480
- tempo: 40-300 BPM, in stapjes van 1/100 BPM
- 210.000 MIDI-events
- opslagformaten: Korg Kross, SMF0, SMF1
- audiorecorder: 48 kHz, 16-bit
- display: 240x64 pixels
- inclusief adapter
- stroomverbruik: 5 W
- inclusief quick start guide
- werkt ook op batterijen: 6x AA-alkaline voor 4 uur, 6x AA Ni-MH voor 5 uur

aansluitingen:
- damper (ondersteuning voor half-pedal)
- vrij toewijsbare switch
- vrij toewijsbaar pedaal
- hoofdtelefoon
- line-in
- line-out
- mic-in
- MIDI in/out
- USB-MIDI (werkt met Windows XP, Vista SP2, 7, 8; Mac OS X 10.5, 10.6, 10.7, 10.8)
- slot voor SD-card (max 2GB SD, max 32GB SDHC)

USA_Kross_1_MAIN.png

USA_Kross_2.png

USA_Kross_5.png

USA_Kross_4.png

USA_Kross_3.png

USA_Kross_6.png

Laatst gewijzigd:
Maar toch werpt het zijn vruchten af als iemand op de marketingafdeling veel te lang heeft kunnen nadenken over de namen: in Krome zit netjes de M van M50, en Kross is gewoon de "X" van X50. Geniaal, diep, en totaal onbelangrijke bijzaak. :D

LSD is heel belangrijk voor de creativiteit. :peukie:

De Krott heeft de samples van de waardeloze M3R uit 1989, vanwege zijn 'rijke' klankaanbod en 'flexibele' effecten, maar dan gebaseerd op de hardware van de NS5R, vanwege de gratis ruis en niet teveel dynamiek.
Het klavier komt van de Yamaha PSS-580 en de behuizing is van karton (milieuvriendelijk). Sequencer of arpeggiator? Dat ben je zelf, of sluit een cassetterecorder aan. ;)

Een model boven de Kronos? De Krotesque... :)

En de retro polysynth wordt dan de Krog Kro-Magnon zeker. :D Ze gaan ook nog een PCM synth maken die louter de n°127 "applause" GM presets zal bevatten: de Krowd. Om de reeks te eindigen met een dubstep bitcrusher synth: de Krow.

@vorige post: de Kronos is de opvolger van de Oasys.

In die redenering is de Kronos de opvolger van de M3, en de M3 de opvolger van de Triton. Waar zit de OASYS dan in dit verhaal? Je zou verwachten dat daar dan ook weer een opvolger van komt .... :P:{:{:{.

Stel Korg in in 3 segmenten: vroeger X5 (dun, nasaal), X3 (neutraal) en 01/W (dik en vet).
De X3 is opgegaan in de M50-serie. De 01/W werd na de Trinity en Triton een tijdje niet opgevolgd. De X5 werd opgevolgd door de X50.
Korg kwam ineens met de Oasys: dat was een nieuw über top-segment. Een nieuwe klasse. Daar werd de Kronos van afgeleid en er was eindelijk weer een opvolger voor de 01/W, Trinity, Triton.
Nu zijn de zaken weer op orde: Kross (opvolger van X5 en X50), Krome (opvolger van X3 en M50) en Kronos (opvolger van 01/W, Trinity, Triton en M3). De Oasys zal wel verdwijnen richting het museum. Of daar komt dan de Krotesque voor als opvolger. Maar wat wil je als muzikant meer dan een Kronos? Eerder minder. En daar speelt Korg op in.

Stel Korg in in 3 segmenten: vroeger X5 (dun, nasaal), X3 (neutraal) en 01/W (dik en vet).
De X3 is opgegaan in de M50-serie. De 01/W werd na de Trinity en Triton een tijdje niet opgevolgd. De X5 werd opgevolgd door de X50.
Korg kwam ineens met de Oasys: dat was een nieuw über top-segment. Een nieuwe klasse. Daar werd de Kronos van afgeleid en er was eindelijk weer een opvolger voor de 01/W, Trinity, Triton.
Nu zijn de zaken weer op orde: Kross (opvolger van X5 en X50), Krome (opvolger van X3 en M50) en Kronos (opvolger van 01/W, Trinity, Triton en M3).

De X50 is qua geluid nagenoeg hetzelfde als de TR en de micro X. Allemaal gebaseerd op de originele Triton ROM. De X50, TR en micro X hebben ook nog eens 32MB extra ROM (totaal 64MB) ten opzichte van de originele Triton. Dun en nasaal lijken me niet echt het juiste woord voor deze synths, ondanks dat ze niet zoveel insert en master effects hebben als bijvoorbeeld een Triton Extreme.

Kronos (opvolger van 01/W, Trinity, Triton en M3). De Oasys zal wel verdwijnen richting het museum. Of daar komt dan de Krotesque voor als opvolger.

Nogmaals: de Kronos is de opvolger van de Oasys. Ze delen engines, de interface is erg gelijkend, de opzet ook, alleen de constructie wat goedkoper om hem voor een normale prijs aan de man te kunnen brengen. Het is niet omdat hij er constructief wat onder zit dat het niet zijn opvolger zou zijn. Functioneel is het een stapje verder vooruit dan de Oasys.

Nogmaals: de Kronos is de opvolger van de Oasys. Ze delen engines, de interface is erg gelijkend, de opzet ook, alleen de constructie wat goedkoper om hem voor een normale prijs aan de man te kunnen brengen. Het is niet omdat hij er constructief wat onder zit dat het niet zijn opvolger zou zijn. Functioneel is het een stapje verder vooruit dan de Oasys.

Klopt, de kronos bevat alles van de oasys (de kronos kan ook de oasys soundsets lezen) en heeft een paar extra engines standaard. Wel is de buildkwaliteit van de oasys vele malen beter dan die van een kronos waar echt op bezuinigd is.

De Kross lijkt de soundlibrary te gebruiken van de Korg M3 en Krome als ik de demos zo hoor.
De piano in de kross lijkt me niet de Krome piano maar eerder de piano van de korg m3 (die niet echt goed is)

De X50 is qua geluid nagenoeg hetzelfde als de TR en de micro X. Allemaal gebaseerd op de originele Triton ROM. De X50, TR en micro X hebben ook nog eens 32MB extra ROM (totaal 64MB) ten opzichte van de originele Triton. Dun en nasaal lijken me niet echt het juiste woord voor deze synths, ondanks dat ze niet zoveel insert en master effects hebben als bijvoorbeeld een Triton Extreme.

Ik heb ergens gelezen dat de elektronica van de X50/Micro-X anders is dan die van de Tritons.
Wat ik dun en nasaal noemde, sloeg op de X5. De X5D klinkt al anders (andere EQ?). Ik heb vandaag net mijn Micro-X binnengekregen, dus ik ga er nog veel mee stoeien.

De Micro-X klinkt mooi, maar niet zo groots en drukvol als een Triton. Maar dat kun je ook niet verwachten voor 1/4de van de prijs. Het prijsverschil zit hem in meer dan alleen minder toetsen, geen sequencer en geen sampler. Een Triton Rack is al 3x zo duur als een Micro-X en daar zitten helemaal geen toetsen op. Goedkopere hardware dus bij de X-serie.
De Kross past in dat rijtje: je krijgt de bekende Korg-klanken, maar dan in een budget-kwaliteit. Ipv. 8 oscillatoren per klank heb je 2 oscillatoren per klank. Ipv. een paar gigabytes aan samples krijg je iets meer dan 110MB aan samples; is nog steeds royaal, evenals de 7 effectprocessors. Maar als de hardware hetzelfde is als die van de X50, komt het geluid er niet met een hoge druk uit. Het blijft dan een beetje vlak en afstandig klinken. Voor mij en de Micro-X is dat geen nadeel, want ik heb juist een Korg gekocht voor de wat vagere achtergrondklanken.

O ja, een leuk spelletje: probeer binnen 1 minuut de combi 'God's Bathtub' te vinden op de Micro-X: veel succes. :)

Binnenkort ga ik alle klanken en combi's op volgorde zetten en dan is dat geen probleem meer.
Ik dacht dat de Micro-X mijn Roland JX-1 werkeloos zou maken en ook de Yamaha S-30 op de piano-klanken na. Maar de JX-1 en S-30 behouden hun baan. De JX-1 heeft klanken die de Micro-X niet kan nadoen, maar wel klanken die mooi combineren met die van de Micro-X. De strings, brass en eigenlijk alle akoestische klanken klinken beter uit de S-30.
Ik had verwacht alleen nog de piano-klanken uit de S-30 nodig te hebben en de rest uit de Micro-X, maar dat is dus niet het geval.

Laatst gewijzigd:
Hier de klankdemo's van de Kross:

https://soundcloud.com/korg/sets/kross_demo

Waar de klanken van de Kronos en de Krome open en breed klinken, zijn de klanken van de Kross meer georiënteerd richting de middentonen en klinken ze een stuk kleiner. Hetzelfde verschil als tussen de X5 vs. 01/W en de X50 vs. Triton. Bij de oudere Korgs waren de klanken nog gebaseerd op dezelfde samples; de X5 heeft hetzelfde aanbod aan klanken als de 01/W en de X50 hetzelfde als de Triton. Het verschil zat hem meer in de hardware en toonregeling. Maar bij de Kross is het verschil met de Krome groter: de samples klinken een stuk korter en simpeler. Niet onlogisch, gezien het grote verschil in geheugencapaciteit.

Back